منتدى علوم المنصورة
قطره دم مصرى واحد = الجزائريين باجمعهم Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
قطره دم مصرى واحد = الجزائريين باجمعهم Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionقطره دم مصرى واحد = الجزائريين باجمعهم Emptyقطره دم مصرى واحد = الجزائريين باجمعهم

more_horiz
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين

انا جاى النهارده بجد عاوز اسمع كل عضو فى المنتدى ,انا جاى اطلع كل حاجه عندى ضد الشعب السارق للاحلام(الجزائر)..
اعتقد ان كل الناس شافت الماتش واحدث فيه من تلاعب ,بس انا جاى اتكلم مش عشان الماتش...
انا الوقتى بتكلم عن اللى حصل بعد الماتش...

اللى حصل ان المفروض ان جمهور المنتخب الخاسر يخرج اولا وبعده الجمهور الفائز بـــ (ثلاث ساعات)
اللى حصل ان الامن السودانى تواطأ مع الجزائر وخرجهم بعد رحيل كبار البلد عندنا(جمال وعلاء وسميرزاهر ...........) طبعا الجزائريين كانوا جايين من الاول عشان لو احنا كسبنا كانوا هينزلوا ارض الملعب ويقتلوا اللاعيبه وبعد كده الجمهور.,المشكله انه العكس اللى حصل هما اللى كسبوا رغم كده قتلوا المصريين وشرحوهم اتوبيسات الجماهير باكملها ادمرت ومكنش فيه امن سودانى لدرجه ان اللاعبه(رانيا علوانى) كانت بتكلم (عمرو اديب) وفالت انا غيرت 4 تى شيرت على دماغها المفتوحه والنزيف مش بيقف., مشجعه مصريه عينها اتصفت ودماغها اتفتحت....
وكمان (محمد فؤاد وغيرهم)كلهم شافوا الموت بعينهم كل ده لان السودانيين اللى احنا قلنا عليهم اخواتنا ضحكوا علينا او قله منهم بس المشكله ان القله دى هى الحكومه مش الشعب..
انا هقول ليكم بالتفصيل السودانيين عملوا ايه (القله):
1- دخلوا الجمهور الجزائرى بالسلاح الابيض الاستاد.(الدليل على كده ان الفريق /محمد عبد المجيد قائد الامن السودانى ...قال بنفسه هو فيه حد اتعور من السكين او غيره).....
2- خروج الجماهير الجزائريه(البلطجيه واصحاب السوابق وتجار المخدرات) بعد خروج الجمهور المصرى بدقائق لكى ينال منهم على حسب الخطه الثنائيه المتفق عليها بين ( الجزائر والسودان).
3- ترك الجمهور المصرى بدون حمايه له ونتيجه هذا اصابة المئات من الجمهور المصرى ا(الفنانين الحزب الوطنى المعارضه) الحدق يفهم.
4- غلق ابواب المطار فى وجه الجماهير المصريه لكى يلحق بهم الجزاريين (الجزائريين) والقضاء عليهم.(ونعم الاخوه والعروبه)...
5- كذب الامن السودانى على الشعب المصرى فى التلفاز حيث قال(الفريق/محمد عبد المجيد ان ابواب المطار مفتوحه وانه عندما ذهب للمطار لم يشاهد اى مصرى فيه ) على الرغم ان المصريين كانوا يحدثون (عمرو اديب) عما يحدث لهم فى المطار (انا اعتقد ان هذا الفريق كان فى منزله يعد المبالغ التى اقتضاها من هذا اليوم)....
6- امن المطار والامن السودانى بالعصا وفضل يضرب فى المشجعين المصريين ...(اخوه بقه)...
عاوزين كمان انا بجد مش مصدق..........
*** بس برده الجمهور السودانى خبأ البعض من المشجعين فى بيوته وهذه شهاده لهم***

نتكلم بقه عن الجزاريين(الجزائريين) عملوا ايه بنص ماذكر فى الصحف والكلام اللى وصل لينا:
1- خروج كل بلطجى وقاتل مأجور واصحاب السوابق وتجار المخدرات.
2- ارسالهم الى السودان فى طائرات حربيه ..
3- شراء كل السلاح الابيض اللى موجود فى السوق لدرجه ان سعر السكينهكان5 جينه بقه15جنيه.....
4- خروجهم الى الشوارع للقضاء على اى مصرى يروه فى وجههم بناء على تعليمات مسبقه..
عاوزييييييييييين كمااااااااااااااااااااان.....

وده كله يرجع للناس اللى بتقول (ورده لكل جزائرى) انا بجد كان نفسى يكون هناك ومكنش رجع فى الاول بس حظه فلت المره دى(احمد شوبير)....
د/مصطفى عبده (قال انه جاله تهديد اتقال فيه بلاش النساء تروح الماتش لاننا مش بعتين فنانين احنا بعتين بلطجيه)....
عاوزييين كمااااااااااان...

اقولكم بقه ايه اللى حصل فى المصريين فى الخارج::
فى الكويت خرجت جاليه الجزاريين فضلوا يرموا على المصريين الطوب والزجاج....
فى انجلترا بس الحمد لله البوليس هناك صااارم الجزاريين كانوا بيرموا الناس تحت عجل القطر فى انجلترا لولا الامن بعد ستر ربنا ...
فى الجزائر مدابح من الماتش الاول....

عاوزييين كمااااااااان...........
بجد انا تعبت...

دلوقتى هشام كتب امبارح موضوع وكان نفسه العالم العربى يتحد انا دلوقتى بقوله انا نسيت حاجه اسمها عروبه واخوه مع الجزاريين دول...

ياريت كل واحد يقول اللى عنده من كلام..

descriptionقطره دم مصرى واحد = الجزائريين باجمعهم Emptyرد: قطره دم مصرى واحد = الجزائريين باجمعهم

more_horiz
فعلا اللى حصل امبارح دة كارثه ومن البدايه كان باين لما تشوف نسبه كبيرة جدا من الجماهير جزائريين
فى حين المصريين عددهم قليل لما تشوف فى المباراة منظر الجماهير الجزائريين تحس انهم ناويين
يقتلوك لما فى بدايه المباراة تلاقى اللاعيبه بيتعاركوا مع المصريين وعلى الرغم من كدة الحكم معملهمش حاجه
لما تيجى فرصه عشان نجيب هدف والجماهير تبدا ترمى زجاجات المياة ويقلك احنا استقبلناهم وحش وناس كثير منهم اصيبت فى مصر
ازاى يعنى دا يمكن نكون كنا خايفين عليهم اكتر مننا وحميناهم لحد ماخرجم من مصر
انا بجد صدمت لما شفت الاتوبيس بتاع الالاعيبه المصريه وهى داخله والزجاج عليه علامات يدل على انهم اترموا باحجارة
لاعيبتنا فقدوا اعصابهم من اللى حصلهم فى السودان واحنا عمالين نبجل ونعظم فى السودان ونقول احنادوله واحدة كان واضح اوى فى المباراة وبعد المباراة انهم مع الجزائريين لانهم مبذلوش اى مجهود فى حمايه المصريين واللى حصل دة بعد ماهما كسبوا
امال لو احنا كنا كسبنا كانوا هيعملوا ايه بجد انا مش قادرة اعبر عن مدى استيائى من اللى حصل دى مكانتش مباراة دى كانت حرب
اسفه على الاطاله.

descriptionقطره دم مصرى واحد = الجزائريين باجمعهم Emptyرد: قطره دم مصرى واحد = الجزائريين باجمعهم

more_horiz

بسم الله الرحمن الرحيم

الموضوع ده فعلا مهم

وفعلا الى حصل امبارح شىء صعب

سواء ان كان بسبب الهزيمه او بسبب ما فعلته الجزائر

فان كان بسبب الهزيمه فقدر الله ما شاء فعل

واكيد الهزيمه هى الخير لينا

غير كده وكده فى رئى وهو غريب الى حد ما

انا بعتبر الهزيمه عقاب من ربنا لينا

وان كان بسبب فعل الجزائرين فربنا يهديهم

بس ليه يا مهند بتقول كده

دلوقتى هشام كتب امبارح موضوع وكان نفسه العالم العربى يتحد انا دلوقتى بقوله انا نسيت حاجه اسمها عروبه واخوه مع الجزاريين دول...

لا انا مش معاك فى ده لان الناس الى عملت كده زى ما انت بتقول البلطجيه

وده ميعبرش عن كل الشعب الجزائرى

معقول ننسى شىء وننسى اننا كلنا عرب علشان ماتش كوره استحاله

فعلا هما غالطوا بس فى كل مكان الوحش ذى ما فيه الحلو

ودول مبيعبروش عن الشعب الجزائرى

وبرده انا هقول ان ده عقاب من ربنا لينا

more_horiz
شكرا لمن ردوا على الموضوع
بس ليا تعقيب بسيط على heba

البلطجيه وتجار المخدرات وغيرهم اللى دبحوا فى المصريين خرجوا من السجن عشان يعملوا كده وكانوا رايحيين بطيارات حربيه وكمان الصحفيين الجزائريين عرفوا منين انهم رايحيين الا اذا كان فيه اتفاق مسبق بينهم ومعلومات تدل على ده.
انا هرجع واقولها تانى لو انا شيلت كلمه (عروبه) من القاموس.
ولو انا حاكم البلد كنت هقطع كل العلاقات بينا وبين الجزاريين..
قطرة دم واحده تنزف من مواطن مصرى سوف يحاسب عليها كل مسئول سكت عن حقنا.
وبجد انا كان نفسى المسئولين اللى راحوا الماتش يشوفوا الموت بعنيهم عشان يقدروا قد ايه اللى حصل ويبدؤا يتحركوا لانقاذهم واخذ حقوقهم المسلوبه.
الى متى سوف نظل ضعاف تحت مسمى الاخوه والعروبه ؟؟؟
الى متى سوف نسكت عن حقنا؟؟
"الساكت عن الحق شيطان اخرس"

more_horiz
انا مع مهند فى كل اللى بيقولوا

ليه دايما المصرى بيتهان و يتبهدل برا بلده

وكل مره محدش يعمل حاجه سواء مع الجزائر او السعوديه حتى والمهازل لا تعد ولا تحصى

انا مش عارف كرامة المصريين بقت رخيصه للدرجه دى ازاى

كل مره يقولوا خلاص احنا اخوات والجزائرين اشقاء مع ان هما اللى ضربونا وبهدلونا

للأسف انا حزين ان الدكتور المصرى تنازل عن قضيته مع الاخضر بلومى علشان امثال هؤلاء مينفعش معاهم الا كدا

وعلى فكره بقى دول مش عرب دول بربر

ولا ينتموا للعروبه فى شئ

see you

more_horiz
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا كده انا كنت مع راى هبه اننا كلنا عرب وكلنا مسلمين
واخوان فى العروبه لوقت قريب اوى
قبل ما اعرف اللى حصل من الجزائريين وغيرهم من اخوه العروبه
الحمد لله انا عن نفسى مش عربيه يمكن بتكلم عربى
لكن بشهاده كل البشر على مر العصور انا فرعونيه وكذلك كل المصريين اوعوا تننسوا دى
ثانيا انا مش بقول كده علشان الماتش
ولا النتيجه انا والله ولا يفرق معايا
لكن على مر العصور مش اخدنا من العرب الا كل بهدله وغيره
اولا من ايام سيف الدين قطز وصلاح الدين من زمااااااااااااااان
لحد عبد الناصر والسادات
واخيرا ضربنا فى بلدنا من جزائريين اساسا بيتكلموا عربى بالعافيه
والاحداث اللى زكرتها يا مهند فى كلامك فوق
بجد انا بعلو صوتى بقول
انا فرعونيه

more_horiz
كل ده حصل فينا وانا معرفشى
لا بجد احنا اتبهدلنا.....
بعيدا عن الجزائر والماتش والحاجات التانية دى
انتم اتكلمتم عن الوحده العربية
وهى اصلا فين الوحده دى
دا كل العالم العربى بيكره اى انسان مصرى
دا الانسان المصرى بيكره اخوه المصرى
ما بالكم بقى غيره هيعمل اية
ثانيا بقى فى حاجة تانية عاوزة اتكلم فيها
اللى فهمته من الكلام المذكور ان الماتش كان فى السودان
وفية مصرييييييين كتير اووووووى راحوا
وطبعا التذكرة للفرد الواحد ممكن تتكلف 3الاف جنيه
شوفوا بقى كام شخص مصرى راح واضربوهم فى 3000
والناتج هيطلع كاااااااااااااام....وشووا برضة فى نفس الوقت الشعب المصرى
نفسة فية كاااااام واحد جعان ولا عيان واو حتى بيتمنى فى بيت يسكن فية يحفظة من مطر الشتاء
لما نتحد احنا فى الاول ....نبقى نفكر بعد كده فى الاتحاد مع باقى الدول

more_horiz
اولا : انا بشكر مهند ع الموضوع المهم جدا
ثانيا : هو انا مش اتفرجت ع الماتشين
بس طبعا عرفت اية الى حصل الماتش مش يعتبر ماتش دا خناقة
لما احنا العرب نعمل فى بعضنا كدة نضرب بعض ونموت بعض وعشان
اية كورة ليةيعنى ؟ هى روح انسان بقت شئ عادى كأنك بتموت حيوان
بس احنا الى عملنا فى نفسنا كدة احنا الى دايما نتغاضى عن حقنا ومعتش حد بيحترمنا
الانسان المصرى بقى بيتهان وكتير اوى مش فارقة بقة مين الى بيهنة ولااعتبار لسمة العروبة
تقريبا بقت مجرد كلمة بجد الواحد يحمد ربنا انة خسر اومال لو كنا كسبنا كانوا عاملو اية ؟
بجد احنا لو مش خدنا حقنا هنتهان كمان اكتر من كدا
شكرا جدا ع المجهود والموضوع المهم
تقبل مرورى
-------------------------------
----------------

more_horiz
حسبى الله ونعم الوكيل

more_horiz
لأول مرة الرياضة تفرق بدلا من ان تجمع
اصدقائي اللي رجعم من السودان بيحكوا عن اللي حصل ليهم
بيقولوا احنا خارجين من الستاد لقينا فريق تشريفة من بلطجية الجزائر واقفين منتظرين خروجنا بيقولوا احنا زي ما نكون في انتفاضة الحجارة ( في و قت سابق وجدت نشرة في الجزائر بيتقول انا و اخويا السوداني علي اليهود , و شيخ جزائري بيقول ان اللي حصل دا نصر مؤزر من عند ربنا و انتقام علي اللي حصل في القاهرة من الجاهلية ضدنا)
و بيقولوا ان الحرس السوداني فلق اول مالضرب بدا يعني من الاخر اخد ديله في سنانه و قال يا فكيك
و راجعين اللي مضروب بالمطوة و اللي دراعه مكسور زي مايكونوا محاربين و راجعين من الحرب
و بعدين من مصلحة مين ان دا يحصل
انا حاسس كدا والله اعلم ان احنا خسرنا الماتش دا بإرادتنا و ان الموضوع اكبر من مجرد ماتش و احنا زي قطع الشطرنج حط دا هنا و دا هناك بس بصراحة اللي بدر من السيد علاء و جمال مبارك حاجة مشرفة جدا
اذا كانت اللعيبة انضربم في قلب الماتش و الحكم مرفعش ايده
و عروبة صح
علي راي الفيلم طارت هلا العروبة من قلبك
المشجعين وصلوا المطار في طائرات اير باص عسكرية روسية الصنع مكتوب عليها القوات الجوية الجزائرية و اتحاد الكورة الجزائرية اشتري حصة السودان من تذاكر الماتش و وزعها عليهم مجانا رشوة يعني
بلا عروبة بلا زفت مش عايزين تعامل المفروض يحصل اعتزار رسمي من الجزائر و السودان عن اللي حصل هناك
ولو دا متمش يبقي نلجأ لحالات الطوارئ الدبلوماسية بسحب السفير من هناك و نطرد سفير الجزائر من مصر و نسحب الاستثمارات المصرية من الجزائر و نرجعهم زي ماكانوا من 50 سنة دا اللي لازم يحصل
اذا كان دا حصل و احنا خسرانين امال لو كسبنا كنا عملنا ايه كان زمانا اتقتلنا هنا
الحمد لله علي كل شئ
و حسبي الله و نعم الوكيل
الحمد لله اني مرحتش الماتش لأني كان عندي امتحانات
اعتذر عن التطويل
و شكرا ليك يا مهند

more_horiz
يا جماعة روقوا الدنيا أكبر من لعبة كرة قدم
وبغض النظر عن كل يلي حصل (هو فئة قليلة من مجتمع كبير ولا يجوز أن نحاكم الشعب أكمل على فئة معينة )بغض النظر عن المقصد
ويا مهند انا معترضة على موضوعك بشدة من العنوان الى النهاية (عصبية قبلية )وجاهلية أيضا ...!!!!
نحن تربطنا رابطة الاسلام والعروبة وهي أقوى من كل شيء ...فلماذا نوجه تفكيرنا الى التفاهات والى مثل هذه الأفكار التي لا تقدم ولا تؤخر ...وحتى لو كان ما كتب صحيحا فلماذا لا تكن أنت ونحن الكاسبون ...و(التمس لأخيك ألف عذر )أتمنى أن يكون ما كتب في لحظة غضب فقط ،وأن يكون تفكيرنا أنضج وأوعى من كل شيء وأن نلتحم ونتحدى بما يفيد الاسلام وأمته ،خير لنا بكثير من هذه الأمور

أعتذر ان ضايقتك وان كان ردي قاسيا عليك

شكرا لك

تحية من القلب
مروة ...فلسطين

more_horiz

تحيه الي كلام العقل
تحيه اليكي مروة

more_horiz
bosy كتب:

تحيه الي كلام العقل
تحيه اليكي مروة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد