منتدى علوم المنصورة
الدروس الخصوصية ومحاربتها Ezlb9t10


منتدى علوم المنصورة
الدروس الخصوصية ومحاربتها Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة


الدروس الخصوصية ومحاربتها

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
+12
lolo_lolo
ali elsaied
Mohand
bosy
مسلمة
kamar_ellel
chemist_bola
dominghado
قطر الندى
let me alone
جوهرة القصر
Prof Agiza
16 مشترك

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyالدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz

الحل هو ضرورة حرص الطلاب على حضور المحاضرات والإستفادة من ساعات الإرشاد والساعات المكتبية واستغلال الوقت فى المكتبة الإلكترونية لمتابعة المقررات الإلكترونية وكذلك المعامل و التمارين النظرية
السؤال الأن لماذا يلجأ طلاب الكلية الى الدروس الخصوصية ؟
نريد معرفة اسباب لجوء الطلاب للدروس فى الأقسام المختلفة -و فى أى المقررات النسبة عالية وكذلك السنوات المختلفة
من مصلحتنا كلية خالية من الدروس وطلاب يعتمدون أولا على الله وثانيا على أنفسهم وأساتذهم أرجو أن نتعامل هنا بجدية من أأجل أن نساهم جميعا فى تحليل المشكلة من أجل العلاج والطالب الذى عنده تجربة فيها شئ من النصيحة لزملائه يمكن أعطاء فكرة مختصرة !

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
رغم انى مش باخد دروس بس أعرف ناس ممتازة بتاخد و كمان معيدين كانو بياخدو و فى كل المواد و تقريبا أغلبهم ولاد دكاترة اللى كانو بياخدو فى كل المواد

فى ناس متعودة على التلخيصات و كده و ناس بتستسهل و ناس تانية خايبة بتقول أهو أى حاجة و خلاص

مثلا :::::::
دكتورة زى الدكتورة نجوى نوار مش راضية تدى لحد الكورس بتاعها على فلاشة و بتقول انه لما الكلية تدينى حقى الأول أبقه أديهلكم و بصراحة أى حد ياخد كورس بقه فى مادتها مانلوموش


الدروس الخصوصية ممكن تتحل لو الدفعات عددها قل و أصبح نظام المجموعات هو اللى ماشى مش زى النظام الجديد برضه اللى بيقولو بقهم مجموعات و الدفعة استل عددها كبير
و كمان الدكتور يبقه كده بيتناقش مش زى برده بعض الدكاترة زى دكتر أحمد الوكيل اللى بنتجنب نسأله لأنه بيحرج أى حد مش نقول حتى ساعات مكتبية لأ ده حتى فى المحاضرة


أنا مش بتكلم عن تجربة شخصية بس أنا بقول تجربة بتدعم رأى شايفة انها مش وجهة نظر فردية بقدر انها بتجول فى بال الكثيرين

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz


اولا يشرفنا تواجدك معنا هنا فى المنتدى يادكتور حمدى

ثانيا اعتقد ان مسألة الدروس الخصوصية هى فعلا مشكلة
ورايى ان السبب فى ذلك هو عدم وعى الطالب بطرق التحصيل العلمى الصحيحة

فيلجأ الى نفس الاسلوب الذى اتبعه فى المراحل الدراسية السابقة
الا وهو الدروس الخصوصية
وتكون المحصلة فى النهاية صفر
لانه بتلك الطريقة يضيع وقته ولا يحصل اكثر مما حصله زملاؤه

اما بالنسبة للحل فكما تفضلت وذكرت لنا الاهتمام بحضور المحاضرات وتسجيلها ومراجعتها اولا باول
لكن الحل الاهم هو توعية الطالب بالطرق الصحيحة للتحصيل العلمى
30


شكرا لطرح الموضوع ونتمنى التوصل لحل فعلا

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
انا اسفه مش بايد وجهه نظر جوهره القصر

ممكن يكون معاها حق

لكن احنا طلبه جامعيين وده معناه اننا حد مسئول عن مستقبل البلد وعلمها

احنا علماء المستقبل ناخد دروس

طيب ليه ما فيه مراجع بلاش

احضرى المحاضره لدكتور تانى

بلاش

روحى لدكتور الماده هيفهمك اللى عاوزاه

وكل ده طبعا لو مقدرتيش تفهمى من المحاضره

والله انا عن نفسى يستحيل اخد درس

اولا يبقى حرام اما ادفع فلوس كده وكمان مصاريف الجامعه وكل ده

ثانيا انى احول العلم لسلعه اشتريها

لا معتقدش انى هكون طالبه جامعيه

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
يا جماعة المشكله ف الطالب نفسه اغلب الطلاب بتستسهل و فى ناس بتاخد الدروس فاكره انها مساعده و هاتفيدها و ناس تانيه بتاخد الدروس منظرة
المشكله ف الطالب قليل اوى اللى تلاقيه بيعتمد على نفسه
بس المفروض الطالب يكون عنده الجرأة انه يطلب اللى هوا عاوزه من دكتور الماده و اكيد مفيش حد من الداكاترة بيبخل على اى طالب بحاجة ده حتى الساعات المكتبيه اللى عملوها الدكاترة بتستنا الطلبه و ما بيجوش

الحل ان الطالب يعتمد على نفسه و لما يحتاج حاجة يسأل و ما يخافش و ده حق من حقوقه و بعدين لازم الواحد يبص للعلم كحاجة بيحبها و بيستفيد منها مش كلمتين يدخل يكتبهم ف الامتحان
احنا اللى بنسمح للدروس الخصوصيه انها تنتشر

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
طبعا حضرتك منور المنتدي و الله يا دكتور حمدي
انا رايي يا جماعه في الدروس الخصوصيه عامه انها مشكله كبيره جدا جدا
مش بس كده دي اخطر مما نتصور
انا بقول كده لاسباب حصلت فعلاااا
1-اولا عدم الاعتماد علي المحاضره اطلاقا يعني تلاقي الطالب رايح الجامعه مش للمحاضره بل رايح للكورس او الدرس الخصوصي
2-ثانيا الطالب لو فكر اصلا هيلاقي ان هو دماغه صغيره جدا لان هو ميفرقش حاجه عن المعيد اللي بيديهوله يعني يسيب الدكتور اللي عارف كل حاجه عن اي كورس و درسه دراسه تامه وكتير يكون محضر فيد دكتوراه او ماجستير و يروح لمعيد يدوب قرأ له شويه و ييجي يشرحله دا انت لو حضرت المحاضره انت اللي هتشرح للمعيد اللي بيديك الدرس
3-ثالثا ودا المهم ان انا اعرف ان الدروس دي سبب نزول ناس كتير في مواد
يعني اعرف ناس مكانتش بتحضر المحاضرات اطلاقا و معتمده علي ورق دروس طيب مش بس كده دول وزعوه علي بقيه الدفعه كلها و الدفعه كلها نزلت ومنجحش الا اللي كان بيحضر المحاضره
4-رابعا وسبب مهم انت لو جيت تلاحظ مين بياخد الدرس هتلاقيه حاجه من الاتنين
اما غبي اوي و ميعرفش حاجه فعشان كده بيعوض
او متفوق جدا و السبب في التفوق هو المحاضرات و لكن بياخد درس تثبت معلومه و لو لقي معلومه متقالتش في المحاضره و اتقالت في الدرس مبيذاكرهااااش يعني بيروح درس عشان مش عاوز ينقص و لا درجه و دي شهاده من ناس بياخدو درس
5-خامسا بقي انت هتدفع مصاريف جامعه و لا كتب و لا كورس و لا مصروفك الشخصي و لا الموبيل
بولا

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أحب أرحب بدكتورنا
د.حمدي
بجد نيابة عني وعن كل الاعضاء والمشرفين والاداره كاملة
ارحب بوجود حضرتك معانا
وبنقاش حضرتك لانه هيفيدنا جدا



واكيد احنا هنا بنسمع وجهات نظر بعض
وهنشوف ايه السبب

ومن وجهة نظري

ان الاسباب اللي قالوها طبعا اولا عيب فينا اولا
ولكن ليس الغلط فينا منذ الجامعه وبس
ولكن ده من ثانوي
ان معظمنا اتعود ع التلخيص والكلام المشروح وبطرق مختلفه
وماتعلمناش يعني ايه نمسك كتاب او مرجع ونحاول نفهم نفسنا بنفسنا
وازاي نستغل المكتبه والكتب اللي فيها
والنت ازاي نبحث فيه عن كتاب او عن حاجه محتاجينها قد تساعدنا في دراستنا
لدرجه ان فيه ناس متخرجه وللأسف عمرها مادخلت المكتبه ولا تعرف شكلها ايه
وعمرها ما تعرف تبحث علي النت وتشوف ناقصها ايه

ده فعلا اكبر مشكله بتواجهنا

والاكبر من كده بعد مانتخرج نسأل نفسنا سؤال :
ايه هو حصيله اللي خدناه واستفادنا بيه من الكليه
ياتري كل واحد فينا شايف حصيله اللي اتعلمه ايه ؟؟؟
بجد هنلاقيه ولا حاجه
بخاصه ان الحياه الدراسيه في الجامعه والمناهج
لا نستفيد منها اطلاقا في حياتنا اللي بعد الجامعه وهو الشغل طبعا


وانا عندي اقتراح
ليه مانبدأش صح عشان ننتهي بحصيله تفيدنا وتفيد الاجيال اللي بعدينا


وازاي نبدأ صح؟؟؟

ده السؤال دلوقتي


المناهج
المناهج
المناهج

بجد ده البدايه

هتقولولي ازاي؟؟؟
هقولوكوااا

انا مثلا في سنه تانيه
مطالبه بحاجه ماعرفش عنها حاجه نهائيا
طب ازاي ابدا في حاجه وانا ماعنديش تمهيد ليها

بقترح

ان الكتور يوجهنا في البدايه لطريق تمهيدي للمنهج
وليكن
تلخيص في بدايه الكتاب كتمهيد للمنهج

عشان نكون فاهمين كل حاجه بعد كده

وده بوصفه كأننا بدأنا نجمع ونطرح قبل ما نتعلم ازاي نكتب الارقام اللي هتقوم علي اساسها الجمع والطرح

وكمان

ليه دايما في جميع الكليات تقريبا
عايزين الطالب عارف كتير عن كتب اكتر وليس عارف حاجه كامله عن كتاب واحد

فيه مثل بيقول :" أعرف كل حاجه عن حاجه وأعرف حاجه عن كل حاجه "

بمعني

دلوقت كل ترم ف الجامعه فيه من 5 الي 6 مواد
يعني في السنه حوالي 12 ماده
يعني في الاربع سنين
12*4 =48
ماده اكترهم
مختلفين عن بعض
ليه مش بنبقي تخصص في حاجه مميزه

ليه كل سنه حاجات غريبه وكتيره
ومناهج مكدسه
بالكم وليس الحصيله

البدايه مهمه جدا

احنا نكون في تالته
الدكتور يقول لينا
ده انتو المفروض تكونو خدتو ده السنه اللي فاتت
ازاي ماخدتوهاش
وهكذا كل سنه
المفروض مترتبه علي اللي قبلها
واللي قبلها دي عمرنا ما مرينا عليها

يارب النظام يبدأ
صح

عشان نكون شعب متحضر وبناء زي ما كنا زمان
ومايبقاش كلام
يبقي افعال

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
كل الأعضاء اللى اتكلموا كلامهم لا يعلى عليه وخصوصا كلام قمر لأنها طرحت المشكلة والحل كمان
ومن وجهة نظرى ان ده نتيجة عدم الإعتماد على النفس وعدم تحمل المسئولية
أغلب الشباب دلوقتى ميعرفش يتحمل مسئولية لأن محدش عوده عليها لا فى البيت ولا المدرسة ولا حتى الجامعة ولا هوه حتى حاول
وطبعا انا عمرى ان شاء الله ما اخد درس لأنى عمرى متعودت عليه ودى نعمة وفضل من ربنا

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
[b]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




اهلا بحضرتك معانا يا د. حمدي
بجد تشرفنا بوجود حضرتك معانا في المنتدي




بالنسبة للدروس الخصوصية في الجامعات فدي فعلا بقت ظاهرة متفشية في كل الكليات بلااستثناء تقريبا
يمكن من خمس ست سنين كان الموضوع اقل من كده بمراحل وكان بيقتصر علي كليات معينة بس
لكن دلوقتي الدايرة وسعت لتشمل معظم الكليات ان مكانش كلها



بالنسبة لسبب لجوء الطلاب للدروس في الجامعة فان شايفة ان المشكلة مركبه ولها اسباب كتير
اهمهما مثلا :


الطلبة نفسهم بيبقوا لسة خارجين من ثانوية عامة متعودين علي نظام الدروس اعتماد كلي
لان الدروس دي الحاجة اللي بتحسسهم بالامان

وفي اعتقادهم _ الخاطيء طبعا_ ان الدروس هي سبب نجاحهم ولو ما اخدوش دروس يبقي مش هيبنفعوا
لانهم اتعودا علي حد يحشر لهم المعلومة في دماغم علي الجاهز دون تعب او بحث عن المعلومة
وبالتالي عند دخولهم الكلية فيلجأوا لنفس النظام اللي اتعودوا عليه من الصغر ومبيعرفوش غيره
ده بصفة عامة



وبالنسبة لطلبة علوم بصفة خاصة :

فهما غير طلاب اي كلية تانية لانهم بيبقوا غاليا داخلين الكلية مجبرين ومحبطين
وطبعا سمعة الكلية سابقاها لان كله مترسخ عنده فكرة ان الكلية صعبة ومعقدة الي اخره
فيبقي الطالب داخل عنده رهبه

وبالتالي بيدور علي حاجة تحسسه بالامان وتضمنله النجاح في الكلية الصعبة اللي هو كارهها للي داخلها غصب عنه
فالبتالي بيلجأ للدروس



حاجة كمان مستفزة ممكن تكون بشكل او بأخر هي سبب لانتشار الدروس
وهي الموضه


بمعني ان الدروس بقت موضة او حاجة زي عدوي كده
بمجرد ان واحد بدأها فده كفيل ان يشد اصحابه معاه لنفس السكة
وهكذا لحد ما تتسع الدايرة وتبقي الدروس حاجة عادية كل الناس بتاخدها
وتيجي تكلم اي واحد يقولك اشمعنا انا اللي هبقي مختلف م كل الناس دي بتاخد دروس
يعني هما كلهم غلط وانا اللي صح
وهكذ ا




اخيرا بقي بالنسبة للحل



فاعتقد ان جزء كبير من حل المشكلة دي بيكون علي عاتق الطالب نفسه
بمعني ان كل طالب لازم يفهم ويقدر ان الحياة الجامعية مش زي الثانوية العامة
وان وصل لمرحلة لازم فيها يعتمد علي نفسه
ولازم هو اللي يبحث عن المعلومة
وان المعلومة مش هتيجيله لحد عنده زي زمان



كمان من ناحية الكلية


لازم يبقي في تطوير للمناهج اكتر
من حيت مضمون المنهج نفسه بحيث ان لازم المناهج تتجدد باستمرار لتتماشي مع سوق العمل
علشان الطالب بجد يحس انه هياخد حاجة تفيده بجد في حياته العملية بعد كده
وما تبقاش الكلية شهادة وخلاص


كمان طريقة عرض المناهج لازم برده تتجدد باستمرار
بحيث انها تشد تركيز الطالب وما تبقاش مجرد سر د خلاص
لازم لازم تعتمد علي المناقشة بين الدكتور والطلاب



واستخدام الوسائل التعليمية المختلفة اللي تبهر الطالب وتخليه مركز مه الدكتور وحابب يحضر المحاضرة
كمان كل دكتور يعود الطلبة بتوعه من سنة اولي علي انهم يبحثوا ويدوروا علي المعلومة بنفسهم
ويطور مهارتهم البحثية


بكده ممكن الي حد ما نرجح الروح للمحاضرات
وبالتالي الطالب ممكن يعتمد عليها بعد كده


طبعا انا عارفة ان المشكلة اكبر من كده وانها فعلا محتاجة انها تتعالج من بدري حبتين
لازم نعالجها من جذورها
لازم نعالجها الاول مع طلبة ثانوية عامة
بس المشكلة ان الدروس الخصوصية بقت خلاص ثقافة عامة
وجزء لا يتجزأ من حياة المصري


بس فعلا لو كل حد بدأ بنفسه
ممكن يبقي فيه امل انها تتحل



بتأسف علي الاطالة
تقبلوا مروري
[/b]

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
bosy كتب:

كمان طريقة عرض المناهج لازم برده تتجدد باستمرار
بحيث انها تشد تركيز الطالب وما تبقاش مجرد سر د خلاص
لازم لازم تعتمد علي المناقشة بين الدكتور والطلاب



واستخدام الوسائل التعليمية المختلفة اللي تبهر الطالب وتخليه مركز مه الدكتور وحابب يحضر المحاضرة
كمان كل دكتور يعود الطلبة بتوعه من سنة اولي علي انهم يبحثوا ويدوروا علي المعلومة بنفسهم
ويطور مهارتهم البحثية






انا بشكر بوسي لانها قالت الحاجه دي لاني افتكرتها فعلا
وهي اسلوب عرض المنهج

انا عرفت ان في الدول بره بيعملو ايه

يعرض الدكتور ايه اللي هيقوله علي السبوره خلال ربع او نص ساعه
ويعرف الطلبه الاساسيات
وبعدين يعرض الـــdata show الخاصه بالجزء اللي شرحه في النص ساعه دي
وطبعا الطلبه بيبقو فهمو الشرح ع الصبوره
وبكده هيكونو اشد انتباها في العرض بالاسلوب الحديث

ومش هيبقي همهم ينقلو وبس لان دي مشكله
وانا شخصيا شفتها كتيييييييييير

وكمان الدكتور مايرداش يدي الطالب الداتا شو

وده بيسبب للطالب قلق شديد
ان ده هو المهم
فيتضطر للأسف يفضل طول المحاضره يبقل
ولا يفهم حاجه خالص

وانا اسفه ان طولت عليكم
لكن بوسي قالت نقطه مهمه
فحبيت اوضحها بشكل اكبر
وبمنظور الجميع علي ما اعتقد


وتقبلو مروري

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
الحمد لله الواحد مش بياخد دروس فى الكليه وطبعا دى نعمه كبيره جدا
انا بقول ان الطلبه بتاخد دروس نتيجه انهم جايين من نظام الثانويه المعتمد على تلقين المدرس للطالب المنهج عشان يدخل يجيب مجموع.
والنظام ده اعتقد انه مش مفيد للطالب الجامعى لانه بيلغى عقله ,ويجعله غير قادر على حضور معظم المحاضرات لان ميعاد القرص ممكن يكون فى ميعاد محاضره.
بس برضه ارجع واقول انى متفق مع جوهرة القصر فى بعض النقط .
زى الدكتور يدخل يقول فى اول السنه الساعات المكتبيه وتعالوا واسالونى وانا بابى مفتوح مش بس فى الساعات ولا فى المحاضره بس فى اى وقت تعالى واسال.
ولما نيجى نسال يكون الرد مش فاضى الوقتى ابقى اسال فى المحاضره.
وكمان لما دكتور يدخل ويقول فى اول السنه انى بحط امتحان صعب ومحدش هينجح فى مادتى .... طيب الطالب يعمل ايه بقى ؟؟؟؟
نفسى فعلا نعمم روح المحبه بين الطالب والدكتور بس فى معظم الاوقات صعب.
انا اعرف دكاتره فعلا بتعاملنا زى اخواتها الصغيرين بجد زى(د/عبد الفتاح عوف؛د/ ابراهيم عبد الجليل؛ وغيرهم) بس دول مش كتير .
ولو قدرنا نعمم الفكره دى يبقى قدرنا نحقق المستحيل.
وعندى كمان سبب ان المناهج ساعات كتير مليانه حشو طب ليه منخليش المنهج مش هقول صغير بس هقول المنهج اللى يوصل عقليه الطالب ويستوعبه عشان يقدر ميتجهش لبره.

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
مفيش مفر من الكورسات محدش هيقدر يمنع الموضوع ده حتى لو الدكتور راح لكل واحد البيت يشرحله هتفضل الظاهره دى موجوده للابد
اغلبيه المعيدين اللى فى الكليه اساسا بيدوا قرصات يعنى لما بيبقا دكتور يقول متخدوش كورسات وهوه فى الاصل كان بياخد كورسات الموضوع صعب جدا اننا نتغلب عليه فى المجتمع بتاعنا ده انسى يا عمرووووووووووووووووووو

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
على فكره العيب من الطالبه
لان الطالب اصلا لو عايز يفهم من المحاضره هيفهم
بس للاسف معظم الطلاب مبيحضروش المحاضرات
ولو حاضروا بيحضروا علشان الدكتور هياخد الغياب
وبيعتمدوا على انهم هياخدوا كورسات و
ممكن ياخدوا عند المعيد الى بيدهم فى السكشن كورس
يارب نتغلب على موضوع الكورسات دى
بس بتهيأ لى صعب

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
فى الاول بحب ارحب بالدكتور حمدى وبجد ده حاجه كويسه جدا ان يبقى معانا الدكاتره بتوعنا ونتناقش معاهم عشان كده هيبقى فيه تواصل بينا وبين بعض واعتقد ان ده هيفيدهم كدكاتره قبل ما يفيدنااحنا كطلبه
بالنسبه لموضوع الدروس انا شخصيا جربتها وكانت استفادتى منها سلبيه للاسف كانت تضيع وقت مالوش لازمه يعنى مثلا يبقى معاد الحصه الساعه مثلا 1 عشان نطلع من البيت الساعه 12 قول 12.5 والباشا يفضل رمينا لحد 2 قول 1.5 عشان يجى يقعد يهرج معانا ويقرا الورق اللى بيتباع فى المكتبه والمنقول من المحاضرات لحد الساعه يعنى قول كده 3 ,أصحابى بقى اسيبهم واروح .....اه يا عم انا ورايا مذاكره يعنى نسلم بس كده ع السريع ...ياه الساعه بقت 4.5 ,أروح بقه بسرعه ياه الحمد الله وصلت الساعه كام؟ الساعه بقت 5.5 ..اذاكر انا امته بقى.وياريت استفدت من الوقت.لأ ياعم انا احضر المحاضرات احسن يمكن الدكتور يقول حته هتيجى فى الامتحان واهو هو اللى هيحط الامتحان.

شكرا ع المناقشه الجميله دى يا دكتور حمدى ويارب نطلع منها باستفاده.

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz


شكرا على تفاعلكم المتميز فى هذا الموضوع....وتوجد آراء مفيدة تم طرحها و سوف تؤخذ فى الاعتبار عند التعامل مع هذه المشكلة...و أنتظر المزيد من التفاعل


descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا احب ارحب بالدكتور حمدى معانا فى المنتدى

وبشكره على موضوعه وجهوده لحل مشاكل الطلاب

بس للاسف ان انا مش مع محاربة الدروس الخصوصية وده لاسباب فى تصورى هى


اولا_مش كل الطلبة فى مستوى عقلى وذكاء واحد ولكن فيه طلبة فهمها ضعيف وبتحتاج لتكرار شرح المعلومة مرة واتنين وتلاته


والدكتور فى المحاضره مبيبقاش له صبر على كده وساعات مبيديش فرصة للطالب انه يسال مثل الدكتور تيييت


ثانيا_عدد الطلبة الكبير ووقت المحاضرة مثلا 3ساعات مبيساعدش الطالب على انه يفهم فى المحاضره وبيضطر للدرس الخصوصى


ثالثا_لاند دكتور القرص بيعمل ورق ملخص وبينظم المحاضره افضل من الدكتور ومن الكتاب وده بيساعد فى المزاكره احسن وغالبا ما ان الطالب اللى بياخد درس مبيقدرش على انه يلخص او ينظم ويرتب المعلومات


رابعا_لان الطلبة اتعودت على الدرس الخصوصى من الثانوى ويبقى المفروض العلاج من المرحلة الثانوية وليس من مرحلة الجامعة




ورايى المتواضع ان الدرس الخصوصى للطلبة ضعيفة الفهم والقادرة ماديا ليس بعدو لابد من محاربته


اما المشكلة والعدو الحقيقى فى استخفاف بعض الدكاتره بالطلبة بعدم شرح المعلومات وقرائة الكتاب بالنص وشرح 3ساعات كاملة بدون اى راحة وحرمان الطلبه من الداتا شو ومراعاة ابناء اصحابة الدكاتره اسف لصراحتى


شكرا لمتابعتكم لردى




descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته


طبعا انا وكل الاعضاء مستنين رد الدكتور حمدي علينا
وايه رأيه في اللي احنا قولناه
وكمان
مستنين رأي حضرتك
وكمان منتظرين
حضرتك تقولنا ايه اللي هيحصل
او ممكن يحصل بعد كده
هل ارأنا صح او غلط
وعايزين اكيد نسمع حضرتك

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
استمرارا لكلامى عن هذا الموضوع
فان هناك سبب اخر يجعل الطلبه تاخد الدروس
الا وهو لماذا يعطى المعيد الدرس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعا الاجابه ان المعيدين مش بياخدوا رواتب تكفيهم ؛ لان معظم المعيدين مش كلهم لو بيقبضوا فلوس تكفيهم مش هيفكروا فى الدروس ووجع الدماااااااااغ .
انما دلوقتى هو مرتبه مش كبير يعمل ايه؟؟ مفيش قدامه غير سكة القرصاااات.
ارجوا ان ندرس الحكايه من كل جوانبها ولانظلم احد ابدا .....

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
السلام عليكم

برحب بالدكتور حمدى فى تواجده معانا

الحل مش من الطلبة فقط الحل لو مش جماعى يبقى قلته أحسن لان ايد لوحدها ما تسأفش

الدكتور هو العامل الاساسى فى الموضوع ده لو الدكتور بيشرح بمستوى الطلبة مش هيخسر لأن عمر الطالب ما هيحب ياخذ قرصات

وهو فاهم مش خسارة وقت وخلاص وفيه دكاترة كتير مش بيعرفوا يوصلوا المعلومة للطالب ودا مش عيب لأن توصيل المعلومة موهبة من عند ربنا

سؤال:أنا الوقت مش قادرة أفهم من الدكتور والكتاب لسه نازل الايام دى ومعيد السكشن بيدخل يقول الكلام اللى قرأه قبل السكشن مش بيكلف نفسه

أحنا فين من كل ده هتقولولى أروح أسأل الدكتور أقوله مش فاهمة حاجة خالص

ولا أطلع المكتبة اللى مش فيها الا كتاب واحد بس مش قادرين نستفاد منه


و انا أصلا مش بحب القرصات ونفسى حد يقولى أعمل ايه ؟؟؟؟؟

وفيه مثل بيقول اللى ايده فى المياه مش زى اللى أيده فى النار

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
هل تم اسنشارة المرشد الأكاديمى فى هذا الموضوع و هل نظام الإرشاد الأكاديمى بمكن أن بشارك فى حل هذه المشكلة؟

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
للاسف يا دكتور انا من النظام القديم ومش اعرف كتير عن المرشد الاكاديمى
بس انا كنت بتكلم عن النظام القديم

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
أنا عمري ماسمعت حاجه عن المرشد الأكاديمي
وبصراحه

أنا مش عارفه هل العيب فينا ؟؟؟؟

وأحنا زي ماقولت دخلنا الكليه
وللأسف حاجات كتيره لحد دلوقت غير واضحه لينا بالمره
ولا عارفين فين نعرف
ولو عايزين نسأل نسأل مين
ومين يجاوبنا
ولو جاوبنا هل هيكون بصدر رحم
وهيجاوب علي كل أستفساراتنا
ولا ......

بس أحنا نفسنا نعرف ونسأل
ونلاقي ردود وأجابه علي
أسألتنا

Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad

بس إزاي ....؟؟؟؟؟؟

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
اللى اعرفه يا قمر ان المرشد الأكاديمى ده تبع النظام الجديد (الساعات المعتمده) بس مش عارفه هل الدفعات الباقيه ليها ولا لأ
وفعلا احنا لما نكون عايزين نستفسر عن حاجة مش بنعرف نسأل مين ولا فين بس أظن نظام الجودة والإعتماد ده ان شاء الله هيأخذ الكلية الى نحو افضل ان شاء الله(اتمنى من الله ذلك ويكون فى اقرب فرصة انشاء الله)

descriptionالدروس الخصوصية ومحاربتها Emptyرد: الدروس الخصوصية ومحاربتها

more_horiz
اولا موضوع القرصات دى للنجاح فقط وليس للتقدير يعنى من الاخر الدروس للى عاوز ينجح بس
بس لو الواحد مننا بيحضر المحاضرات ويفهمها كويس بيذاكر مع الدكتور وبيسأ له بدون احراج منه لان اكيد ان الدكتور مش هايرجع طا لب والطالب برده ما يتحرجش ان الدكتور يعيد له قطعة مش فاهمهة كده الدكتور اكيد مش هاتمشى من عنده من عنده الا وتكون فاهم
بس ممكن بعد كل ده ما تفهمش برده ده بقى على حسب انى درست تحليل يدعى ان ربنا يعينه ويعدى ويبقى ياخد قرصات
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد