منتدى علوم المنصورة
البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه))

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
استشاري عاطفي جيولوجي
SAD HEART
ema emo
لحياه افضل
manar
doaa
domeco
لؤلؤه مصريه
Ahmed El-adl
Ahla Donya
لوليتا
heba
16 مشترك

descriptionالبرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 Emptyالبرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه))

more_horiz
تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 39152_1339868462231_1396753297_30758297_598392_nالفقره الاولى

((بعض ايات الذكر الحكيم وتفسيرها))

بسم الله الرحمن الرحيم{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ * أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ * شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ }

{183-184-185} سورة البقرة

التفســـــير:

يخبر تعالى بما منَّ به على عباده, بأنه فرض عليهم الصيام, كما فرضه على الأمم السابقة, لأنه من الشرائع والأوامر التي هي مصلحة للخلق في كل زمان.

وفيه تنشيط لهذه الأمة, بأنه ينبغي لكم أن تنافسوا غيركم في تكميل الأعمال, والمسارعة إلى صالح الخصال, وأنه ليس من الأمور الثقيلة, التي اختصيتم بها.

ثم ذكر تعالى حكمته في مشروعية الصيام فقال: { لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ } فإن الصيام من أكبر أسباب التقوى, لأن فيه امتثال أمر الله واجتناب نهيه.

فمما اشتمل عليه من التقوى: أن الصائم يترك ما حرم الله عليه من الأكل والشرب والجماع ونحوها, التي تميل إليها نفسه, متقربا بذلك إلى الله, راجيا بتركها, ثوابه، فهذا من التقوى.

ومنها: أن الصائم يدرب نفسه على مراقبة الله تعالى, فيترك ما تهوى نفسه, مع قدرته عليه, لعلمه باطلاع الله عليه، ومنها: أن الصيام يضيق مجاري الشيطان, فإنه يجري من ابن آدم مجرى الدم, فبالصيام, يضعف نفوذه, وتقل منه المعاصي، ومنها: أن الصائم في الغالب, تكثر طاعته, والطاعات من خصال التقوى، ومنها: أن الغني إذا ذاق ألم الجوع, أوجب له ذلك, مواساة الفقراء المعدمين, وهذا من خصال التقوى.

ولما ذكر أنه فرض عليهم الصيام, أخبر أنه أيام معدودات, أي: قليلة في غاية السهولة.

ثم سهل تسهيلا آخر. فقال: { فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ } وذلك للمشقة, في الغالب, رخص الله لهما, في الفطر.

ولما كان لا بد من حصول مصلحة الصيام لكل مؤمن, أمرهما أن يقضياه في أيام أخر إذا زال المرض, وانقضى السفر, وحصلت الراحة.

وفي قوله: { فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ } فيه دليل على أنه يقضي عدد أيام رمضان, كاملا كان, أو ناقصا, وعلى أنه يجوز أن يقضي أياما قصيرة باردة, عن أيام طويلة حارة كالعكس.

وقوله: { وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ }أي:يطيقون الصيام { فِدْيَةٌ } عن كل يوم يفطرونه { طَعَامُ مِسْكِينٍ } وهذا في ابتداء فرض الصيام, لما كانوا غير معتادين للصيام, وكان فرضه حتما, فيه مشقة عليهم, درجهم الرب الحكيم, بأسهل طريق، وخيَّر المطيق للصوم بين أن يصوم, وهو أفضل, أو يطعم، ولهذا قال: { وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ }

ثم بعد ذلك, جعل الصيام حتما على المطيق وغير المطيق, يفطر ويقضيه في أيام أخر [وقيل: { وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ } أي: يتكلفونه، ويشق عليهم مشقة غير محتملة, كالشيخ الكبير, فدية عن كل يوم مسكين وهذا هو الصحيح]

{ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ }
أي:الصوم المفروض عليكم, هو شهر رمضان, الشهر العظيم, الذي قد حصل لكم فيه من الله الفضل العظيم، وهو القرآن الكريم, المشتمل على الهداية لمصالحكم الدينية والدنيوية, وتبيين الحق بأوضح بيان, والفرقان بين الحق والباطل, والهدى والضلال, وأهل السعادة وأهل الشقاوة.

فحقيق بشهر, هذا فضله, وهذا إحسان الله عليكم فيه, أن يكون موسما للعباد مفروضا فيه الصيام.

فلما قرره, وبين فضيلته, وحكمة الله تعالى في تخصيصه قال: { فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ } هذا فيه تعيين الصيام على القادر الصحيح الحاضر.

ولما كان النسخ للتخيير, بين الصيام والفداء خاصة, أعاد الرخصة للمريض والمسافر, لئلا يتوهم أن الرخصة أيضا منسوخة [فقال] { يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ } أي: يريد الله تعالى أن ييسر عليكم الطرق الموصلة إلى رضوانه أعظم تيسير, ويسهلها أشد تسهيل، ولهذا كان جميع ما أمر الله به عباده في غاية السهولة في أصله.

وإذا حصلت بعض العوارض الموجبة لثقله, سهَّله تسهيلا آخر, إما بإسقاطه, أو تخفيفه بأنواع التخفيفات.

وهذه جملة لا يمكن تفصيلها, لأن تفاصيلها, جميع الشرعيات, ويدخل فيها جميع الرخص والتخفيفات.

{ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ } وهذا - والله أعلم - لئلا يتوهم متوهم, أن صيام رمضان, يحصل المقصود منه ببعضه, دفع هذا الوهم بالأمر بتكميل عدته، ويشكر الله [تعالى] عند إتمامه على توفيقه وتسهيله وتبيينه لعباده, وبالتكبير عند انقضائه, ويدخل في ذلك التكبير عند رؤية هلال شوال إلى فراغ خطبة العيد.

الفقره الثانيه

الحديث الشريف

عن أبي هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( من صام رمضان إيمانا واحتسابا ، غُفر له ما تقدم من ذنبه ) رواه الشيخان

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ( قال الله عزوجل : كل عمل بن آدم له إلا الصيام ؛ فإنه لي وأنا أجزي به ، والصيام جنّة ، وإذا كان يوم صوم أحدكم فلا يرفث ولا يصخب ، فإن سابّه أحد أو قاتله فليقل : إني امرؤ صائم ، والذي نفس محمد بيده لخلوف فم الصائم أطيب عند الله من ريح المسك ، للصائم فرحتان يفرحهما : إذا أفطر فرح ، وإذا لقي ربه فرح بصومه ) رواه البخاري و مسلم .

عن أبي أمامة الباهلي رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( بينما أنا نائم ، إذ أتاني رجلان فأخذا بضبعيّ ، فأتيا بي جبلا وعرا فقالا : اصعد ، فقلت : إني لا أطيقه ، فقالا : إنا سنسهّله لك ، فصعدتُ ، حتى إذا كنت في سواء الجبل ، إذا بأصوات شديدة ، قلت : ما هذه الأصوات ؟ قالوا : هذا عواء أهل النار. ثم انطلق بي ، فإذا أنا بقوم معلّقين بعراقيّبهم ، مشققة أشداقهم ، تسيل أشداقهم دماً ، قلت : من هؤلاء ؟ قال : هؤلاء الذين يفطرون قبل تحلّة صومهم ) رواه ابن خزيمة

الفقره الثالثه

الدعاء

احب دعاء ديما احب ادعيه
((اللهم انى توكلت عليك وفوضت امرى اليك فأنه لا ملجأ ولا ملاذ منك الا اليك))

((الله لا اله الا هو الهى واله كل شىء
اعتصمت بربى ورب كل شىء وتوكلت على الحى الذى لا يموت واستدفعت الشر بلا حول ولا قوة الا بالله
حسبى الله ونعم الوكيل حسبى الرب من العباد
حسبى الخالق من المخلوق حسبى الرازق من المرزوق
حسبى الذى هو حسبى
حسبى الله وكفى سمع الله لمن دعا ليس وراء الله منتهى
حسبى الله لا اله الا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم))

((اللهم انصر اخواننا فى فلسطين وانصرهم على هؤلاء الكفره اعداء الدين واجعل هؤلاء الكفره عبره لكل كفار اثيم يا الله
يا من تقول للشىء كون فيكون
اخسف بهم الارض
اخسف بهم الارض
ارينا بهم يوما اسود قبل الموت))

اشهد ان الله لا اله الا هو وان سيدنا ونبينا محمد عبدك ورسولك
واخر دعونا ان الحمد لله رب العلمين

الفقرهالرابعه
يوم من عمرى

اولا انا سعيده جدا ان يوم من عمرى انهارده
هو اول يوم رمضان
يا رب اجعله اجمل يوم فى عمرى
ويارب يغفرلى ويسامحنى

لانى فعلا عندى احساس غير طبيعى بالراحه النفسيه
وحاسه ان اليوم ده مختلف عن جميع ايام حياتى
وانه يوم جديد لحياه جديده

فى كل رمضان بيمر عليك..هل بتحس باختلاف وانك اكتسبت حاجه جديده؟؟؟؟؟؟

الى حد ما مش فى رمضان بس
انا بحس ان كل يوم فى حياتى بكتسب فيه حاجات جديده
بكتسب خبرات جديده
بكتسب اشخاص جدااد
بعرف عن الدنيا حاجات اول مره اعرفها
بحس ان كل يوم بكتشف الدنيا بشكل جديد

كل يوم نظرتى للدنيا بتختلف عن اليوم الى قبله
علشان كده انا من النوع الى لو وضع جدول لنفسه
ممكن اعدل فيه يوميا
بحب النظام جدا بس مش بحب الروتين
باعرف حاجات جديده
واحيانا بكتشفى انى فى بعض الاحيان كنت ((عبيطه))
هل انت راضى عن مستوى تدينك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا ديما الحمد الله عندى ايمان بالله عالى
وراضيه بكل شىء من عند الله
بس انا ديما مش راضيه عن نفسى مهما عملت
بحب اعمل احسن واحسن
سواء ان كان فى الدين او فى الدنيا
بمعنى انى ديما احب اعمل الافضل
ديما بحب التميز فى كل حاجه
بحب انى لما اكون بعمل عمل لازم يكون تمام
احب لما اكون فى مكان
اى مكان
احب ديما اكون الاجدر والاحسن فيه
وبفضل الله بقدر اكون كده
تفتكر ايه اللى ممكن نعمله عشان نغير حال الامه الاسلاميه حاليا..؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الشىء الى نقدر نعمله علشان نحسن احوال الامه الاسلاميه
اننا نقرب اكتر من ربنا
نفكر فى دينا شويه اكتر من دنيانا
واعتقد ان صلاح الامه الاسلاميه حاليا
فى يد علماء الدين
لان ده الخيط الواحيد الى فاضل لينا
يا ريت كلنا نرجع لربنا
واكيد حلنا هيصلح

ايه موفقك لما سمعت الاساءه للنبى(ص) وعن االرسوم المسيئه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

موقفى موقف اى مسلم غيور على دينه
بيحبه نبيه
بس ربنا يجعلهم عبره للبشر اجمعين
ويسخطهم قرده وخنازير

حسبى الله ونعم الوكيل
حسبى الخالق من المخلوق
حسبى الله وكفى

فى بعض المنتديات ..يوجد مواضيع عن الرد على الشبهات حول الاسلامهل انت مع او ضد هذا؟ولماذا

هو كويس بس مجرد الكلام فى الشبهات دى
نشر ليها
وانا مش بحب ده

كده انا دورى خلص
فى انتظار اسئله الاعضاء""""""""

وبكده تكون الحلقه انتهت
ارجو انها تكون عجبتكم

وفى انتظار حلقه العضو القادم
رمضان كريم عليكم جميعا
والله اكرم

descriptionالبرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 Emptyرد: البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه))

more_horiz
ههههههههههههه جاوبى يا هوبا
وخدى دول هديه منى
مستقبلا ان شاء الله..ايه اول صفه ..او مبدأ تحبى تعلميه لاولادك؟
فى رأيك ..ايه دورنا كطلبه عشان كلية علوم يكون ليها شأن فى مصر؟
ولا الدور ده مقتصر ع الدكاتره والوزراء ..الى اخره؟
شايفه المستقبل ازاى...عامه يعنى..ظلمه ولا نور وليه؟
البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 Icon_biggrin

descriptionالبرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 Emptyرد: البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه))

more_horiz
دميكو سأل...................

تقدرى توصفى كليتك بكلمه واحده ؟

موت

افضل يوم ليكى فى الكليه؟

افضل يوم ليا فى الكليه هو يوم الترم الى فات ده
حسيت فيه بصراحه ان النحس اتفك والدنيا بدأت تنور ليا
يوم كنت قاعده فى امانه الله فى اخر الترم كده
وبعدين لقيت واحده صاحبتى بتقولى انتى التانيه على الدفعه
طبعا مش صدقت لانى كان تقديرى وحش الترم الى قبله
روحت الكليه تانى يوم الشئون وسألت
قولولى فعلا انى التانيه وده فعلا كان احلى يوم فى حياتى
ههههههههههه بس النحس رجع تانى واعتقد انى كمان رجعت الترم ده فى الترتيب

تحبى تسمى اولادك ايه ولاد وبنات ؟

تصدق مفكرتش فى الموضوع ده قبل كده بس بصراحه مش عارفه

تفضلى تشتغلى فى مجال شغلك ولا داعيه اسلاميه ؟

انا والله فكره داعيه اسلاميه دى كانت فى دماغى اوى الفتره الى فاتت دى
وانا قررت ادرس فعلا فى مجال الدين فقه وعقيده وكده
وربنا يسهل فكره الداعيه الاسلاميه دى مش سهله ابدا

وانا بحب مجالى جدا وبحب درسه اوى
واحب انى اشتغل فى المجال ده

لو عرضوا عليكى فلوس دلوقتى حالا اول حاجه هتفكرى تجيبها ايه ؟

اممممممممم اول حاجه اعملها انى اسفر ماما وخلتو يحجوا ويزوروا بيت ربنا

لو فى طياره هتقلع دلوقتى من المطار وهتختارى مكان واحد تروحيه وهتقضى فيه باقى عمرك هتروحى فين ؟

الجنه عند ربنا سبحانه وتعالى
هو احن عليا من البشر جميعا

اكلتك المفضله ايه ؟

مفيش اكله مفضله اوى بس عموما بحب الخفيف
مش بحب الاكل الدسم

نفسك تعيشى لحد كام سنه ؟

مش عارفه
نفسى اعيش عمرى الى ربنا كتبهولى
نفسى مش يوصل بيا السن انى اكون تقيله على حد
ويوم ما اكون كده يكون الموت افضل

من هوا قارئك المفضل ومن هوا داعيك المفضل ؟

انا عموما بحب اقراء الشعر جدا ااااااااااااا
احب نزار قبانى وفاروق جويده
واحب اقراء فى التنميه البشريه جدا وخصوصا لابرهيم الفقى
واسلاميا لجميع شيوخنا
اعز الشيخ محمد حسان جدا ومحمود المصرى وعمرو خالد

وآخر سؤال لو اصحابك البنات اللى فى المنتدى كمان قالولك احنا مش بنحبك هتقوليلهم ايه ؟

هقولهم بس انا بحبكوا جدا والله اعلم بده
وبعدين هما اصلا مش يقدروا يقولوا كده
لان انا فى الغالب اتعملت معاهم شخصيا
والله يعلم انا بحبهم ازاى
ولاء
نور_2012
احلى دنيا
سويتى بنوتا
دعاء
روما
قطر الندى
نور مشرفه الكمياء
لؤلؤه مصريه
ساد هارت
سمسمه
فدى رسول الله
ونترسوينتى
هند
منار
اسماء
نهله
رغده

ويارب مكونش نسيت حد
كل الناس دى انا اتعملت معاهم شخصيا
وبجد ناس جميله وانا مقدرش محبهمش
ويارب يدوم المحبه بنا

لؤلؤه مصريه سألت...................

مستقبلا ان شاء الله..ايه اول صفه ..او مبدأ تحبى تعلميه لاولادك؟

الاخلاص اول حاجه هعلمها ليهم
الاخلاص فى كل شىء
اولا مع ربنا
ديما والدتى تقولى العلاقه بربنا مش صوم وصلاه وعباده
لا العلاقه اخلاص
وده مش معناه انها بتقول اننا منصليش او منصومش لا ابدا
بس علشان نصلى مش نصلى عاده واهو بعمل الى علينا وخالص
لا لازم يكون عندنا اخلاص واحنا بنصلى
اخلاص واحنا بنصوم
انا ممكن مكنش قادره اوصل المعنى ليكم بس الاخلاص فى كل شىء فعلا بيجعل لكل شىء مستقيم
اخلصت فى العباده ربنا هيرضى عنى
اخلصت فى الدراسه هحقق اعلى المراتب
اخلصت فى تعاملى مع البشر هكسب قلوب الناس
فالحياه هى اخلاص
هكذا علمتنى امى وهذا ما سوف اعلمه لاولادى

فى رأيك ..ايه دورنا كطلبه عشان كلية علوم يكون ليها شأن فى مصر؟
ولا الدور ده مقتصر ع الدكاتره والوزراء ..الى اخره؟

اعتقد ان دورى انى اذاكر واجتهد واعمل الى عليا
اما علشان يكون لكليه العلوم شان فى مصر فده مش دورنا احنا
ده دور المسئول

شايفه المستقبل ازاى...عامه يعنى..ظلمه ولا نور وليه؟

انا عمرى ما شوفت المستقبل ظلام
ديما بحس ان فيه امل
ديما حتى لما يكون عندى امتحان ومفيش وقت ومش مذاكره
بحس ان برده لسه فى امل اجمع
ديما املى لا ينقطع

وده لانى عندى ثقه بالله بلا حدود
ربنا اكرم الاكرمين ربنا رحيم بينا
الحمد الله على كل قضائك وجميع قدرك حمد الرضا بحكمك لليقين بحكمتك

more_horiz

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا سعيده جدا انى بكتب فى موضوع
روحانيات رمضانيه
ويلا بينا نبدأ اول فقره فى حلقتنا النهارده

الفقره الاولى
((بعض ايات الذكر الحكيم وتفسيرها))

البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 %D8%A7%D9%84%D9%83%D9%88%D9%86%D8%AC%D8%B1%D8%B3%20copy

طبعا القراَن كله ابداع ومش هقدر اقول انى بفضل سوره عن سوره
بس الحقيقه
انى بجد بحب
سوره البقره
كلها جدا
وبحب
سوره يوسف
جدا واتحدى ان فى حد مش بيحب سوره يوسف جداااااااااااااااااااا
وبالذات اخر الايات من سوره البقره
لانى بجد كل اما بقرأها ببكى بشده

بسم الله الرحمن الرحيم

لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (286)

التفسير

دين الله يسر لا مشقة فيه, فلا يطلب الله مِن عباده ما لا يطيقونه, فمن فعل خيرًا نال خيرًا, ومن فعل شرّاً نال شرّاً. ربنا لا تعاقبنا إن نسينا شيئًا مما افترضته علينا, أو أخطأنا في فِعْل شيء نهيتنا عن فعله, ربَّنا ولا تكلفنا من الأعمال الشاقة ما كلفته مَن قبلنا من العصاة عقوبة لهم, ربنا ولا تُحَمِّلْنَا ما لا نستطيعه من التكاليف والمصائب, وامح ذنوبنا, واستر عيوبنا, وأحسن إلينا, أنت مالك أمرنا ومدبره, فانصرنا على مَن جحدوا دينك وأنكروا وحدانيتك, وكذَّبوا نبيك محمدًا صلى الله عليه وسلم, واجعل العاقبة لنا عليهم في الدنيا والآخرة.

وفى سوره اَل عمران

بسم الله الرحمن الرحيم

رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ (البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 Icon_cool

التفسير

ويقولون: يا ربنا لا تَصْرِف قلوبنا عن الإيمان بك بعد أن مننت علينا بالهداية لدينك, وامنحنا من فضلك رحمة واسعة, إنك أنت الوهاب: كثير الفضل والعطاء, تعطي مَن تشاء بغير حساب.

رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لا رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ (9)

التفسير

يا ربنا إنا نُقِرُّ ونشهد بأنك ستجمع الناس في يوم لا شَكَّ فيه, وهو يوم القيامة, إنَّك لا تُخلف ما وعَدْتَ به عبادك.

الفقره الثانيه

الحديث الشريف

تكبير الصورةتصغير الصورة تم تعديل ابعاد هذه الصورة. انقر هنا لمعاينتها بأبعادها الأصلية.
البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 Zsn900

ونبدأ الاحاديث الشريفه الجميله
اللى دايما بتدلنا على فعل الخير
وبتعلمنا ازاى نكسب حسنات
وكمان بتقول ايه الغلط من الصح
فى اعمالنا وافعالنا الصالح فيها والطالح منها

تكبير الصورةتصغير الصورة تم تعديل ابعاد هذه الصورة. انقر هنا لمعاينتها بأبعادها الأصلية.
البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 005

البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 189

البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 3_01225822066

البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 001

البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 4780.imgcache

والاَن
الفقره الثالثه
وهى فقره
الدعاء

البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 6872_484

البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 455_2

البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 Id-048

البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 Doaa2_150

البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 72

البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 44
كنز الادعية الاسلاميه

اللهم اني ظلمت نفسي ظلما كثيرا ولا يغفر الذنوب الا انت فاغفر لي مغفرة من عندك وارحمني انك انت الغفور الرحيم

اللهم بعلمك الغيب وقدرتك على الخلق احيني ما علمت الحياة خيرا لي وتوفني ما علمت الوفاة خيرا لي
اللهم اني اسالك خشيتك في الغيب والشهادة واسالك كلمة الحق في الرضا والغضب واسالك القصد في الغنى والفقر
اللهم اسالك نعيما لا ينفذ واسالك قرة عين لا تنقطع واسالك الرضى بعد القضاء واسالك برد العيش بعد الموت
اللهم اسالك لذة النظر الى وجهك الكريم والشوق الى لقائك في ضراء مضرة ولا فتنة مضلة اللهم زينا بزينة الايمان واجعلنا هداة مهتدين
اللهم اني اسالك بأن لك الحمد لا الة الا انت المنان بديع السموات والارض يا ذا الجلال والاكرام يا حي يا قيوم
اللهم البسني العافيه حتي تهنيني بالمعيشه واختم لي بالمغفره حتي لا تضرني الذنوب واكفني كل هول دون الجنه حتي تبلغنيها برحمتك يا ارحم الراحمين
اللهم اعطني من الدنيا ما تقيني به فتنتها وتغنيني به عن اهلها ويكون بلاغا لي الي ما هو خير منها فإنه لا حول و لا قوة الا بك
للهم اجعلنا من الذين فتحوا باب الصبر واردفوا خنادق الجزع و جازوا شديد العقاب وعبروا جسر الهوى
اللهم لا تشمت اعدائي بدائي واجعل القرآن العظيم شفائي و دوائي فأنا العليل و أنت المداوي انت ثقتي و رجائي واجعل حسن ظني بك شفائي
اللهم احفظني بالاسلام قائما واحفظني بالسلام قاعدا واحفظني بالاسلام راقدا ولا تشمت بي عدوأ او حاسدا
اللهم ءاتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار
اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم اغفر لي وارحمني واهدني وعافني وارزقني
اللهم اني اسالك من كل خير خزائنة بيدك واعوذ بك من كل شر خزائنة بيدك
اللهم يا مصرف القلوب صرف قلوبنا على طاعتك
اللهم اغفر لي خطيئتي وجهلي و إسرافي في أمري وما أنت أعلم به مني اللهم اغفر لي جدي وهزلي ‏وخطئي وعمدي وكل ذلك عندي، اللهم اغفر لي ما قدمت وما أخرت وما أسررت وما أعلنت وما ‏أنت أعلم به مني، أنت المقدم وأنت المؤخر وأنت على كل شئ قدير
اللهم اهدني وسددني
اللهم استر عورتي وأمن روعتي واقض عني ديني
اللهم أصلح لي ديني الذي هو عصمة أمري و أصلح لي دنياي التي فيها معاشي و أصلح لي ءاخرتي التي ‏فيها معادي واجعل الحياة زيادة لي في كل خير واجعل الموت راحة لي من كل شر
للهم لك أسلمت وبك ءامنت وعليك توكلت وإليك أنبت وبك خاصمت اللهم إني أعوذ بعزتك لا اله ‏إلا أنت أن تضلني أنت الحي الذي لا يموت والجن والإنس يموتون
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
اللهم إني أسالك من الخير كله عاجله وءاجله ما علمت منه وما لم أعلم وأعوذ بك من الشر كله عاجله ‏وءاجله ما علمت منه وما لم أعلم وأسالك من خير ما سألك عبدك ورسولك محمد صلى الله عليه وسلم ‏وأعوذ بك من شر ما عاذ به عبدك ورسولك محمد صلى الله عليه وسلم وأسألك الجنة وما قرب إليها ‏من قول أو عمل وأعوذ بك من النار وما قرب إليها من قول أو عمل وأسألك أن تجعل كل قضاء قضيته ‏لي خيرا
ما اجتمع قوم يذكرون الله تعالى إلا حفتهم الملائكة وتغشتهم الرحمة ونزلت عليهم السكينة وذكرهم الله ‏عز وجل فيمن عنده

أشهد أنْ لا إله إلا الله وأنَّ محمدا رسول الله وأن عيسى عبد الله ورسوله وابن أمته وكلمته القاها إلى ‏مريم وروح منه وأن الجنة حق وأن النار حق
أفضل الكلام لا إله إلا الله وأفضل الذكر الحمد لله
سبحان الله عدد خلقه، سبحان الله رضى نفسه، سبحان الله زنة عرشه، سبحان الله مداد كلمات
اللهم اغفر لي خطيئتي وجهلي واسرافي في امري وما انت اعلم بة مني
رب اغفر لي وارحمني وتب علي إنك أنت التواب الرحيم
استغفر الله الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه
اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت، أعوذ بك من شر ‏ما صنعت أبوء لك بنعمتك علي وأبوء لك بذنبي فاغفر لي فانه لا يغفر الذنوب إلا أنت
إن لله ملائكة سياحين في الأرض يبلغوني عن أمتى السلام...السلام عليك أيها النبي ورحمة الله وبركاته السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين
اللهم اجعل في قلبي نورا وفي لساني نورا واجعل في سمعي نورا واجعل في بصري نورا واجعل من خلفي ‏نورا ومن أمامي نورا واجعل من فوقي نورا ومن تحتي نورا اللهم اعطني نورا
اللهم أنت ربنا لا إله إلا أنت خلقتنا ونحن عبيدك ونحن على عهدك ووعدك ما استطعنا
اللهم نعوذ بك من شر ما صنعنا.. ونبوء لك بنعمتك علينا.. ونبوء بذنوبنا.. فاغفر لنا.. فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت.. يا حنان.. يا منان.. يا قديم الإحسان.. يا ذا الجلال والإكرام
اللهم اهدنا فيمن هديت.. وعافنا فيمن عافين.. وتولنا فيمن توليت.. وبارك لنا فيما أعطيت.. وقنا واصرف عنا شر ما قضيت.. سبحانك تقضى ولا يقضى عليك.. وإنه لا يذل من واليت ولا يعز من عاديت تباركت ربنا وتعاليت.. فلك الحمد يا الله على ما قضيت.. ولك الشكر على ما أنعمت به وأوليت.. نستغفرك ونتوب إليك.. ونؤمن بك ونتوكل عليك.. ونُثنى عليك الخير كله أنت الغنى ونحن الفقراء إليك
سبحانك أمرتنا بالعفو عمن ظلمنا.. وإننا ظلمنا أنفسنا.. وأنت أولى بالعفو منا.. فاعف عنا يا كريم.. وعافنا يا رحيم.. اللهم إنك عفو تحب العفو فأعفو عنا.. يا من يجود ويسمح.. ويعطى ويمنح.. ويعفو ويصفح.. من انقطع وصلته.. ومن عصى سترته.. ومن أساء أمهلته.. ومن نسى ذكرته.. ومن تاب قبلته.. ومن عمل قليلا شكرته.. يا من كرمه مبذول.. وستره مسبول.. يا من بالجود معروف.. وبالبر موصوف
اللهم املأ بالإيمان قلوبنا.. وباليقين صدورنا.. وبالنور وجوهنا.. وبالحكمة عقولنا.. وبالحياء أبداننا.. واجعل القرآن شعارنا.. والسنة طريقنا.. يا من يسمع دبيب النمل على الصفا.. ويُحصى وقع الطير في الهواء.. ويعلم ما في القلب والكُلَى.. ويعطى العبد على ما نوى

اللهم اغفر لي جدي وهزلي وخطئي وعمدي وكل ذلك عندي
أفضل الكلام لا إله إلا الله وأفضل الذكر الحمد لله
اللهم اغفر لي وارحمني واهدني وعافني وارزقني
اللهم اغفر لي ما قدمت وما اخرت وما اسررت وما اعلنت وما انت اعلم بة مني انت المقدم والمؤخر وانت على كل شيء قدير
اللهم لك أسلمت وبك ءامنت وعليك توكلت وإليك أنبت وبك خاصمت اللهم إني أعوذ بعزتك لا اله ‏إلا أنت أن تضلني أنت الحي الذي لا يموت والجن والإنس يموتون
يا خير الماكرين.. اللهم أمنا مكرك.. ولا تكشف عنا سترك.. ولا تُنسنا ذكرك.. واجعل أوسع أرزاقنا عند كبر سننا.. وضعف قوتنا.. وانقطاع أعمارنا
اللهم اغفر لي ذنبي ووسع لي داري وبارك فيما رزقتني يا ارحم الراحمين يا رب العالمين
اللهم اجعل نُطقنا ذكرا.. وصمتنا فكرا.. ونظرنا عبرا.. ولا تجعلنا ممن أطال الأمل.. وأساء العمل.. وأكثر الجدل.. واجعلنا ممن سمع الحكمة فوعى.. وسمع القرآن فدنا.. واتبع الصراط فنجا.. يا سميع الدعاء.. يا مجيب الدعاء.. نسألك عيش السعداء.. وموت الشهداء.. والرضا بالقضاء.. والشكر على النعماء.. والصبر على البلاء.. والفوز يوم اللقاء.. ومرافقة الأيام.. والنصر على الأعداء.. نعوذ بك يا ربنا من عضال الداء.. ودرك الشقاء.. وشماتة الأعداء.. والسلب بعد العطاء.. ونعوذ بك من كيد السفهاء
اللهم رب السماوات وما أظللن.. ورب الأرضين وما أقللن.. ورب الشياطين وما أضللن.. ورب الرياح وما ذرين.. احفظنا من كل شيطان مريد.. ومن كل جبار عنيد.. ونعوذ بك يا ربنا من الكبر والغرور.. اللهم نجنا من الكبر والغرور.. ومن قول الزور.. ونعوذ بك من قول الزور.. ومن كل فتنة تمور.. ونعوذ بك من ظلمة القبور
اللهم اني اسالك من فضلك ورحمتك فانة لا يملكها الا انت اللهم اني اسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
سبحانك يا رب.. أنت علام الغيوب.. وتستر العيوب.. وتغفر الذنوب.. وتصلح القلوب.. أنت الحليم الذي لا يعجل.. والكريم الذي لا يبخل.. تعلم منا ما لو علمه الأبوان لفارقونا.. ولو عَلمه الأزواج لهجرونا.. ولو علمه الجيران لقاطعونا.. ولو علمه الأبناء لم يبرونا.. ولو علمه الناس لفروا منا.. ولكن سبحانك تستر ولا تفضح.. و تدواى ولا تجرح.. وتنادى على كل عبد ليفرح
وتقول يا رب: من أعرض عنى ناديته من بعيد.. ومن أقبل إلى تلقيته من قريب.. وتقول يا رب: أنا جليس من ذكرني.. قريب لمن دعاني.. مزيد لمن شكرني.. وأنا أرحم بعبدي من الأم الوالدة لولدها.. فيا أرحم الراحمين.. ارزقنا ذكرك آناء الليل وأطراف النهار.. وارزقنا ذكرك سرا وجهارا.. وليلاً ونهارًا.. وبرًا وبحرًا.. وسفرًا وحضرا.. وغنًى وفقرا.. وصحةً ومرضا.. صغارا وكبارا.. رجالا ونساء.. واجعل ذكرك أحب إلينا من أموالنا وأولادنا وأنفسنا

اما
الفقره الرابعه
يوم من عمرى

بصراحه يومى النهارده بدأ مش تمام
لانى قمت من النوم متأخر
وانا لما بصحى متأخر بحس ان اليوم اتقفل خلاص
بس الحمد لله صحيت وصليت وقعدت اقرأ فى المصحف
لانى بقرأ فى اليوم 3 أجزاء
بس للاسف مكنتش قرأت امبارح الا جزء واحد
فأصبح انى هقرأ النهارده 5 أجزاء والحمد لله قرأت 4

ولسه واحد بس ربنا يقدرنى واخلصه لما اخلص تقديم الحلقه دى
لانى مش بقدر اقرأ كتير

بسبب شغل البيت لان ماما مش معانا

والحمد لله فطرت بس الحقيقه ان الفطار النهارده ميشجعش
ومش عاوزه اسد نفسكم واقولكم على فطارى
بس الحمد لله على الموجود
لان انا واخواتى بنقضيها تيك اواى طول ماما وبابا مش موجودين

انا حاليا فى السعوديه وفطرت قبلكم بساعه
وانا واخواتى فطرنا لوحدنا النهارده
لان ماما فى مصر وبابا فى الدمام وانا واخواتى فى الرياض
وبابا جاى النهارده باذن الله من الدمام

وصليت العشاء والتراويح الحمد لله
وببعتلكم الموضوع دلوقتى
وهقوم اقرأ الجزء اللى قولتلكم عليه
بس هو ده
يوم من عمرى
وملخص يومى هو قراَن وصلاه وأكل بس

وفى ساعات بقعد مع اخواتى بعد التراويح قدام التليفزيون نتكلم شويه
نفتكر ذكرايات جميله
ونتصل بماما فى مصر نقعد نكلمها ساعه ولا ساعه ونص
نحكيلها عملنا ايه طول اليوم من غيرها
مفيش اكتر من كده
اتمنى انى مكنش سديت نفسكم بيومى المبهر الممل ده
لان مفيش بشر بشوفهم هنا غير اختى واخويا فقط لا غير

وربنا ما يوعدكم بالوحده اللى احنا فيها دى

الفقره الخامسه

فقره الاسئله

السؤال الاول

فى كل رمضان بيمر عليك..هل بتحس باختلاف وانك اكتسبت حاجه جديده؟؟؟؟؟؟

بصراحه شديده ايوه بحس ان كل سنه رمضان فيها بيبقى احسن من الاول
وكل سنه بيبقى فى حاجه هنا فى المنتدى بتبقى شغل جماعى
وبيشجع الواحد انه يقرا ويحفظ ويلتزم بالصلاه
وفى مواضيع بتعرض حاجات جميله اوى تتعمل فى رمضان
وبنكسب حسنات بقراءه مواضيع فيها احاديث او ايات قراَنيه بنستفيد منها
او بناخد بالنا من حاجات مش واخدين بالنا منها قبل كده كتفسير ايه او حديث

السؤال الثانى

هل انت راضى عن مستوى تدينك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مش عارفه بس اعتقد انى راضيه الى حد ما
وطبعا مفيش حد تمام اوى
واحنا بشر يعنى مليانيين اخطاء
منها اللى نعرفه واللى منعرفش انه علط
وربنا غفور رحيم
وعاوزه اقول ان احنا اتخلقنا
خطاااااااااااائين
وخير الخطائين التوابين
عشان كده انا مقتنعه اننا مخلوقين عشان
نغلط ونتوب وربنا يغفر لنا
ونغلط ونتوب وربنا يغفر لنا
هى دى الدنيا وهى دى الحياه

السؤال الثالث

تفتكر ايه اللى ممكن نعمله عشان نغير حال الامه الاسلاميه حاليا..؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كلمه واحده بس
الاتحااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد
للأمه الاسلاميه
هيغير كتير اوى من حالنا كلنا

السؤال الرابع

ايه موفقك لما سمعت الاساءه للنبى(ص) وعن االرسوم المسيئه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طبعا زى اى مسلم اكيد وقتها اتحرق دمى بس للاسف مفيش فى ايدى حاجه اعملها
بس وقتها فهمت ان اللى هما بيعملوه ده بيعملوه وهما مقتنعين انه غلط
فاهمين كويس مين هو محمد عليه الصلاه والسلام
واللى بيدل على كلامى موضوع هنا فى المنتدى
اسمه
ماذا قال مفكرو الغرب عن نبيك
وده اللى اللينك بتاعه
https://3lom-mans.yoo7.com/montada-f10/topic-t3126.htm?highlight=%e3%c7%d0%c7+%de%c7%e1+%e3%dd%df%d1%e6+%c7%e1%db%d1%c8

السؤال الخامس

فى بعض المنتديات ..يوجد مواضيع عن الرد على الشبهات حول الاسلام هل انت مع او ضد هذا؟ولماذا

انا مش مع او ضد
لان عمر مكان الدفاع عن الاسلام يحتاج كلام او عدد اصوات معين

زى مثلا المواضيع اللى بيقولو محتاجين مليون صوت
هل لو متجمعش المليون صوت يبقى احنا مش بندافع عن الاسلام والمسلمين
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الدفاع عن الاسلام يحتاج فعل
ونبين ليهم اننا متمسكين بدينا وعقيدتنا
العبره مش بالكلام العبره بالفعل

اتمنى انى مكنش نسيت حاجه فالحلقه اللى قدمتهالكم
وانا سعيده جدا انى كنت معاكم النهارده
فى حلقه جديده من
روحانيات رمضانيه

more_horiz
ما شاء الله يا دودو
الحلقه جميله جدا
وانا سعيييييييييييييييييده جدا انك كنتى معانا النهارده
جزاك الله خيرا على ما قدمتى

more_horiz
شكرا جدا يا لؤلؤه على تعليقك الجميل
فين الاسئله يا جماعه
انا مستنيه

more_horiz
والله انا كنت عايزه اسألك بس قلت انتى مسافره
اوووووووووك
ايه هى هوايتك؟؟وهل مستمره على ممارستها
انا عارفه انك بتحبى المنتدى جدااااا ...طيب حاسه ايه الفرق بينه
وبين المنتديات التانيه؟؟
بعد لما تتخرجى ان شاء الله تتمنى تشتغلى ولا تقعدى فى البيت؟؟
ايه الحكمه اللى دايما فاكرها وبتطبقيها فى حياتك؟؟
ايه اكتر حاجه بتضايقك لما تشوفيها بتحصل فى الجامعه؟؟وكمان
اكتر حاجه بتبسطك؟؟
دول هديه منى يا دودو
البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 Icon_biggrin

more_horiz
جزاكي الله خيرا يا دودو على الحلقه الرائعه اللي حبتها جدا ..
وان شاء الله تكون في موازين حسناتك ..

سؤالي ..
هل يوجد في حياتك ما يستحق التضحية .؟؟
لا تبوحي عنها ..فقط أجيبي بنعم أو لا ..ولماذا .؟؟

more_horiz
احمد العدل

الحلقه بتاعتك كانت جميله جدا وربنا يجزيك خير عليها

دعاء

دودو حبيبت قلبى حلقه بجد جميله تسلم الايادى يا قمر
وانتظرى الاسئله budorz هتبقى
دم ههههههههههه

more_horiz

ايه هى هوايتك؟؟
الرسم
وهل مستمره على ممارستها
بصراحه لا
مفيش وقت بس بحاول ارجع ليها فى الاجازه
انا عارفه انك بتحبى المنتدى جدااااا
جدااااااااااااا دى قليله اوى
لسه مخترعوش الكلمه اللى توصف تعلقى بيه وبيكم
...طيب حاسه ايه الفرق بينه

وبين المنتديات التانيه؟؟

طبعا فى فرق كبير اوى
هنا الحمد لله بنطبق قوانين المنتدى
انما فى المنتديات التانيه مش ملتزمين بالقوانين
وكمان هنا كلنا اخوات
وبنخاف على بعض وبنحب بعض
واسرتنا هنا جميله اوى
من ام واب واخوات
وهنا بيتى التانى واسره تانيه بحتاج ليها اوقات اوى
بعد لما تتخرجى ان شاء الله تتمنى تشتغلى ولا تقعدى فى البيت؟؟

اتمنى اشتغل بس ده مش شرط عندى
ايه الحكمه اللى دايما فاكرها وبتطبقيها فى حياتك؟؟
كل مسير لما خلق له

من ترك شىء لله.........عوضه الله خيرا منه

ايه اكتر حاجه بتضايقك لما تشوفيها بتحصل فى الجامعه؟؟
المناظر اللى بنشوفها اللى بنشيل عليها ذنوب دى
وكمان
اكتر حاجه بتبسطك؟؟
ان ليا اصحاب من كل الكليات بسبب المدينه الجامعيه
وكمان ليا اصحاب من كل الفرق والاقسام عندنا فى الكليه
بسبب المنتدى هنا
وهنود بتقولى دايما انتى مفيش حد فى الكليه متعرفيهوش
عشان مش بمشى خطوتين على بعض واقف اسلم على حد
اصل انا عشريه وبحب الناس والمعارف
بحس ان ليا ظهر فى الجامعه

اتمنى اكون جاوبت على كل الاسئله صح
وانى اكون فهمت اسئلتك صح
يا لؤلؤه يا قمرايه المنتدى

more_horiz

يوجد في حياتك ما يستحق التضحية .؟؟
لا تبوحي عنها ..فقط أجيبي بنعم أو لا ..ولماذا .؟؟

لأ مفيش حاجه تستاهل التضحيه
بس فى حد يستاهل التضحيه
وهما اتنين بس
ماما وبابا
هما الوحيدين فى الدنيا انى اضحى عشانهم ولو حتى بحياتى

بس ممكن اضحى براحتى عشان اى حد مريض او محتاج مساعده

وبرده ممكن اضحى بأى حاجه عشان اصحابى اللى بجد
واللى انتى واحده منهم يا لوءه وانتى عارفه طبعا
مش محتاجه اقول

شكرا جدا يا لوءه على اسئلتك
وعلى تعليقك الجميل واتمنى ان الحلقه تكون افادت كل الناس
اتمنى اكون جاوبت على الاسئله صح واخد درجه كويسه ولو حتى جيد

more_horiz
وانتظرى الاسئله البرنامج الاول ((روحنيات رمضانيه)) - صفحة 2 487291 هتبقى دم ههههههههههه

لأ بالراحه عليا يا هوبه ده احنا اصحاب ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مستنيه اسئلتك بفارغ الصبر

more_horiz
اجاباتك جميله زيك يا دودو
وطبعا فهمتى الاسئله صح الصح كمان
واسرتكم فى المنتدى هنا جميله جدا بالرغم من غياب ناس كتير
كان نفسى اعرفهم برده....وشكرا جزيلاً على مشاركة لينا فى البرنامج
giver

more_horiz
دووووووووووووووووووودو حبيبت قلبى طبعا

احم احم نكلم جد شويه احنا هنهزر ولا ايه

نرجع لموضوع الدم دلوقتىbudorz

هما كام سؤال كده بس ان شاء الله مكنش تقيله عليكى

1- ايه اكتر شىء بيخوفك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

2- ايه اكتر شىء ممكن يدخل السعاده على قلبك؟؟؟؟؟؟؟؟

3- افرضى دلوقتى والدك جاب ليكى فنوسرمضان ودعكتى الفنوس خرج ليكى مارد هتطلبى منه ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

4- لو طلبت منك تغمضى عينك وتعيشى حلم جميل ايه احلى حلم ممكن تحلميه ؟؟؟؟؟
ونفسك تقومى من النوم تلاقيه اتحقق؟؟؟؟؟؟؟؟؟

5- يا ترى يا هل ترى لو قولتلك ايه اولوياتك فى الحياة هتكون ايه؟؟؟؟؟؟؟؟

6-الدراسه بالنسبه ليكى بتمثل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

7-بما انى عارفه انك لما بتكرهى حد لو حطولك عليه سكر استحاله تحبيه *ايه ممكن يوصلك للدرجه دى تجاه اى شخص؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

8-هل انتى شخصيه انانيه؟؟؟؟؟؟؟

9-لو قولتلك انتى راضيه عن حياتك بنسبه كام فى الميه يا ترى تكون كام؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وااااااااااااااااا كفايه كده اصل تكرهنى ومنتظره اجباتك

more_horiz
الحمد لله انى لحقت أشارك فى الحلقه الغنيه الجميله لصديقتى العزيزه دعاء قبل الساعه 12 am #%%#
أولا : كل سنه وانتم طيبين
flower
ثانيا : استقبلى بقه يا دعاء سؤال فى السريع العاجل
بما انك بتسافرى السعوديه كتير هل سبق وان إعتمرتى أو حجيتى قبل كده ؟ وإن كان الجواب بنعم
اوصفيلى شعورك فى ذلك الوقت وانتى فى وسط الحشود المألفه من العباد الموحدين بالله والمتفقين فى النيه ؟
وترجعلنا بمليون سلامه يا دعاء ومتنسيش لما ترجعى ان شاء الله تأخدى هديتك من لؤلؤه عاوزين نقلبها على أخر الشهر pirat

more_horiz
هههههههههههههه حاضر يا منار من عنيا
هاجهز نفسى للتقليب

Wink
Razz

more_horiz
1- ايه اكتر شىء بيخوفك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الموت والعقاب

2- ايه اكتر شىء ممكن يدخل السعاده على قلبك؟؟؟؟؟؟؟؟

حب الناس ليا وسماع كلمه شكر او مدح فيا بس متكونش مجامله

3- افرضى دلوقتى والدك جاب ليكى فنوس رمضان ودعكتى الفنوس خرج ليكى مارد هتطلبى منه ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

للاسف بابا مجبش ليا فانوس
بس لو فعلا جاب
طبعا مش هقدر اطلب منه انه يدخلنى الجنه لانه مش هيقدر لانها حاجه باعت ربنا
ومحدش يقدر يتدخل فيها
انما ممكن اطلب منه حاجات كتير
اولهم اننا نحل مشكله العرب ونخليهم يتحدوا
ثانيا ممكن نبنى مستشفيات كتير ونطور الطب عشان نقدر نشوف علاج لكل الامراض اللى فى الدنيا
ثالثا نصلح حال التعليم
رابعا ممكن نوجه الناس للطريق الصح ونشوف اى حاجه غلط فى حياتنا نصلحها
وافتكر هقوله يجيب فلوس كتيييييييييييييييييير واوزعها على كل الفقراء والمحتاجين
ومخليش حد يلجأ لاى بنى ادم الا للى خالقنا بس
وحاجات كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير
بس هو ييجى

4- لو طلبت منك تغمضى عينك وتعيشى حلم جميل ايه احلى حلم ممكن تحلميه ؟؟؟؟؟
ونفسك تقومى من النوم تلاقيه اتحقق؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انى فى الجنه واشوف كل ملذات الاخره وانسى الدنيا بملذاتها
اللى مش هتفيدنا بحاجه لاَخرتنا نهااااااااااااااااااااااااااااائى

5- يا ترى يا هل ترى لو قولتلك ايه اولوياتك فى الحياة هتكون ايه؟؟؟؟؟؟؟؟

هو انا مش فاهمه قصدك اولوياتى بالنسبه لايه
بس اعتقد ان اهم حاجه فى حياتى انى اعمل اى حاجه خير لاى حد اعرفه او معرفوش
واخد الثواب واشوفه فرحان وسعيد
باى ثمن وباى طريقه ممكن اقدر عليها

6-الدراسه بالنسبه ليكى بتمثل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هقولك حاجه هتستغربى ليها جداااااااااااااااااااااااااا
الاجابه هى
ولا حاجه

7-بما انى عارفه انك لما بتكرهى حد لو حطولك عليه سكر استحاله تحبيه *ايه ممكن يوصلك للدرجه دى تجاه اى شخص؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انتى هتسيحيلى قدام الناس ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بصى ردا على الموضوع اللى انتى تقصديه
انا الصداقه عندى حاجه مقدسه جداااااااااااااااا فوق ما تتصورى
لو حد اخل بشرط من شروط الصداقه دى
يبقى ميهمنيش فى حاجه
ومحبش انى اعرفه تانى
واعتقد انتى فاهمه
وحالا بمسحه من حياتى باستيكه
ومهما عملت بعدها استحاله حبها يرجع فى قلبى تانى
حتى لو عملت صوابعها العشره شمع
بس طبعا انا مش باخد قرار فى الموضوع ده الا بعدها بفتره طويله
وبعد امتحانات كتييييييييييييير منى
عشان اعرف القرار اللى هاخده صح ولا غلط
وكلمه اخيره فى الموضوع ده
الصداقه اهم شئ فى حياتى
انا لما بحب بحب بجد ولما بكره بكره بجد جداااااااااااااااااااااااااااا

8-هل انتى شخصيه انانيه؟؟؟؟؟؟؟

ابداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا استحاله
بس عاوزه اعرف
سبب السؤال ده بينى وبينك يا هوبه

9-لو قولتلك انتى راضيه عن حياتك بنسبه كام فى الميه يا ترى تكون كام؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قولى 50 % والسبب بينى وبين نفسى

more_horiz
استقبلى بقه يا دعاء سؤال فى السريع العاجل
بما انك بتسافرى السعوديه كتير هل سبق وان إعتمرتى أو حجيتى قبل كده
؟

اه الحمد لله اعتمرت
بس معرفتش احج
لان وقت الحج دايما بنبقى فى مصر

وإن كان الجواب بنعم
اوصفيلى شعورك فى ذلك الوقت وانتى فى وسط الحشود المألفه من العباد الموحدين بالله والمتفقين فى النيه ؟

شعورى وقتها ميتوصفش انما يتحس بس
بس اللى اقدر اقولهولك انه احساس رااااااااااااااااااااااااائع

وترجعلنا بمليون سلامه يا دعاء

الله يسلمك يا منار
بجد والله وحشانى جدا
وكل البنات واحشينى اوى
امتى بقى الدراسه تيجى عشان نتجمع زى السنه اللى فاتت
ورغده تيجى تقول انتم اتجمعتو حوالين دعاء
يبقى مش نافعين ههههههههههههههه فاكره

ومتنسيش لما ترجعى ان شاء الله تأخدى هديتك من لؤلؤه عاوزين نقلبها على أخر الشهر

بلاش نتتاقل عليها فى الهديه
بس هنستغلها ونخليها تعزمنا على حاجه
وانا واثقه انها مش هترفض

شكرا جدا على اسئلتكم يا منار انتى وهوبه
وعلى تعليقكم على الحلقه
وهييجى ليكم يوم واسألكم انا كمان

وسلااااااااااااااااااااااااامى ختااااااااااااااااااااااااااامى

more_horiz
هههههههههههههههههههههه تستغلينى يا دودو؟؟
طب انا راضيه .....عاوزه استغلال فظيييييييييع...وهكون مبسوطه كمان
وعليا عزومه ان شاء الله فى الدراسه...بس انا اشوفك انتى ومنار
Very Happy

Very Happy

more_horiz
السلام عليكم
فى محاوله للربط بين المنتدى والفيس بوك((جروب علوم المنصوره))
هيكون انهارده ان شاء الله معانا عضوه فى الجروب((ايمان محمد))
وانا بعتذر انى منقلتش الحلقه من امبارح لان النت كان مش منتظم

اسيبكم مع حلقة((ايمان)) وان شاء الله تعجبكم

more_horiz
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ور حمة الله لكل أعضاء الجروب الموجودين و غير الموجودين و مبدئيا أحب أشكر صاحب فكرة البرنامج دي و الحمد لله اني كان ليا فرصة أكون معاكو هنا
حلقة النهاردة يمكن تعتبروها حلقة شخصية شوية بس أكيد كتير مننا بيفكر بنفس الطريقة أنا ملتزمة بفقرات البرنامج المقترحة بس مصحوبة بشوية خواطر من عندي ومن غير مقدمات طويلة بسم الله نبدأ و أكيد خير بداية مع أحسن و أعظم كلام كلام المولي سبحانه و تعالي

الحقيقة أنا مش هكلم في مجموعة آيات هي كلها جزء من آية بس بيفتح موضوع أعتقد انه مهم جدا:
بسم الله الرحمن الرحيم " وذكر فإن الذكرى تنفع المؤمنين " صدق الله العظيم
الفكرة المعينة اللي لفتت نظري في الآية هي جانب التذكير و بينقسم لأمرين :
أولا : مين اللي ي\كر؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و ثانيا: ازاي يعمل كده؟؟؟؟؟؟؟

خلينا في أولا و هي ميين أكيد كلنا هنقول ده شغل الدعاة و الشيوخ لكن الحقيقة اننا لازم كلنا نذكر صحيح الدعوى لله فرض عين بس احنا هنا بنقول تذكير و ليس دعوى يعني الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر يعني مثلا أخويا مش بيصلي لازم أفكره بالصلاة صحبتي بتعمل حاجة غلط أفكرها انها غلط هنا المشكلة اننا أصلا عارفين ان كدة غلط بس عقلنا بيضحك علينا و بيزين الأمر لينا بنكون في غفلة و محتاجين حد يصحينا بس مش أي حد بيقدر ممكن كلمة بسيطة من حد يدوب بيصلي و يصوم و معلوماته في الدين محدودة تأثر فينا عن دروس و مواعظ لكبار المشايخ و الدعاة عشان كده مينفعش حد يقول و أنا مالي مش ممكن تكون انت سبب في ان صاحبك ده يبطل يشرب سجاير أو يبطل يكلم بنات أو..... أو....

النقطة التانية بقي و الأهم على ما أعتقد و هي ازاااااااااااي و كيف ؟؟؟
لو فكرنا في الآية شوية هنحس انها دعوى غير مباشرة لفهم النفس البشرية كل علي حدة و معرفة كيفية التعامل مع أنواع البشر علي اختلاف شخصياتهم و تفكيرهم و اللي بقي في الوقت الحالي أساس علم التنمية البشرية و أصبح من أهم العلوم اللي بيتوجه ليها الناس دلوقتي (فن الإقناع و أنواع الشخصيات و لغة الجسد........إلخ)
مش كل الناس بتفهم بنفس الطريق كل واحد ليه سنسور شكل و أنا وظيفتي اني أوصل للوتر الحساس بتاع كل واحد اللي أعرف أوصله من خلاله و أخليه هوه اللي عايز يسمعني يعني مثلا في شخص عاطفي بيتأثر بالكلام الودي هيسمعني بالترغيب أكلمه عن حب ربنا و نعمه و أكلمه عن الودود العظيم أقدر أوصله
شخص تاني عملي حياته كلها بالورقة و القلم والحسابت أدخله من ناحيةالمصلحة و النفع و الإيحابية و أكلمه عن الرزاق الكريم النافع

يا رب أكون قدرت أوصل اللي أنا أقصده و دلوقتي هسيبكو تشوفوا اللينك ده و يا رب يعجبكو هوه عجبني جدا و أرجعلكو تاني ان شاء الله مع الفقرة التانية

more_horiz

ده الفيديو...يا رب يعجبكم
فاصل ...وانتظرونى مع الفقره الثانيه

lol!

more_horiz
واضح ان مفيش حد موجود في الجروب دلوفتي فهدخل علي الفقرة التانية علطول بس مستنية رأيكو في الفيديو و الكلام كمان

و رجعنا تاااني و مع كلام سيد الخلق الحديث الشريف بس بصراحة أنا عندي 2 كلنا عارفينهم و عارفين معناهم بس يمكن من كتر ما مرو علينا بقينا مش بنفكر فيهم كتير
الأول هو حديث قدسي بس انا بحب معناه أوي :
قال الرسول صلي الله عليه و سلم عن المولي عز و جل " أنا عند ظن عبدي بي فليظن عبدي بي ما شاء " صدق رسول الله عليه و سلم
المعني هنا متعلق باليقين بالله و قدرته االيقين بحبه و وعده لينا يعني لما أروح أدعي ربنا يا رب نجحني أنا متأكد 100% و معنديش أدني تفكير اني مثلا ممكن مش أنجح أو ان ربنا مش يستجيب ليا أنا ظني فيه انه هينجحني يبقي خلااص خلصت القصة أنا نجحت ان شاء الله و أكيد ده طبعا بعد الأخد بالأسباب يعني من غير تواكل ده حتي العلماء بيعتبروا الدعاء دون الأخد بالأسباب نوع من الجهل لإني أكيد مش هنجح و أنا مش بذاكر مش عشان ربنا ميقدرش ينجحني حاشا لله و لكن عشان هو عدل و هو اللي قاللي أتوكل عليه مش أتواكل عليه يعني المهم يكون عندنا ثقة في الله و في اللي كاتبه لينا لإنه الخير مهما كان .

الحديث التاني و هو حديث الرسول صلي الله عليه و سلم:.

"ما أعطي عبد نعمة بعد الإسلام خير من أخ صالح"
كلام الحديث مفهوم بس تخيل عمق المعني أعظم نعمة بعد الإسلام تكون صاحب كويس يعني مقالش ان أعظم نعمة انك مثلا تحج أو تتطوع أوترزق بالشهادة و لكن خلاها الصاحب الصالح لإن هوه اللي هيعينك علي كل الخير ده لإن الصديق بيكون في معظم الأوقات أقرب من الأهل خصوصا بالنسبة لينا كشباب هوه اللي بيودي و بيجيب هوه اللي بيطلع لقدام أو بيرجع لورا
بتكون نعمة كبيرة اوي من ربنا انه يرزقك بصاحب يشدك و تحس بحبه ليك في الله و بجد تكونو مع بعض " ممن يظلهم الله في ظله يوم لا ظل إلا ظله" و دايما بتعجبني كلمة عمرو خالد في الموضوع ده لما يقول " قوللي مين صاحبك أقول لك مين انت "

عارفة اني طولت عليكو فهقولكو الدعاء و أسيبكو مع الفاصل

"يا حي يا قيوم برحمتك أستغيث أصلح لي شأني كله و لا تكلني إلي نفسي طرفة عين "
أنا بحب الدعاء ده جدابحس فيه بالخضوع و الاستسلام لأمر الله و الرضا بقدره يعني يا رب أنا معرفش أعمل حاجة من غيرك عشان كده صرف انت الأمور زي ما تشوف و أنا راضية باللي تعمله.

اللي عجبو اللينك اللي فات يشوف ده كمان و يا ريت تقولولي رأيكو ايه و رجعالكو بعد شوية ان شاء الله بالحكمة و الأسئلة

more_horiz

ده الفيديو التانى.....ان شاء الله يعجبكم
فاااااااااصل
انتظرونى :
D

more_horiz
لالالالالالالالالا انا موجوده يا ايمان اهه
كنت لسه هقوم هههههههه
اوك معاك هارجع اقرأ اهه
^_^

more_horiz
جميل جدا يا ايمان.....وكمان اختيارك للفيديو
الاتنين احلى من بعض...بس التانى عجبنى اكتر
وشرحك كمان للحديث جميل جدا
هو الايه كنت احبذ تفسير احد الشيوخ بجانب رؤيتك برده
اما الدعاء اللى احب ادعيه حاليا
اللهم انى اسألك العفو والعافيه فى الدنيا والاخره
اللهم انى ظلمت نفسى كثيرا..ولا يغفر الذنوب الا انت..فاغفر لى مغفرة من عندك
وارحمنى انك انت الغفور الرحيم

متابعه معاكِ ان شاء الله يا ايمان...فى انتظار بقية الفقرات
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى