منتدى علوم المنصورة
البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 3 Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 3 Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه))

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
استشاري عاطفي جيولوجي
SAD HEART
ema emo
لحياه افضل
manar
doaa
domeco
لؤلؤه مصريه
Ahmed El-adl
Ahla Donya
لوليتا
heba
16 مشترك

descriptionالبرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 3 Emptyالبرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه))

more_horiz
تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 3 39152_1339868462231_1396753297_30758297_598392_nالفقره الاولى

((بعض ايات الذكر الحكيم وتفسيرها))

بسم الله الرحمن الرحيم{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ * أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ * شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ }

{183-184-185} سورة البقرة

التفســـــير:

يخبر تعالى بما منَّ به على عباده, بأنه فرض عليهم الصيام, كما فرضه على الأمم السابقة, لأنه من الشرائع والأوامر التي هي مصلحة للخلق في كل زمان.

وفيه تنشيط لهذه الأمة, بأنه ينبغي لكم أن تنافسوا غيركم في تكميل الأعمال, والمسارعة إلى صالح الخصال, وأنه ليس من الأمور الثقيلة, التي اختصيتم بها.

ثم ذكر تعالى حكمته في مشروعية الصيام فقال: { لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ } فإن الصيام من أكبر أسباب التقوى, لأن فيه امتثال أمر الله واجتناب نهيه.

فمما اشتمل عليه من التقوى: أن الصائم يترك ما حرم الله عليه من الأكل والشرب والجماع ونحوها, التي تميل إليها نفسه, متقربا بذلك إلى الله, راجيا بتركها, ثوابه، فهذا من التقوى.

ومنها: أن الصائم يدرب نفسه على مراقبة الله تعالى, فيترك ما تهوى نفسه, مع قدرته عليه, لعلمه باطلاع الله عليه، ومنها: أن الصيام يضيق مجاري الشيطان, فإنه يجري من ابن آدم مجرى الدم, فبالصيام, يضعف نفوذه, وتقل منه المعاصي، ومنها: أن الصائم في الغالب, تكثر طاعته, والطاعات من خصال التقوى، ومنها: أن الغني إذا ذاق ألم الجوع, أوجب له ذلك, مواساة الفقراء المعدمين, وهذا من خصال التقوى.

ولما ذكر أنه فرض عليهم الصيام, أخبر أنه أيام معدودات, أي: قليلة في غاية السهولة.

ثم سهل تسهيلا آخر. فقال: { فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ } وذلك للمشقة, في الغالب, رخص الله لهما, في الفطر.

ولما كان لا بد من حصول مصلحة الصيام لكل مؤمن, أمرهما أن يقضياه في أيام أخر إذا زال المرض, وانقضى السفر, وحصلت الراحة.

وفي قوله: { فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ } فيه دليل على أنه يقضي عدد أيام رمضان, كاملا كان, أو ناقصا, وعلى أنه يجوز أن يقضي أياما قصيرة باردة, عن أيام طويلة حارة كالعكس.

وقوله: { وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ }أي:يطيقون الصيام { فِدْيَةٌ } عن كل يوم يفطرونه { طَعَامُ مِسْكِينٍ } وهذا في ابتداء فرض الصيام, لما كانوا غير معتادين للصيام, وكان فرضه حتما, فيه مشقة عليهم, درجهم الرب الحكيم, بأسهل طريق، وخيَّر المطيق للصوم بين أن يصوم, وهو أفضل, أو يطعم، ولهذا قال: { وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ }

ثم بعد ذلك, جعل الصيام حتما على المطيق وغير المطيق, يفطر ويقضيه في أيام أخر [وقيل: { وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ } أي: يتكلفونه، ويشق عليهم مشقة غير محتملة, كالشيخ الكبير, فدية عن كل يوم مسكين وهذا هو الصحيح]

{ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ }
أي:الصوم المفروض عليكم, هو شهر رمضان, الشهر العظيم, الذي قد حصل لكم فيه من الله الفضل العظيم، وهو القرآن الكريم, المشتمل على الهداية لمصالحكم الدينية والدنيوية, وتبيين الحق بأوضح بيان, والفرقان بين الحق والباطل, والهدى والضلال, وأهل السعادة وأهل الشقاوة.

فحقيق بشهر, هذا فضله, وهذا إحسان الله عليكم فيه, أن يكون موسما للعباد مفروضا فيه الصيام.

فلما قرره, وبين فضيلته, وحكمة الله تعالى في تخصيصه قال: { فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ } هذا فيه تعيين الصيام على القادر الصحيح الحاضر.

ولما كان النسخ للتخيير, بين الصيام والفداء خاصة, أعاد الرخصة للمريض والمسافر, لئلا يتوهم أن الرخصة أيضا منسوخة [فقال] { يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ } أي: يريد الله تعالى أن ييسر عليكم الطرق الموصلة إلى رضوانه أعظم تيسير, ويسهلها أشد تسهيل، ولهذا كان جميع ما أمر الله به عباده في غاية السهولة في أصله.

وإذا حصلت بعض العوارض الموجبة لثقله, سهَّله تسهيلا آخر, إما بإسقاطه, أو تخفيفه بأنواع التخفيفات.

وهذه جملة لا يمكن تفصيلها, لأن تفاصيلها, جميع الشرعيات, ويدخل فيها جميع الرخص والتخفيفات.

{ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ } وهذا - والله أعلم - لئلا يتوهم متوهم, أن صيام رمضان, يحصل المقصود منه ببعضه, دفع هذا الوهم بالأمر بتكميل عدته، ويشكر الله [تعالى] عند إتمامه على توفيقه وتسهيله وتبيينه لعباده, وبالتكبير عند انقضائه, ويدخل في ذلك التكبير عند رؤية هلال شوال إلى فراغ خطبة العيد.

الفقره الثانيه

الحديث الشريف

عن أبي هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( من صام رمضان إيمانا واحتسابا ، غُفر له ما تقدم من ذنبه ) رواه الشيخان

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ( قال الله عزوجل : كل عمل بن آدم له إلا الصيام ؛ فإنه لي وأنا أجزي به ، والصيام جنّة ، وإذا كان يوم صوم أحدكم فلا يرفث ولا يصخب ، فإن سابّه أحد أو قاتله فليقل : إني امرؤ صائم ، والذي نفس محمد بيده لخلوف فم الصائم أطيب عند الله من ريح المسك ، للصائم فرحتان يفرحهما : إذا أفطر فرح ، وإذا لقي ربه فرح بصومه ) رواه البخاري و مسلم .

عن أبي أمامة الباهلي رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( بينما أنا نائم ، إذ أتاني رجلان فأخذا بضبعيّ ، فأتيا بي جبلا وعرا فقالا : اصعد ، فقلت : إني لا أطيقه ، فقالا : إنا سنسهّله لك ، فصعدتُ ، حتى إذا كنت في سواء الجبل ، إذا بأصوات شديدة ، قلت : ما هذه الأصوات ؟ قالوا : هذا عواء أهل النار. ثم انطلق بي ، فإذا أنا بقوم معلّقين بعراقيّبهم ، مشققة أشداقهم ، تسيل أشداقهم دماً ، قلت : من هؤلاء ؟ قال : هؤلاء الذين يفطرون قبل تحلّة صومهم ) رواه ابن خزيمة

الفقره الثالثه

الدعاء

احب دعاء ديما احب ادعيه
((اللهم انى توكلت عليك وفوضت امرى اليك فأنه لا ملجأ ولا ملاذ منك الا اليك))

((الله لا اله الا هو الهى واله كل شىء
اعتصمت بربى ورب كل شىء وتوكلت على الحى الذى لا يموت واستدفعت الشر بلا حول ولا قوة الا بالله
حسبى الله ونعم الوكيل حسبى الرب من العباد
حسبى الخالق من المخلوق حسبى الرازق من المرزوق
حسبى الذى هو حسبى
حسبى الله وكفى سمع الله لمن دعا ليس وراء الله منتهى
حسبى الله لا اله الا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم))

((اللهم انصر اخواننا فى فلسطين وانصرهم على هؤلاء الكفره اعداء الدين واجعل هؤلاء الكفره عبره لكل كفار اثيم يا الله
يا من تقول للشىء كون فيكون
اخسف بهم الارض
اخسف بهم الارض
ارينا بهم يوما اسود قبل الموت))

اشهد ان الله لا اله الا هو وان سيدنا ونبينا محمد عبدك ورسولك
واخر دعونا ان الحمد لله رب العلمين

الفقرهالرابعه
يوم من عمرى

اولا انا سعيده جدا ان يوم من عمرى انهارده
هو اول يوم رمضان
يا رب اجعله اجمل يوم فى عمرى
ويارب يغفرلى ويسامحنى

لانى فعلا عندى احساس غير طبيعى بالراحه النفسيه
وحاسه ان اليوم ده مختلف عن جميع ايام حياتى
وانه يوم جديد لحياه جديده

فى كل رمضان بيمر عليك..هل بتحس باختلاف وانك اكتسبت حاجه جديده؟؟؟؟؟؟

الى حد ما مش فى رمضان بس
انا بحس ان كل يوم فى حياتى بكتسب فيه حاجات جديده
بكتسب خبرات جديده
بكتسب اشخاص جدااد
بعرف عن الدنيا حاجات اول مره اعرفها
بحس ان كل يوم بكتشف الدنيا بشكل جديد

كل يوم نظرتى للدنيا بتختلف عن اليوم الى قبله
علشان كده انا من النوع الى لو وضع جدول لنفسه
ممكن اعدل فيه يوميا
بحب النظام جدا بس مش بحب الروتين
باعرف حاجات جديده
واحيانا بكتشفى انى فى بعض الاحيان كنت ((عبيطه))
هل انت راضى عن مستوى تدينك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا ديما الحمد الله عندى ايمان بالله عالى
وراضيه بكل شىء من عند الله
بس انا ديما مش راضيه عن نفسى مهما عملت
بحب اعمل احسن واحسن
سواء ان كان فى الدين او فى الدنيا
بمعنى انى ديما احب اعمل الافضل
ديما بحب التميز فى كل حاجه
بحب انى لما اكون بعمل عمل لازم يكون تمام
احب لما اكون فى مكان
اى مكان
احب ديما اكون الاجدر والاحسن فيه
وبفضل الله بقدر اكون كده
تفتكر ايه اللى ممكن نعمله عشان نغير حال الامه الاسلاميه حاليا..؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الشىء الى نقدر نعمله علشان نحسن احوال الامه الاسلاميه
اننا نقرب اكتر من ربنا
نفكر فى دينا شويه اكتر من دنيانا
واعتقد ان صلاح الامه الاسلاميه حاليا
فى يد علماء الدين
لان ده الخيط الواحيد الى فاضل لينا
يا ريت كلنا نرجع لربنا
واكيد حلنا هيصلح

ايه موفقك لما سمعت الاساءه للنبى(ص) وعن االرسوم المسيئه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

موقفى موقف اى مسلم غيور على دينه
بيحبه نبيه
بس ربنا يجعلهم عبره للبشر اجمعين
ويسخطهم قرده وخنازير

حسبى الله ونعم الوكيل
حسبى الخالق من المخلوق
حسبى الله وكفى

فى بعض المنتديات ..يوجد مواضيع عن الرد على الشبهات حول الاسلامهل انت مع او ضد هذا؟ولماذا

هو كويس بس مجرد الكلام فى الشبهات دى
نشر ليها
وانا مش بحب ده

كده انا دورى خلص
فى انتظار اسئله الاعضاء""""""""

وبكده تكون الحلقه انتهت
ارجو انها تكون عجبتكم

وفى انتظار حلقه العضو القادم
رمضان كريم عليكم جميعا
والله اكرم

descriptionالبرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 3 Emptyرد: البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه))

more_horiz
شكرا يا لؤلؤة على الفيديو الروووعة بجد الشاعر دا رائع وكلماته اجمل واجمل وانا قلت دا لهشام فى اول فيديو نزله ليه هنا فى المنتدى.

descriptionالبرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 3 Emptyرد: البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه))

more_horiz
[quote="لؤلؤه مصريه"]
اللهم انى اسألك العفو والعافيه فى الدنيا والاخره
اللهم انى ظلمت نفسى كثيرا..ولا يغفر الذنوب الا انت..فاغفر لى مغفرة من عندك
وارحمنى انك انت الغفور الرحيم

[

more_horiz
العفو يا لولو بس انا مجرد ناقله للحلقه بتاعة ((ايمان))
كل ده الشغل بتاعها...ولسه هكمل نقل بقية الحلقه ان شاء الله

ده اللنك بتاع الحلقه كامله زى ما ايمان نزلتها ع الفيس بوك

https://www.facebook.com/topic.php?uid=206785564084&topic=16316

more_horiz
السلام عليكم
اكمل بقية نقل الحلقه

شفتو جحا بأي و اللي بيعملو دايما مدوخ الناس بقصصه يللا من جحا نشوف حكمة اليوم و الحقيقة أنا يمكن معرفش أشرحها كويس انا لسه سامعاها قريب من د/ طارق سويدان في برنامجه الأكثر من رائع علمتني الحياة فعلا يار يت كلنا نشوف البرنامج ده المهم خلينا في الحكمة و هي من كتاب الإمام الغزالي " إحياء علوم الدين " :
" إن قليل العمل ينفع مع العلم بالله و إن كثير العمل لا ينفع مع الجهل بالله و إن الحجاب بين الله و العبد هو الجهل و الوسيلة المقربة إلي الله هي العلم و قدر قربك لله بقدر معرفته و بعدك عنه بقدر جهله "
هو شرح معناها باختصار عن الجهل و العلم و ان الجهل ليس فقط عدم القراءة و الكتابة هي أمية لكن الجهل معانيه كثيرة منها عدم الفهم الصحيح للامور و الحكمة هنا خصيصا عن الجهل بالله و فعلا كلنا حافظين أسماء الله الحسنى من ايام ما كنا صغيرين كام واحد فينا يعرف معناها و بيشوفها بقلبه و هي موجودة حوالينا طول اليوم في كل أفعالنا و مواقف حياتنا مين بيشوف الودود اللي بيحبني و بيخاف عليا ؟؟
مين بيشوف الميسر اللي بيسر أموري ؟؟يعني كما بتكون بتسعى في امر معين و لما يقضي الأمر ده بتشوف قدامك الموظف اللي مضالك الورق أو مشالك الأمور و دي كلها أسباب مش بتشوف المسبب اللي هو ربنا
مين بيشوف الوكيل اللي سلمته كل أمري؟؟ " قل ان صلاتي و نسكي و محياي و مماتي لله رب العالمين " يا رب حياتي كلها ليك صرفها كيف تشاء انت أدري بيها و هي ملكك
مين بيشوف الكريم ....الرزاق ....الستار...............إلخ .
أول مرة أدرك فيها المعنى ده كانت مع برنامج باسمك نحيا مع د/ عمرو خالد و ده أيضا من أكتر البرامج المؤثرة في حياتي

فاااااااااصل وفقرة يوم من عمرى ان شاء الله

Razz

more_horiz
يوم مــــــــــــــــــــــــــــن عمـــــــــــــــــرى

هو الحقيقة مفيش يوم محدد بس يمكن هوه وقت نادر أوي لما ربنا بينعم بيه علي أي حد و هوه الوقت اللي الواحد بيستشعر فيه حلاوة قرب ربنا و دي نعمة كبيرة يا بخت اللي حس بيه و ربنا يرزقه بيه تاني و يا رب اللي محسش بيه يحس بيه في رمضان السنة دي لإنه أنسب وقت لكده نيجي بأي للأسئلة الجميلة دي :
أول سؤال هل أشعر باختلاف كل رمضان؟؟
أنا كل سنة بدعي ان ده يحصل و قبل رمضان بحاول أدور علي حاجة انا مش بعملها و أتعود عليها في رمضان مرة السنن مرة الشفع و الوتر السنة دي ان شاء الله يا رب أتعود اختم الصلاة ساعات بكمل و ساعات لأ بس بحاول ربنا يهدينا كلنا

هل راضي عن مستوي تدينك؟؟

أكيد لأ لإن الإنسان عشان يرضي عن نفسه في الموضوع ده محتاج حاجات كتييييييييييير أوي يا رب نقدر كلنا نوصلها في يوم من الأيام

أما بأي السؤال التالت و هو ازاي نغير حال الأمة الإسلامية؟؟

أعتقد بحاجتين يكونو موجودين في أي حاجة بنعملها : الإحسان و الإخلاص
يكون عندي ضمير و أكون بشتغل شغلش مش عشان المرتب و المدير لكن أعمله بالشكل اللي يرضي ربنا و الله سواء أنا طالب بأي أو موظف أو رئيس المهم أكون مخلص و عندي ضمير
و حاجة كمان حلوة جدا العضو أحمد العدل قالها في الحلقة بتاعته و أنا انتبهت ليها في رمضان ده تحديدا لما قال اننا بنركز علي امور فرعية و بننسي الأساسيات و فعلا أبسط مثال علي كده اللي بيتفرج علي برنامج خواطر أكيد سمعه و هو ازاي ابن الهيثم اخترع بدايات الكاميرا و كان المفروض اننا نكمل مشواره لكننا بلا فخر قعدنا نبحث و نفكر هل التصوير حلال و لا حرام و جه علماء الغرب مشكورين خدو العلم و كملو المشوار نفس اللي بيحصل في الدين قاعدين نتجادل مثلا الست تغطي وشها و لا لأو الراجل يربي دقنه و لا لأ و يايبين أساس البني آدم اللي بيظهر بس في أخلاقه و تعاملاته يا سيدي ما اللي تلبس النقاب تلبسه و اللي تقلعه براحتها خلاص يعني هو ده اللي هيدمر المجتمع.............معلش يا جماعة زهقتكو انا عارفة بس بفضفض معاكو بأي

سؤال الإساءة للرسول عليه أفضل الصلاة و السلام
أكيد طبعا اضايقت زي الكل بس أنا كنت مستغربة ليه هو عمل كده أكيد مش لمجرد انه يقول رأيه بس أكيد اللي بيعمل كده بيبقي يا اما مكبوت أوي و عايز يستفز الطرف الآخر حتي لو كان اللي هيعملو ده خارج عن الحدود يا إما انه عايز يعمل شو و يظهر و هو لا مؤمن لا مبدأ و لا بحاجة عشان كده أنا مش مع ان احنا نكلم عنهم كتير لإن ده بيوصلهم لهدفهم زي اللي بيعمل جروب مسئ محدش يعرف عنه حاجة بس من كتر ما الناس قعدت تبعت مرة نعمله ريبورت و مرة بندد و مرة بنحكي اشهر و خد أكتر من حجمه و لا انتو شايفين ايه؟؟

كده حلقه(( ايمان)) انتهت وهى منتظره الاسئله عشان تجاوب

more_horiz
السلام عليكم
ماشاء الله الحلقات كلها اكثر من رائعه
سؤالى لايمان هو
تعطى لثقتك بنفسك كام فى الميه ؟
وايضا ثقتك باصدقاؤك ؟
وايه هى نظرتك للحياه ؟
وان شاء الله انا متابعه معاكوا بقيه الحلقات فى انتظار حلقات رائعه على نفس المستوى ان شاء الله
السلام عليكم

more_horiz
السلام عليكم ..
بجد حلقتك رائعه يا ايمان ..جزاكي الله كل خير و أثابك على هذا ..
واستفدت منها الحقيقه .. شكرا ليكي ..

سؤالي ..
من وجهة نظرك ..
ما الذي يلهمك القوه ..إن أضعفتك الدنيا في أوقات .؟؟

تحياتي لك ..

more_horiz
حلقة جميلة اوووى يا ايمان شكرا ليكى.
سؤالى ليكى

يا ترى فيه مواقف فى حياتك مش تقدرى تتحكمى فى نفسك او مش تقدرى تحكمى عقلك فيها قبل ردة فعلك؟

more_horiz
1 /اذا توفرت لك او لكى
امكانات الزواج
هل تتزوج مباشرة
وانت فى السن الحالى ؟

2/ حضرتك بتتفرج على التلفزيون
وبتشوف ناس اشكال والوان
وبتقعد تقول الواد دا رخم
البت دى مش طايقها
الراجل دا مش محترم
ووووووووووو
لو حضرتك ولد او بنت بقى وانتا ماشى شفت الشخص دا وش لوش
هتقولها نفس الكلام ؟

3/لو كنت نايم وبتحلم
ومثلا مثلا يعنى
الحلم كان عباره عن
انك كنت نايم فى حجرتك
وبعد شويه صحيت
فتحت الباب لقيت كل اللى فى البيت مقتولين
دا كان الحلم
لما صحيت بقى بجد
فتحت فعلا الباب
ولقيت كل اللى فى البيت مقتولين
هتعمل ايه؟

4/لو مامتك اللى انتى بتحبيها اوى
اوى اوى اوى
وواثقه فيها جدا جدا جدا
لا قدر الله قتلت حد
وانتى القاضى
هتديها براءه ولا لأ ؟

5/لو حضرتك كدا
كنتى فى اى دوله بره
غير اسلاميه
امريكا
فرنسا المانيا
اسبانيا
غيره غيره غيره
وصادفك شخص
وسمع عن الاسلام
بس طلب منك طلب
انه يتمنى انه لو اسلم
توافقى على الزواج منه
والشخص دا كفيف وقعيد
ومصاب بمرض خبيث
ولا يملك قوت يومه هتوافقى ولا هترفضى ؟
6/لو كنت جبت مجموع فوق علوم كنت هتدخل ايه بجد ؟

7/لو جالك دعوه من امير او ملك مثلا على الطعام
وانتى طبعا رايحه وكلك سعاده اكل بقى مش اى اكل
وخدم وحشم ولقيت الاكل كرشه او فول وطعميه هتعمل ايه ؟

8/اذا تم الحكم عليك بالسجن المؤبد فى قضيه ليس لكى اى علاقه بها
ما هو تصرفك هل سترضين بالامر الواقع ام تحاولى الهرب واثبات برائتك ؟

9/بصراحه لو معاكى فلوس على القد هتجيبى عربيه ولا تطلعى حج ؟

10/ما هى الاسماء المفضله لكى للاولاد والبنات ؟

11/ما هى مهنتك المفضله بخلاف مهنتك الحقيقيه ؟

12/هل تتحملين العيش فى المقابر؟

13/من هو قدوتك من الصحابهه ونساء المؤمنين ؟

14/ما هى المدينه التى تفضلين العيش بها بخلاف المنصوره داخل مصر ؟

وما هى لو كنت خارجها ؟

15/ما هو القرآن بمنظورك فى كلمه واحده ؟

اخيرا ما رأيك فى الاسئله بصوره موضوعيه ؟

see you

more_horiz
السلام عليكم
هو المفروض دلوقتى حلقه جديده
انا هوصل الاسئله للايمان وتبقى تجاوبهم برده
ان شاء الله لما ترجع

more_horiz
۩ஜ۩…ஐالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ஐ…۩ஜ۩

اهلا بحضراتكم فى الحلقه الخامسه من برنامج((روحانيات رمضانيه))
وان شاء الله الحلقه تنال اعجابكم وتستفيدوا منها
((الفقره الدينيه))
خير بدايه مع القرآن الكريم...فقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
( يقال لصاحب القران اقرأ و ارتق ورتل كما كنت ترتل في الدنيا فإن منزلتك عند آخر آية تقرؤها )

اللهم اجعلنا من اهل القرآن.....واخترت النهارده**عروس القرآن** ((سورة الرحمن))
ونستمع لها معا مع الشيخ احمد العجمى

[

واخترت الايات من 19---21 لتفسيرها...بل لبيان ما فيها من الاعجاز العلمى

{ مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ * بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ * فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ }

التفسير:المراد بالبحرين البحر العذب، والبحر المالح، فهما يلتقيان كلاهما، فيصب العذب في البحر المالح، ويختلطان ويمتزجان،
ولكن الله تعالى جعل بينهما برزخا من الأرض، حتى لا يبغي أحدهما على الآخر، ويحصل النفع بكل منهما، فالعذب منه يشربون وتشرب أشجارهم وزروعهم،
والملح به يطيب الهواء ويتولد الحوت والسمك، واللؤلؤ والمرجان، ويكون مستقرا مسخرا للسفن والمراكب

الاعجاز العلمى: الإعجاز في هذه الآية أنها تتحدث عن حقيقة في علم البحار لم تعرف إلا حديثاً وهي منطقة البرزخ، ووجود هذه المنطقة يمنع طغيان أحد البحرين على الآخر ولذلك قال تعالى: (بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ).

الاعجاز العلمى:الإعجاز في هذه الآية أنها تتحدث عن حقيقة في علم البحار لم تعرف إلا حديثاً وهي منطقة البرزخ، ووجود هذه المنطقة يمنع طغيان أحد البحرين على الآخر ولذلك قال تعالى: (بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ).
وهذه المعلومة لم يكن لأحد علم بها زمن نزول القرآن منذ 1400 سنه تقريباولذلك تعتبر هذه الآية من آيات الإعجاز العلمي في القرآن الكريم.

فاصل ومع الجزء الثانى والثالث فى الفقره الدينيه

Very Happy

more_horiz
[b]مره تانيه رجعت معاكم...واكمل بقية الفقرة الدينيه

((فقرة الحديث))

عــــــــــــــــــــــــن الحيــــــــــــــــــــــــاء
روى شعبة عن منصور بن ربعي عن أبي منصور البدري قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " إن مما أدرك الناس من كلام النبوة الأولى: يا ابن آدم إذا لم تستحي فاصنع ما شئت "

وليس هذا القول إغراء بفعل المعاصي عن قلة الحياء كما توهمه بعض من جهل معاني الكلام ومواضعات الخطاب, وفي مثل هذا الخبر قول الشاعر:

إذا لم تخـشى عاقبـة الليالي *** ولم تستحي فاصنع ما تشـاء
فلا والله ما في العيش خيـر *** ولا الدنيا إذا ذهـب الحيـاء
يعيش المرء ما استحيا بخير *** ويبقى العود ما بقي اللحـاء
واختلف أهل العلم في معنى هذا الخبر:

فقال أبوبكر بن محمد الشاشي في أصول الفقه: -
معنى هذا الحديث أن من لم يستحي دعاه ترك الحياء إلى أن يعمل ما يشاء لا يردعه عنه رادع, فليستحي المرء فإن الحياء يردعه.

وقال أبو بكر الرازي من أصحاب أبي حنيفة أن المعنى فيه
إذا عُرضت عليك أفعالك التي هممت بفعلها فلم تستحي منها لحسنها وجمالها
فاصنع ما شئت منها فجعل الحياء حكماً على أفعاله وكلا القولين حسن والأول
أشبه لأن الكلام خرج عن النبي صلى الله عليه وسلم مخرج الذم لا مخرج المدح,
ولكن قد جاء حديث بما يضاهي الثاني وهو قوله صلى الله عليه وسلم: " ما أحببت أن تسمعه أذناك فائته وما كرهت أن تسمعه أذناك فاجتنبه "

وده فيديو للشيخ محمد حسان عن درجه اعلى من الحياء وهى الحياء من الله ـــــ لمن يحب مشاهدته

الجزء الثالث
((الدعــــــــــاء))

اللهم انى اسألك علم الخائفين منك,وخوف العالمين بك,ويقين المتوكلين عليك,
وتوكل الموقنين بك
وشكر الصابرين لك,وصبر الشاكرين لك
اللهم اغننا بالعلم, وزيننا بالحلم,واكرمنا بالتقوى,اللهم الهمنا رشدنا جميعا,
واعذنا من شرور انفسنا
اللهم انفعنا بما علمتنا، وعلمنا ما ينفعنا جميعا ، وزِدنِا علماً.
اللهم اشفِ مرضانا ، وارحم موتانا ، وعاف مبتلاناْ ، وفُك أَسرانا ، واجبر كسرانا .
اللهم اختِم بالصالحات أَعمالنا ، وبالسعادة آجالنا ، وَبلغنا مما يرضـيك آمالنا.
اللهم صل وسلم وبارِك على عبدك ورسولك محمد وعلى آله وصحبه أجمعين..
والحمْد لله رب العالمين

more_horiz
احب ازود فقره فى الحلقه بتاعتى
وليكن اسمها((جاءنا البيان التالى))
وهى عباره عن خبر علمى وتعليق منى عليه
Laughing

وانا اخترت خبر علمى اقرب للترفيهى
جااااااءنا البيان التااااااااالى
study

هز الرضع يعرض حياتهم للخطر

حذرت دراسة تشيكية حديثة من هز الأطفال الرضع، وذلك لأنه يمكن أن يحدث لهم نزيفاً داخل الجمجمة الأمر، الذي يعرض حياتهم لخطر حقيقي.

وأوضح ييرجي ستراوس المختص بالعلوم البيولوجية والكيماوية الذي ترأس فريقا للبحث، أن الدراسة التي استغرقت ثلاثة أعوام أثبتت بشكل قاطع أن هز الأطفال الرضع أو قذفهم في الهواء يمكن له أن يؤدي إلى حدوث نزيف في الجمجمة وبالتالي الوفاة أو إلحاق أضرار جدية بالدماغ، طبقاً لما ورد بـ"الوكالة العربية السورية".

وأرجع تعرض الأطفال الرضع للإصابات أو الوفاة من جراء الهز إلى فقدان التوازن في أجسامهم لأن الكثير من الأطفال الصغار يكون لهم رؤوس كبيرة وثقيلة فيما يمتلكون عضلات رقبة ضعيفة، وبالتالي فإن الرقبة لا تمتلك القوة الكافية للامساك بالرأس ولهذا يمكن لرأس الطفل أن يطير بشكل سريع أثناء الحركة العنيفة الأمر الذي قد يلحق بالدماغ أضراراً جدية جراء ذلك.

التعليق:
[color=indigo]متهيألى لو كانت الدراسه اجريت على الطفل المصرى....كانت هتختلف كتيييييير جدا
فمثلا بداية من السبوع وحلقاتك برجالاتك....الطفل بيتعرض لحركات عنيفه Laughing ((كان الله فى عونه))
الى اخره من حركات الهشتكه الغريبه Razz ...وماشاء الله الطفل بيكبر وزى الفل ((اللهم لا حسد))
وكمان كنت قرأت خبر ان الطفل المصرى ازكى طفل فى العالم الى سن السادسه((قبل دخول المدارس)) ده دليل ....لذلك اطالب باجراء الدراسه على الطفل المصرى pirat

lol!

[b]انتظرونى فى اخر فقره من البرنامج((يوم من عمرى))

more_horiz
[b]ووصلت لاخر فقره فى البرنامج((يـــــــــــــوم من عمــــرى))

النهارده يوم من عمرى...هو يوم جميل الحمد لله
ولكنه روتينى ((الصلوات والتراويح...قراءة القرآن....الاعمال المنزليه المعتاده والفطار...النت.))
والتليفزيون مش متابعه حاجه....الموجود بتفرج وخلاص ..او ساعات مش بتفرج
لانه بقى ممل.....ومبسوطه جداااااا لان بكره الجمعه ان شاء الله
وممكن اخرج اصلى التراويح فى الجمعيه الشرعيه...واقابل اصحابى

نييييييجى للاسئله الثابته

[b]فى كل رمضان بيمر عليك..هل بتحس باختلاف وانك اكتسبت حاجه جديده؟؟؟؟؟؟

اه الحمد لله...فيه رمضان مكنتش بختم القرآن مثلا...الحمد لله بقيت بختمه
رمضان اللى فات مكنتش منتظمه فى صلاة التراويح ....رمضان ده الحمد لله منتظمه جدااااا
وكمان علاقاتى بالناس بقت احسن كتير...على المستوى الشخصى بقيت اكثر تحمل للمسئوليه

هل انت راضى عن مستوى تدينك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا مش راضيه بنسبة 70% ....وعايشه ب30% لحد دلوقتى
[b]وده لان فيه مستوى معين عايزه اوصل له..

تفتكر ايه اللى ممكن نعمله عشان نغير حال الامه الاسلاميه حاليا..؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قال الرسول صلى الله عليه وسلم
" سوف ياتي زمن علي أمتي الماسك علي دينه كماسك علي حجر من جمر "

فاول حاجه ..التمسك بالدين....الاخلاص (ضمير فى كل حاجه)....والمثابره

ايه موفقك لما سمعت الاساءه للنبى(ص) وعن االرسوم المسيئه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

غير الحزن والغضب....الاحساس اللى كان مسيطر عليا ساعتها ((العجز))
لاننا مكناش قادرين نعمل حاجه.....وتانى احساس ((الضعف)) لاننا معملناش حاجه
تالت حاجه((الذل)) لاننا لحد دلوقتى بنستورد بضاعتهم عاااااادى

فى بعض المنتديات ..يوجد مواضيع عن الرد على الشبهات حول الاسلامهل انت مع او ضد هذا؟ولماذاانا حاااااااااااااليا....((ضد)) وبشده...لان الناس اللى بتدافع عن الاسلام مش اهل لكده بالمره
لا وكمان ناس تدخل تشتم فى المناظرت بين الاسلام والمسيحيه...اللى يدافع عن الاسلام
يكون عالم وفقيه فى الدين

اما((مع)) لو تواجد الشرط اللى ذكرته

كده الحلقه خلصت ...الحمد لله
يارب تكون نالت اعجابكم واستفدتم منها....وفى انتظار الاسئله
دمتم بخير...وكل سنه وانتم طيبين

عدل سابقا من قبل لؤلؤه مصريه في الجمعة أغسطس 20, 2010 9:17 pm عدل 4 مرات

more_horiz
حلقه جميله يا هبه

وكل مادا بجد الحلقات فيها تميز

حلقه جميله ومفيده يا قمر وانتظرى الاسئله

more_horiz
بيبو هسالك نفس الاسئله الى سئلتها لدعاء

1- ايه اكتر شىء بيخوفك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

2- ايه اكتر شىء ممكن يدخل السعاده على قلبك؟؟؟؟؟؟؟؟

3- افرضى دلوقتى والدك جاب ليكى فنوسرمضان ودعكتى الفنوس خرج ليكى مارد هتطلبى منه ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

4- لو طلبت منك تغمضى عينك وتعيشى حلم جميل ايه احلى حلم ممكن تحلميه ؟؟؟؟؟
ونفسك تقومى من النوم تلاقيه اتحقق؟؟؟؟؟؟؟؟؟

5- يا ترى يا هل ترى لو قولتلك ايه اولوياتك فى الحياة هتكون ايه؟؟؟؟؟؟؟؟

6-الدراسه بالنسبه ليكى بتمثل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

7-بما انى عارفه انك لما بتكرهى حد لو حطولك عليه سكر استحاله تحبيه *ايه ممكن يوصلك للدرجه دى تجاه اى شخص؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

8-هل انتى شخصيه انانيه؟؟؟؟؟؟؟

9-لو قولتلك انتى راضيه عن حياتك بنسبه كام فى الميه يا ترى تكون كام؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وااااااااااااااااا كفايه كده اصل تكرهنى ومنتظره اجباتك

more_horiz
لؤلؤة مصرية ..
حلقة جميله ومفيده ..جزاكي الله خيرا واثابك عليها ..
وان شاء الله نشوف الأفضل دوما من الجميع ..

سؤالي نفس سؤال المره اللي فاتت ..
من وجهة نظرك ..

تحياتي لك ..

more_horiz
بداية اجاوب على اسئلة هبه
scratch

1- ايه اكتر شىء بيخوفك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اعوذ بالله يعنى...غضب ربنا..دى حاجه تخوفنى جدااااا sad
تانى حاجه الفراق....يعنى الموت...بس دى حاجه تؤلمنى اكثر منها تخوفنى
وتالت حاجه الظلم...سواء انى اظلم حد او اشوف حد مظلوم

2- ايه اكتر شىء ممكن يدخل السعاده على قلبك؟؟؟؟؟؟؟؟
لما اكون وسط اهلى ونكون متجمعين وفرحانين بوجودنا مع بعض..او اصحابى
لما اشوف حد عنده ضمير وبيخاف ربنا كده بكون فى قمة السعاده
وكمان فرحة الاطفال سواء قرايبى او غيرهم بحب اشوفهم مبسوطين

3- افرضى دلوقتى والدك جاب ليكى فانوس رمضان ودعكتى الفنوس خرج ليكى مارد هتطلبى منه ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ههههههههههه Razz ....بصراحه اول حاجه فلووووووس كتير...عشان نطلع انا واسرتى الصغيره نحج
واسافر بره مصر اعمل دراسات وابحاث فى مجال دراستى...وان شاء الله اعمل خير واساعد المحتاجين...واجيب عربيه((هيونداى ماتركس))...وهطلب منه يمحى اسرائيل من على الارض

4- لو طلبت منك تغمضى عينك وتعيشى حلم جميل ايه احلى
حلم ممكن تحلميه ؟؟؟؟؟
ونفسك تقومى من النوم تلاقيه اتحقق؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الاقى مصر جميله..بكل ما فيها ومتقدمه وحاجه تشرف كده
العزه ترجع للمسلمين تانى...وفيه حلم تالت بس بلاشWink

5- يا ترى يا هل ترى لو قولتلك ايه اولوياتك فى الحياة هتكون ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
رضا ربنا
اهلى...انى اكون شخصيه ليها فايده فى الدنيا مش عايشه وخلاص...
المستقبل بكل فروعه ..والمال

6-الدراسه بالنسبه ليكى بتمثل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
المستقبل.....او ممكن اقول ((جسر)) لمستقبل مشرف ان شاء الله
وكمان انى بفهم وبتعلم اشياء جديده ودى حاجه جميله
7-بما انى عارفه انك لما بتكرهى حد لو حطولك عليه سكر استحاله تحبيه *ايه ممكن يوصلك للدرجه دى تجاه اى شخص؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ههههههههههههه....السؤال ده كان لدعاء...بس هل تقصديه ليا برده....اووووووك
.مين اللى قالك كده؟؟
انا مش كده....لو كرهت حد معين ورجع كويس تانى ...برجع معاه معنديش مشكله
بس اللى متأكده منه انى مش برجع زى الاول ابداااااااااا..يعنى معزته بتقل عندى Mad

8-هل انتى شخصيه انانيه؟؟؟؟؟؟؟
مش بحس كده فى نفسى خالص Rolling Eyes ....ولو حسيت بده فى اى وقت بعمل اى
تصرف مضاد
عشان اتجنب الانانيه..ولو انى شايفه السؤال ده للناس اللى يعرفونى مش ليا

9-لو قولتلك انتى راضيه عن حياتك بنسبه كام فى الميه يا ترى تكون كام؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اقول مثلا حوالى 40%

وااااااااااااااااا كفايه كده اصل تكرهنى ومنتظره اجاباتك

هههههههههههههه لا متخافيش...نورتى الحلقه يا هوبا

Very Happy

more_horiz
شكرا ((Ahla Donya)) .....وجزكِ الله خير الجزاء
وان شاء الله الحلقات الجايه تكون افضل ...
بالنسبه للسؤال
من وجهة نظرك ..

انا مش بحب اظهر انى ضعيفه ادام اى حد ((بشر يعنى))
بسكت وارجع الحمد لله اقوى
فى لحظات ضعفى بلجأ لربنا....مش مجرد كلام
لا لانى فعلا ساعتها بحس انى اقوى وده بيكون نابع عن ثقه فى ربنا
وده مش يمنع طبعا ان حب اهلى واصحابى بيلهمنى قوه كبييييييييره جدا

شكرا ..احلى دنيا...انا سعيده جدا بتواجدك فى الحلقه

نورتى

giver

more_horiz
أنا رجعت و اسفة علي التاخير و اجابة الأسئلة :
1.سؤال الثقة في نفسي يغني نقدر نقول 8 من 10 و في أصحابي في ناس بثق فيها جدا و في كل حاجة وناس لأ
2.نظرتي للحياة متفائلة و شايفة بكرة أحسن بس لازم نشتغل لإن هي قصيرة أوي و امتحان و هيعدي المهم الآخرة
3.الحاجة اللي بتقويني أوي هي ربنا الحمد لله يعني بتعب أوي و انا بعيد عنه و بخاف جدا في الوقت ده بحس ان الدنيا كلها سودة و صعبة و مفيش فيها حاجة حلوة
4.التحكم في نفسي و الله مش عارفة انا مفتكرش المواقف دي بس عموما انا ردة فعلي سريعة خصوصا في الكلام و دي مشكلة بحاو ل أصلحها دايما

شكرا يا جماعة بجد علي رأيكو و هجاوب بقية الأسئلة حالا ان شاء الله

more_horiz
أولا حلقتك جميلة يا هبة و آرائك أكثر من رائعة و بالنسبة للخبر العلمي ان معاكي كل حاجة بتختلف عند تطبيقها علي المصريين
ثانيا أشكركم علي وجودكم معانا في الحلقات و يا رب كلنا نستفيد و دي إجابات الأسئلة التانية
1
.أكيد لأ لإن مش معني ان الولد معاه فلوس للحواز و ان البنت بتعرف تطبخ و تنضف فهما مؤهلين للجواز لازم يعرفو ازاي يتعاملو مع بعض و ازاي لما ربنا يرزقهم بولاد يقدرو يربوهم صح و أعتقد كتييير مننا في السن ده مش مؤهل لكل ده احنا أصلا مش فاهمين نفسنا عشان نفهم حد تاني
2
.لو تقصد الناس اللي في التليفزيون أكيد هقولهم رأيي زي ما بقوله بس أكيد هانتقي الكلام المناسب من باب حسن المعاملة أما بأي في الحياة الحقيقية أناا بقول رأيي بصراحة لأي حد بيسألني يعني مش بحاول أجامل

3.هههههه هوه سؤال غريب جدا بصراحة و عمري ما فكرت فيه هما مش بس ميتين هما كمان مقتولي أكيد لو كانو ميتين بس كنت هصدم و أزعل و بعدين يا ريت ربنا يرزقني الصبر دول أهلي كلهم بس لو مقتولين أكيد هدور مين قتلهم و ليه و ليه مش قتلني معاهم

4. لو هي اللي قتلت بجد أكيد هحكم عليه دي مفيهاش كلام

5.سؤال غير متوقع بس شوف مبدئيا أنا مش عارفة هل هو أسلم عن اقتناع و لا لسبب تاني و هه ليه بيشترط عليا الجواز و بعدين مش أعتقد ان في حد عنده كل المشاكل دي بس أعتقد اني لو هكون سبب في هدايته و حبه للإسلام أكيد هوافق طب يا ريت أكون سبب لأي حد

more_horiz
5 لو كنت جبت مجموع فوق علوم كنت هتدخل ايه بجد
أعتقد اني غير مؤهلة للإجابة علي السؤال بالصيغة دي عشان كده هعكسه أنا مامتي خريجة علوم قسم كيمياء سبيشيال و أنا فكتر في يوم من الأيام أدخلها بعد امتحانات الثانوية العامة بس مامتي مش كانت هترضى فالحمد لله جت من عند ربنا و قدرت أدخل الكلية اللي كان نفسي فيها

8/اذا تم الحكم عليك بالسجن المؤبد فى قضيه ليس لكى اى علاقه بها
ما هو تصرفك هل سترضين بالامر الواقع ام تحاولى الهرب واثبات برائتك
ههرب و أحاول أثبت براءتي أو ممكن مهربش بس مش هستسلم للحكم

9/بصراحه لو معاكى فلوس على القد هتجيبى عربيه ولا تطلعى حج ؟
لو الاختيارات محصورة في العربية و الحج مفيش أي أولويات تانية هختار الحج

10/ما هى الاسماء المفضله لكى للاولاد والبنات ؟
الأولاد: بحب إياد و يوسف و آسر
البنات : بحب ريناد و ريمان و جودي

11/ما هى مهنتك المفضله بخلاف مهنتك الحقيقيه ؟
كنت أمني أدخل كلية إعلام و أشتغل في المجال ده

12/هل تتحملين العيش فى المقابر؟
لأ أعتقد انه وضع صعب جدا و ربنا مش يحكم بيه علي حد أصلا دي عيشة غير آدمية و ربنا يفرج كرب كل اللي عايشينها

13/من هو قدوتك من الصحابهه ونساء المؤمنين
من النساء بحب السيدة عائشة رضي الله عنها جدا جدا و من الصحابة سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه

14/ما هى المدينه التى تفضلين العيش بها بخلاف المنصوره داخل مصر ؟
أولا أنا مش عايشة في المنصورة و مش بحب جوها أنا من دمياط بس لو هغير مكان إقامتي أحب أعيش في اسكندرية أنا بحبها جدا

وما هى لو كنت خارجها ؟
مش عارفة بس يمكن دبي أو طوكيو او اسطنبول بشدة

15/ما هو القرآن بمنظورك فى كلمه واحده ؟
هداية

اخيرا ما رأيك فى الاسئله بصوره موضوعيه ؟
بصورة موضوعية حاسة انه اختبار للشخصية مش أسئلة ههههههه مش عارفة ليه فيهاكام سؤال كد
ه ياريت أعرف مبررهم بس بصفة عامة هي عجبتني جدا و خليتني أفكر في حاجات جديدة و بجد شكرا علي مجرد الاهتمام في الأسئلة دي

more_horiz
لؤلؤه مصريه ...
استمتعت بحلقتك الجميله وإجاباتك الرومنطيقيه كثيراا
مش عارفه اسألك عن ايه بعد ما اخواتى فى المنتدى تفضلن بأسئلتهن , لكن كنت حابه ان اعرب عن اعجابى بالحلقه فقط
لكن مفيش مانع ,,,,,,, فى سؤال
ايه السؤال اللى مش حابه حد يسألهولك مع العلم بأنه غير مخالف لقوانين المنتدى ومتاح لأى عضو طرحه ؟؟؟
وطبعا غير مطالبه بالاجابه يكفى ذكر السؤال فقط ...

more_horiz
شكرا يا ايمان على كلامك
واهلا بيكِ عضوه جديده معانا فى المنتدى
وكويس جدا انك جاوبتى الاسئله بتاعتك
عشان البرنامج يبقى مظبوط وحلقاته كامله
وان شاء الله الحلقات الجايه تعجبك

منار
ان شاء الله نستمتع بالحلقه بتاعتك
وتكون افضل ومتميزه اكتر,...وشكرا جزيلا
على كلامك الجميل
اما بالنسبه للسؤال
السؤال اللى مش حابه حد يسألهولك مع العلم بأنه غير مخالف لقوانين المنتدى ومتاح لأى عضو طرحه ؟؟؟
وطبعا غير مطالبه بالاجابه يكفى ذكر السؤال فقط ...

هو الحمد لله الاسئله كويسه ..ومش مخالفه ...وفيها فكره الى حد ما
يعنى فيه اسئله كده تضايق...اللى اشبه بكرسى الاعتراف
زى موقف محرج حصل لك والكلام ده....طيب وحضرتك هتستفيد ايه
لما اقول موقف محرج
تانى حاجه ...مثلا افضل عضو / عضوه عندك فى المنتدى؟؟
دول اللى فى دماغى حاليا
دمتم بكــــــــــــــــل خير

more_horiz
بسم الله الرحمن الرحيم
طبعا انا مبسووووطة جدا انى هعمل حلقة من حلقات برنامج:روحنيات رمضانية
ويا رب الحلقة تبقى فى مستوى الحلقات اللى فاتت

الحلقة هتتقسم على مساهمات ودا مش جديد لكن الجديد انى هعمل فقرة جديدة اسمها: من وصاياه الجامعة(صلى الله عليه وسلم). ودى هقسمها على المساهمات يعنى كل مساهمة هتبدأ بوصية من وصايا الرسول الكريم (صلى الله عليه وسلم)وشرحه بأسلوب مبسط ومختصر

نبدأ أول جزء
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد