منتدى علوم المنصورة
انا مصرى خش وادينى رايك Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
انا مصرى خش وادينى رايك Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionانا مصرى خش وادينى رايك Emptyانا مصرى خش وادينى رايك

more_horiz
انا مصرى . الجملة دى بتفتح مجال للمناقشة والجدال واختلاف الاراء وبتخلينا نعرف طريقة تفكير اللى قدامنا
وازاى هو شايف الدنيا والاوضاع اللى احنا فيها ولو جينا وقسمنا الاراء لمجموعات هنلاقى ان فى مجموعة من الناس بيقولوا
انهم سعداء انهم مصريين وبيكونوا فخورين وهم بيقولوا الجملة دى ورايهم انه حتى لو الظروف دلوقتى صعبة شوية
- يعنى مفيش فرص عمل كتير ومفيش جواز كتير و مفيش تعليم خالص ومفيش خدمات كويسة ومفيش وضع اجتماعى محترم-
لازم برضه ندور على اللى احنا عملناه للبلد وننسى كل البلاوى اللى فيها ومن موقع كل واحد مننا لازم نساعد فى تطور البلد
حتى لو كان الموقع ده فى الغالب كرسى على القهوة عشان نأمن للجيل اللى بعدينا مستقبل احسن وبكده نبقى عملنا حاجة كويسة
وخصوصا ان كل المشاكل اللى فى البلد احنا السبب فيها يعنى المدرس اللى مابيشرحش ده مننا والدكتور اللى مش شايف شغله مننا والعامل اللى مش بيراعى ضميره فى اللى بيعمله برضه مننا .
اما المجموعة التانية بيقولوا انهم مش سعداء ولا حاجة انهم مصريين ولو باديهم يغيروا جنسيتهم ومايبقوش مصريين هيغيروها
ويختاروا اى بلد تانية يعيشوا فيها عيشة محترمة ووجهة نظرهم انهم مالهومش ذنب فى كل اللى هم عايشين فى ده
يعنى ذنبه ايه طفل صغير المدرسة والمناهج والمدرسين كرهوه فى التعليم وفى الدنيا كلها
ولا الشاب اللى بعد ماتخرج اشتغل فى حاجة مالهاش علاقة بدراسته خالص وبعد ماقبل بيها وبقى بيشتغل اليوم كله
وطالع عينه فى الشغل مش عارف يعمل اى حاجة بمرتبه ويلاقى انه بيصرف فى المواصلات فلوس اكتر من اللى بيقبضها
طب ايه بقى اللى هيخلينا نفرح باننا مصريين ونبقى فخورين كمان ؟
وفى مجموعة تالته بيقولوا موضوع انهم مصريين ده امر واقع مش هتفرق لو كانوا فخورين بيه او لأ يعنى حتى لو كانوا زعلانين انهم مصريين مفيش حاجة هتتغير
والمجموعة دى شايفين ان الحل انهم يسافروا برة يشتغلوا ويجيبوا فلوس ويربوا عيالهم فى بلد نضيفة ويعلموهم تعليم محترم ويعيشوا بالطريقة اللى هم عايزينها ويبعدوا عن الازعاج والفساد اللى موجود هنا .
الفكرة مش اننا نختار المجموعة اللى بتعبر عن اللى جوانا لكن المشكلة ان كل الاراء دلوقتى مش شايفة ان البلد فيها حاجة كويسة ممكن تبقى هى البداية لحياة مختلفة
حتى الجمل بتاعت بلدنا احسن من غيرها والبلد اللى نعرفها احسن من البلد اللى مانعرفهاش مبقتش موجوده كلنا دلوقتى حاسين ان مصر مش احسن من غيرها وكتير مستعد يروح بلد مايعرفهاش عشان يبعد عن هنا
وانا كل اللى بتمناه ان الاراء تتغير وتبقى احسن وتكون مصر فعلا احسن بلد

descriptionانا مصرى خش وادينى رايك Emptyرد: انا مصرى خش وادينى رايك

more_horiz
مصر حلوة بس المصريين اللى فيها دلوقتى هما اللى مش حلوييين
على العموم انا من المقتنعين بالسفر لتكوين نفسى والعودة لها بعد كده

more_horiz
انا بحب مصر جدا مهما عملت فيا
وان شاء الله لازم أغير فيها
وان شاء الله هتتعدل
وانا من المعارضين لفكرة السفر
لان لو كل واحد في مصر قال أسافر هيبقي فيه مين في البلد
البلد مش هتلاقي اللي يعدلها
وبعدين اللي بيسافر خارج مصر ده هارب من واقع مش قادر يعدله ولا قادر يكيف نفسه عليه
وبعدين يا جماعة طالب كلية العلوم بالذات لازم يكون هنا ويغير ويعدل هنا
ومتقلقش يا سيدي الشغل كتير يا جماعة بس للأسف احنا مابندورش كويس
يا اما زي اللي بيقولوا مستني الفرصة فرصة ايه اللي هتجيلك وانت قاعد حاطط رجل علي رجل
اتعب وربنا هيرزقك
ان الله لا يضيع أجر من أحسن عملا

more_horiz
مصر هيا امى

طيب هو فى حد يعمل فى امه كدا ؟

اكيد المصريين مش عاجبهم الوضع فى مصر .... طيب قاعدين فيها لية ؟ .... علشان معنهدمش بلد تانية تستحملهم ولا تستحمل مشاكلهم غيرها .

المدرس اللى مابيشرحش ده مننا والدكتور اللى مش شايف شغله مننا والعامل اللى مش بيراعى ضميره فى اللى بيعمله برضه مننا .

المشكلة مش فى مصر خالص المشكلة فى العقول اللى ساكنة فى مصر ... ولعلمكم الفاشل هنا هيفضل فاشل بره برضه .

طيب لية اللى بيسافر بره بيجيب فلوس وهنا لآ ؟

لان اللى بره بيتنازل كتير ويقبل الغربة على نفسه ويتمرمرط على ما يكون نفسه ... ما تفكروش يا جماعة ان اللى هيسافر هيلاقى اموره كلها ماشية ومش هيتعب فى حاجة واول ما يوصل هناك هياخدوه بالحضن ويدوه عقد فيه كل حاجة من اول الوظيفة لحد الشقة والعربية ومفيش مانع يكون فى العقد عروسة كمان .

الدنيا مش وردية زى ما انتم مفكرين ... قال الشاعر : "وليس نيل المطالب بالتمنى .... ولكن تؤخذ الدنيا غلابا" .

عامة انا مصرى وفخور انى مصرى زى كتير من المصريين ومشش عيب انك تكافح هنا لحد ما تعمل حاجة لنفسك ولبلدك ... وعلى فرض ان الواحد سافر بره يبقى مش لازم يقعد باقى عمره هناك لحد ما يموت ..... لآ المفروض لما يكون نفسه يرجع ويدى البلد زى ما ادته .... لازم الواحد يحس بالجميل ناحية بلده ويحاول يرد اى جزء من افضالها عليه .

معلش طولت معاكم يالا همشى انا علشان هبدأ أجهز الفطار مع الرجالة والمفروض الرز يجهز بسرعة علشان الفطار باقى عليه اقل من ساعة .

more_horiz
لما تزاكر وتسقط تبقى اكيد فى مصر لما يضيع حقك تبقى اكيد فى مصر
لماتتخرج ومتشتغلش تبقى اكيد فى مصر لما تعرف ربنا يبقى جزائك الاعتقال تبقى اكيد فى مصر
من الاخر عايز تعيش فى مصر عيش فيها اما لاعب كورة او ممثل او مغنى او ضابط

more_horiz
نفسى اتخرج بس

وساعتها هسيبها وهمشى
هقعد اعمل ايه

more_horiz
العيب مش فى البلد العيب فى معظم الناس اللى فيها
احنا بايدنا نغيرها لان احنا رمزها لو كنا كويسين هتكون البلد كويسة

more_horiz
انا من الناس الى بتحب مصر جدا
وعلى فكرة مصر برغم المساوء الى فيها فهيا بردة احسن من غيرها
ولو عوزين مصر تبقى من احسن البلاد هنخليها من احسن البلاد اصل العيب مش فى البلد العيب فينا احنا
والدليل انتم بتقولوة يامجيك انتا ومادا يعنى لو كل واحد ساب البلد ومشة من الى هيخليها احسن زى مانتم عوزين
فلازم تكون المبادرة من الناس نفسهم ولو عملنا كدة اتأكدم ان احنا هنلاقى مصر تانية خالص
farao farao farao farao farao

more_horiz
[b]نعيب زماننا والعيب فينا وما لزماننا عيب سوانا
سورى يا جماعة انا هاغير فى بيت الشعر دة كلمة واحدة بس
وهيكون
نعيب بلدنا والعيب فينا وما لبلدنا عيب سوانا
اكيد بيت الشعر دة كويس
اللى عايز يسافر ويسيب البلد يسافر بس ياريت يبقى يقول اية حصادة من السفر دة لما يرجع
مع انة سؤال اجابتة واضحة
هيبقى المرض والقرف والزهق والفلوس اللى هتضيع فى المستشفى اما علاج ليك او لاولادك من الادمان وخلافة
سورى يا جماعة بس دى الحقيقة
وطول ما الشباب بيهرب من البلد بالطريقة دى عمر البلد ما هتتصلح
وهتزداد سوء

more_horiz

العيب في الناس اللي عايشين في البلد

العيب في عقولنا

الناس بقت كتير والدنيا بقت زحمة

وكل واحد همه علي نفسه وبس

معدش حد بيحب حد ولا بيساعد حد

اي واحد كل همه انه يخطف اللقمة من بق التاني ويهرب

(سلوك الزحام)