منتدى علوم المنصورة
كلمات متقدرش البنت تقولها فى البيت Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
كلمات متقدرش البنت تقولها فى البيت Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionكلمات متقدرش البنت تقولها فى البيت Emptyكلمات متقدرش البنت تقولها فى البيت

more_horiz
تمتلئ حياتنا اليومية ببعض الكلمات التى يحظر على البنت قولها وان فكرت فى قولها

البعض يستهجن الفتاه وقولها

والبعض الاخر الشرف يدفعه لتطبيق قول المتنبى على لسان عبد الفتاح القصرى

لا يسلم الشرف الرفيع من الأذى حتى يراق على جوانبه ((الدما))

عايزة أسافر مع أصحابى

حتى لو كانت البنت بتشتغل، أو طالبة، أو متزوجة، أو لا تقدر أن تقول حينما تنوى النزول من البيت رايحة «مشوار» أو مسافرة أو هتفسح فقط، فلابد أن تقول ما هذا المشوار؟ وكم من الوقت سيستغرقه؟ وما المكان الذى تنوى الذهاب إليه؟ ومع من؟ ومتى ستعود إلى البيت؟ وكيف؟ وبعد هذا كله تنتظر البنت الحكم أو الرأى العائلى فى المشوار، ومدى قبولهم له من عدمه، جدير بالذكر أن الكثيرات من البنات تتحايل على هذا الأمر بأن تخترع سيناريو محبوكا ومرتبا، ومرة بعد مرة أصبحت البنات أكثر خبرة بهذه الأمور، كما أصبحت تمهد للمشاوير من هذه النوعية بتلطيف الجو مع الأب أو الأم، بشوية دلع أو خدمات تطوعية، فتقول البنت لأبيها مثلا وبدون مناسبة: بابا أنت واحشنى أوى، أو: مش عايز شاى يا بابا؟

صاحبى

مااسموش صاحبى اسمه زميلى، هذا هو الرد التلقائى الذى تقوله الأم أو الأب لبنتهما عندما تقول بالخطأ ردا على سؤالها: كنت فين؟ فتقول كنت مع صاحبى، وبعد سين وجيم وصاد وعين يتبين للوالد أو الوالدة أنها كانت برفقة زميلها فى العمل أو فى الكلية، فيصححون للبنت هذه الكلمة «العيب» ويقولون له «مااسموش صاحبى اسمه زميلى»، والغريب أنه حينما يتكرر اسم هذا الزميل يبدأ الأهل فى القول: هو كل حاجة زميلى زميلى.. زميلك إيه وبتاع إيه؟ وهنا تخطئ البنت وتقول: أصلنا أصدقاء، وزى الإخوات، فترد الأم بلهجة العارف ببواطن الأمور: مافيش صداقة بين الولد والبنت، ثم ينزل تتر النهاية على هذا الزميل أو الصاحب أو الصديق ليتحول فيما بعد إلى «صاحبتى» أو «زميلتى» وليتغير اسمه فى التليفون من وليد إلى ولاء، ومن سمير إلى سميرة.

جسمى

الكثيرون منا يعتبرون أن البنات «كائن فضائى« أو روحانى، ويود الذين يريدون أن يثبتوا أنهم جامدين أوى، أن يجعلوا البنت «أوف لاين» مدى الحياة، لذلك فمن المستغرب والمستهجن والمستبعد أن يسمع أحدنا بنتا تقول كلمى «جسمى» كما لو أنها بدون جسم، الأمر يزيد حظرا وتأثيما إن أشارت البنت فى كلامها إلى جزء من الجسم، فتقول مثلا «وسطى» «رجلى» «صدرى»، وهذا ما تستبعده البنات تماما، ومع التسليم بأن لا أحد منع البنت من أن تقول هذه الجملة إلا أنها هى نفسها تكون أول من يستبعد تلك الكلمة من قاموس مفردات حياتها اليومية، وذلك لأنه كما يقولون والله أعلم «البنات متعقدة من جسمها» وتتراوح هذه العقدة فى شدتها وانخفاضها من العقدة المعقودة والعقدة المعقدة، والعقدة بشنيطة وهذه أصعب العقدات.

حبيبى

الزمن تطور زى ما حضراتكوا عارفين، وأصبح الآباء والأمهات والإخوة والأخوات يعرفون أنه من الطبيعى أن تحب البنت وتتحب، وأن يكون لها صديق «مقرب» تفضى إليه بأسرارها الشخصية، أو حبيب «مكهرب» تبث إليه شحناتها العاطفية، لكن كلمة «حبيب» من أشد الكلمات المحرمة فى نطاق الأسرة المصرية، وما أن تتم خطبة الحبيب لحبيبته حتى يتحول لقب حبيب إلى لقب خطيب، ومن ثم يمكن أن يقال اسمه أو لقبه الجديد فى محيط الأسرة، ويبدو أن تحريم هذا اللفظ لا يقتصر على محيط الأسرة فقط، بل يمتد حتى إلى ما بعد الزواج، وغالبا لا تقول الزوجة إن زوجها «حبيبها» إلا له، أو على سبيل التندر وغيظ جارتها.

عايزة تليفون فى أوضتى

على رأى المثل القائل «بما أن.. بما أن.. إذن» وتطبيقا على هذا المثل المعروف لأصدقائى وصديقاتى طلبة المرحلة الإعدادية، يعتبر الآباء والأمهات الأحياء منهم والأموات أن طلب البنت لعدة تليفون فى غرفتها الخاصة «تبجح» وقلة أدب «وخد بالك تطبيق المثل جاى أهوه» إذن «بما أن» البنت أرادت عدة تليفون خاصة «إذن» فليس بمستبعد فى المستقبل أن تطالب بحياة خاصة، وهنا تأتى أهمية المرحلة الإعدادية فى قاموس التربية العائلية، ومع انتشار التليفونات المحمولة وكسر أسطورة التليفون المنزلى فإن طلب البنت لتليفون أرضى مازال يقابل بالرفض التام، وذلك لأن الآباء «بيلعبوها صح» فلو البنت تكلمت مع أصدقائها أو حبيبها فى التليفون الأرضى هاتوفر فلوسها وتستنزف فلوس أبيها، ولو وفرت فلوس هتلاقى معاها «بحبوحة من المال» تمكنها من الخروج معه فى الغد، إذن فمنع التليفون الأرضى من غرف البنات له وجهان: الأول أخلاقى، والثانى اقتصادى، والآباء والأمهات يتحججون فى رفضهم التليفون الأرضى بالمقولة الخالدة للشركة الرائدة المصرية للاتصالات حينما قالت: اتكلم أرضى يا ابن بلدى، ولم تقل يا بنت بلدى، وهذا الرد المفحم هو الذى يجعل البنات لا يقدرن على «الرى ديل» أى تكرار الطلب.

عايزة أجرب...

فى جميع أنحاء العالم وأوروبا والدول المتقدمة تعتبر الخبرة والتجربة عاملين أساسيين فى تكوين الشخصية الفعالة السوية، وفى تعيين الكفاءات يشترط الخبرة، إلا فى مصر فكلمتا «التجربة» والـ«الخبرة» مرتبطتان ارتباطا وثيقا بتدنى الأخلاق إذا ما ذكرت عن البنت تحديدا، والسبب فى هذا، والله أعلم ما قاله الفنان «صلاح عبدالله» فى مسرحية «الهمجى» إن البنت الأمريكية «خبرة» ثم صاحت البنت «هيه إيجبشن هيبوسنى» فارتبطت كلمة الخبرة بالفتاة الأمريكية اللعوب، أما الشباب حينما يرددون كلمة «بنت مجربة» فإنهم يشيرون إلى نفس المعنى تقريبا، ومن هنا تحرم البنات على نفسها التفوه بمثل هذه الكلمات، لتحافظ على كونها «خام» ومن ثم يزيد الطلب عليها فى سوق الزواج.

عايزة أتجوز

برغم أن الزواج «شرع الله» وأنه «مقدر ومكتوب»، وأنه أمل كل فتاة، وأن الفتيات لم يقتنعن أبدا بالأغنية القائلة: «ماتحسبوش يا بنات إن الجواز راحة» وتظل البنت دائما تسعى إلى «بيت العدل» كأنها كانت طول عمرها «معووجة» لكن الأسرة المصرية لا تسمح للبنت بأن تبدى رغبتها فى الزواج حتى فى أقصى حالات العنوسة، كما أن الكثيرين لا يسمحون لبناتهم أن يقولوا العكس، فلا تقدر البنت أن تقول «عايزة أتجوز» لأن هذا دليل على انفجار أنوثتها، كما أنها لا تقدر أن تقول «مش عايزة أتجوز» لأن هذا يثير الشكوك حولها، وتبقى الآنسة هكذا لا تقدر حتى على التصريح برغبتها فى الزواج، حتى يقضى الله أمرا كان مفعولا.

فمع تقدم البشريه وتغير الاحداث من جيل لجيل فمهما قالت الفتاه تلك الكلمات او اشارت اليها حتما انها ستلاقى هجوما عنيفا عليه

فماذا انت فاعل اذا كنت مكان رب البيت؟

هل ستحقق قول المتنبى

ام ستكون سعيد بنهوض فكر بنتك او اختك

descriptionكلمات متقدرش البنت تقولها فى البيت Emptyرد: كلمات متقدرش البنت تقولها فى البيت

more_horiz
الحكاية مش حكاية ماتقدرش
لكنها سمة البنت المسلمة المؤدبة التي تريت في منزل به أخلاق وحسن تربية
ومهما الزمن تطور فإن البنت اللي فيها السمات هذه فإنها لن تتغير معها ولا مع بناتها

descriptionكلمات متقدرش البنت تقولها فى البيت Emptyرد: كلمات متقدرش البنت تقولها فى البيت

more_horiz
استشاري عاطفي جيولوجي كتب:
الحكاية مش حكاية ماتقدرش
ومهما الزمن تطور فإن البنت اللي فيها السمات هذه فإنها لن تتغير معها ولا مع بناتها

وعلى فكره كلمة الدم فى :
لا يسلم الشرف الرفيع من الأذى حتى يراق على جوانبه ((الدما))
مرفوعه مش منصوبه
لانها نائب فاعل

more_horiz
الحكاية مش حكاية ماتقدرش

اكيد كلامك صح استشارى
وبعدين بنت سنة خمسين هى بنت سنة 90 هى بنت 2010 وهى نفسها البنت بعد 100سنة حتى عمر الوقت ولا العادات ولا الاخلاق بتتغير ....دى حاجة هتفضل زى ماهى كدة زى ما ربنا خلقها ليوم الدين وان كان مجتمعنا دلوقتى اتغير بس برجع واقول زى ما قال استشارى انها مش مسالة متقدرش لكنها سمة هتفضل موجودة فى البنت المسلمة اللى هيفضل الحياء تاج فوق راسها دايما....وكمان هتبقى أم ومثل لاولادها فى المستقبل.....

more_horiz
لوليتا كتب:
الحكاية مش حكاية ماتقدرش

اكيد كلامك صح استشارى
وبعدين بنت سنة خمسين هى بنت سنة 90 هى بنت 2010 وهى نفسها البنت بعد 100سنة حتى عمر الوقت ولا العادات ولا الاخلاق بتتغير ....دى حاجة هتفضل زى ماهى كدة زى ما ربنا خلقها ليوم الدين وان كان مجتمعنا دلوقتى اتغير بس برجع واقول زى ما قال استشارى انها مش مسالة متقدرش لكنها سمة هتفضل موجودة فى البنت المسلمة اللى هيفضل الحياء تاج فوق راسها دايما....وكمان هتبقى أم ومثل لاولادها فى المستقبل.....

على فكره الاب الى ربى صح

عمره ما هيخاف على بنته انها تعمل شىء غلط

لان ثقته فيها من ثقته فى نفسه

والبنت الى اتربت صح عمرها ما هتقول كلمه غلط

والى منعها من ده مش خوفها من ابوها ولا امها

لا حيائها وخوفها من ربنا

يعنى الى مش هتعمله قدمهم عمرهاا ما هتعمله من وراهم

فى اى زمان وفى اى مكان

الادب ادب والاخلاق اخلاق

شوفوا اخلاق النساء دول الى يا رب نكون 1من 100000000

منهم

[size=21]الصورة الاولى

عائشة رضي الله عنه عندما دفن عمر بن الخطاب بجانب رسول الله صلى الله عليه
وسلم وأبوها أبو بكر الصديق كانت تحتجب وتشد خمارها فيقال لها لِمَ يا عمتاه
وأنتي في بيتك ؟؟ قالت : إنه رجل غريب.

ماأعظم حياءك ياحبيبة رسول الله صلى الله عليه وسلم

الصورة الثانية

ذهبت أم كلثوم بنت جعفر بن أبي طالب رضي الله عنها وهي ابنة خمس سنين في حاجة إلى أمير المؤمنين عمر بن الخطاب وكان ثوبها يجر وراءها شبرا أو يزيد فأراد عمر أن يمازحها فرفع ثوبها حتى بدت قدماها فقالت: مه ""يعنى دعه واتركه"" أما إنك لو لم تكن أمير المؤمنين لضربت وجهك .

رضي الله عنك يا أم كلثوم أين انتي من بنات ونساء المسلمين اليوم . . !!

خمسه سنوات وهذا ردها!!!!!!!! ياامهات المستقبل ربوا بناتكم على حياء ام كلثوم

الصورة الثالثة

لفاطمه رضي الله عنها التي سطرت لنا كيف يكون حياء المرأة المسلمه

لما مرضت «فاطمة الزهراء» رضي الله عنها مرض الموت الذي توفيت فيه، دخلت عليها «أسماء بنت عميس» رضي الله عنها تعودها وتزورها فقالت «فاطمة» لـ «اسماء» والله إني لأستحي أن أخرج غدا (أي إذا مت) على الرجال جسمي من خلال هذا النعش!!
وكانت النعوش آنذاك عبارة عن خشبة مصفحة يوضع عليها الميت ثم يطرح على الجثة ثوب ولكنه كان يصف حجم الجسم، فقالت لها «اسماء» أو لا نصنع لك شيئاً رأيته في الحبشة؟!
فصنعت لها النعش المغطى من جوانبه بما يشبه الصندوق ودعت بجرائد رطبة فحنتها ثم طرحت على النعش ثوباً فضفاضا واسعا فكان لا يصف!فلما رأته «فاطمة» فالت لـ «اسماء»: سترك الله كما
سترتني!!

more_horiz
بسم الله الرحمن الرحيم

انا قرات الردود وكلم متافقين الفكره بس انا مختلف معكم انا لما انزل كليتنا او الجامعه عموما بشوف
بنات كتير وبجد بشوف المحترمه والى كدا بشوفها بس الى كدا بشوف اكتر تفتكروا الى كدا والدتها كانت بها نفس الصفات دى مش محترمه انا اقلكم طبعا لا كانت محترمه وشديده الاحترام بسبب
الايام الى هى تربه فيها ماكنش فيها لاب توب و فون ك حديث جدا ونت مجانا ماكنش شباب غويتها تجميع اكبر قدر من البنات فى الحصاله والاجنده بتعاتهم ويترهنوا ع البنت كذا وكذا ومكنش بنت ممكن تبيع صحبتها لصاحبها الولد وتعطى كل المعلومات عنها ورقم الفون والرسائل تبدا توصل ليها ويعرف مدخلها منها ومكنش ايام والدتها بردوا شله البنات الاكثر من 6 و8 بنات لو فيهم بنت وحشه هتقول الفاظ يصعب ع البنت قولها فى بيتها هى عارفها ومافيش بنت ماعدتش عارف بس بيتها يحكم عليها عدم قولها بس برا البيت عادى ممكن و بردوا لو بنت وحشه ممكن تتعرف ع ولد هتعرفه ع الشله وانتم عارفين الباقى يعنى ياخوانى كلامى صحيح وموجود فى ارض الواقع
وياريت يوجد بيت ممكن تكون 1\10000000 زى ماقالت هبه بس بردوا اكيد موجود احسن من 1\1000000 فيه موجود بس احنا شايف الوحش امامنا فقط
وياريت محدش يتضايق من كلامى وشكرا لاستشارى ولوليتا وهبه ولنائب الفاعل زى المثل البيقول ساب الح....ومسك فى الديل الموضوع اهم
سلامى ختامى

more_horiz
ولما الموضوع مهم بتهيألى اللى بيعمله يقراه قبل ما يسجله

مش يحطه ببركته اصل حلاوتها مش فى كده حلاوتها ان فى علامات تنصيص

طب داريها

اه نسيت اقولك

ان كان فى رد بعد الرد اللى موجود دا بس شلته عشان الموضوع مش مهم او يمكن عشان اقرا تعليقك المضحك

عارف ليه الموضوع مش مهم

لانك بتلف فى حلقه مفرغه

الموضوع مش موضوع بنت واسره الموضوع دا بيتكرر فى مليون حاجه معتقدش اهمها المثال اللى حضرتك ضربته

لما الانسان يخاف يرتكب المعصيه قدام الناس ولما يبقى لواحده يرتكبها مع ان ربنا هوا اللى شايفه

لما حد يكون مسلمك كل حاجه ومتسرقوش الا وهوا غايب ولو هوا موجود تكون فى منتهى الامانه

لما تكون فى الامتحان ومتغشش الا لو المراقب دور وشه ولو شايفك متقدرش تبص جمبك

لما تفضل تذم فى غيرك وهوا غايب ولما يجى متقدرش تفتح بقك دا لو ممدحتوش

ولما ولما ولما ............

فاضى ولا اكتبهوملك فى ورقه وتبقى تقراهم على مهلك

وصلت ولا اعيد تانى

اعيد تانى

المسأله مش مسأله تربيه المسأله ان كل انسان مننا رقيب على نفسه فى اى وقت وعارف ربنا ولا لأ

ولا حكاية بيئه اصل مهو ايام زمان كان فى رقص ومجون ولا هوا جه اول امبارح بالليل

والاجانب اللى بيسلموا دول معندهومش لاب توب وفون ؟

او يمكن جابوه بالقسط اظن عندهم اللى اكتر من اللاب توب

مش عايز افصل والامثله كتيره
بلاش الاجانب طيب الفقرا العاديين الطيبين اللى ولدهم بيطلعوا مجرمين او حراميه

اللى والده كان شيخ ومحفظه القرآن ولما كبر طلع مغنى

الانسان اللى ربنا بيهديه مش محتاج حد يقوله دا صح ودا غلط او عيب

(من يهد الله فهو المهتد ومن يضلل فلا هادى له)

على كدا مدام اللى احنا سببه دلوقتى اللى حضرتك بتقول عليه يبقى مفيش فايده خالص

طيب ازاى بقينا كدا ما كنا فى الاول صحابه وخلفاء وقاده

اوعى تقولى هيسحبوا اللاب توب من السوق ولا هيوقفوا الخطوط مش هصدق

بلاش سيبك من دا كله

خلينا فى المثال الجميل الشيك الحلو بتاعك

اشمعنا البنات من كل العيله اللى مسكت فيها وقولت فى ردك الاخير انها بتقول الفاظ يصعب على البنات انهم يسمعوها ولا تقولها فى البيت

طيب وهوا الولد بيقولها فى البيت بيلف فى البيت بيوزعها على اللى رايح واللى جاى

بلاش يمكن دول الاولاد وخايفين يقولوا فى البيت

طيب هيا والدتهم بتقول الالفاظ دى فى البيت طيب يمكن خايفه من زوجها

الاب نفسه بيقول الالفاظ دى

خلى الاجابه ليك

وكمان اعتبر ان كلامى مش صح ومش سليم وملوش لازمه اصلا

بس آخر حاجه تسمحلى اقولها بعد اذنك طبعا

ابقى نسق كلامك يعنى مش كله ورا بعضه

اعذرنى اصلى كنت مدرس عربى قبل مادخل علوم

more_horiz
جبت من الآخر يا دوميكوووو

يسلم قلبك اللي طلع الكلام وتسلم ايدك اللي كتبت

more_horiz
جبت من الآخر يا دوميكوووو

يسلم قلبك اللي طلع الكلام وتسلم ايدك اللي كتبت

giver

more_horiz
بسم الله الرحمن الرحيم

اولا ع فكره انا معنديش اخوات بنات والفكره جمعتها من بنات زميلى فا بحثه ع النت وجبت الموضوع
الموضوع كان قصدى بيه مناقشه بترفيه مش موضوع مهم زى ما مدرس العربى قاله قصدى الجولوجى فا كل الردود من اول الاستشارى لحد هبه كانوا متفقين ان الامر يترك لربه المنزل قصدى الام وبنت 50هى بنت 90 هى بنت 2000 هى بنت 2010 نفس الاخلاق مستمره فا انا رديت بتوضيح فى كل كلامى ان الزمن بيتغير والفكر بيتغير واخلاق البنات يوجد كثير من الوسائل لافسادها وانحرافها فجاء الجولوجى برد ساخن جدا ونقد فاهرد عليه من الاخر
اولا لماذا ذكرت البنات ومذكرتش الاولاد هقولك؟ الرد قال تعالى:{زين للناس حب الشهوات من النساء والبنين والقناطير المقنطرة من الذهب والفضة والخيل المسومة والأنعام والحرث ذلك متاع الحياة الدنيا والله عنده حسن المآب}.سورة آل عمران. آية: 14
*قال القرطبى: قوله تعالى: "من النساء" بدأ بهن لكثرة تشوف النفوس إليهن؛ لأنهن حبائل الشيطان وفتنة الرجال. قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (ما تركت بعدي فتنة أشد على الرجال من النساء) أخرجه البخاري ومسلم. ففتنة النساء أشد من جميع الأشياء.*قوله تعالى:
{والقواعد من النساء اللاتي لا يرجون نكاحا فليس عليهن جناح أن يضعن ثيابهن غير متبرجات بزينة وأن يستعففن خير لهن والله سميع عليم}.سورة النور. آية: 60

ده ردى وافهمه وفسره لنفسك براحتك.
كلامك فى اول الرد كله عادى بتقول امثله وهقولك انا قولت زى مافيه الحلو فيه الوحش والاوحش يعنى صوبعك مش زى بعضها وانا اتكلمت على النسبه الاكبر او الاقل بس هى نسبه موجوده
اخير انا مش مدرس عربى انا دخلت علوم مش دار علوم فا متاخذنيش فى العربى والتنصيص والكلام علشان كنت فاشل لغه عربيه وبقولها بصراحه
سلامى ختامى

more_horiz

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

هو ايه اللي حصل لكل ده
الموضوع مش مستاهل

بالنسبة للموضوع
فعلا جزء من الكلمات دي متقدرش بنت تقولها في البيت و الجزء التاني بيختلف حسب البيئة و التربية

بالنسبة للردود

أشكر الجميع التفاعل مع الموضوع بالشكل المناسب
أما الزميل domeco فغير اتجاه الدفة و حسبت اني دخلت درس عربي
يعني الموضوع كله مكتوب باللهجة المصرية و تيجي تدقق على علامات التنصيص و ده مرفوع ولا منصوب مع اني شفت ردك وملقتش علامات تنصيص ولا حاجة من ده كله

لا تنـْه عن خُلق وتأتي بمثلِه عارٌ عليك إذا فعلت عظيم

يا ريت تكون الردود موافقة للموضوع و لو في أي ملاحظات أو اقتراحات لكاتب اي موضوع فالرسائل الخاصة ايه الفايدة منها

تحياتي لكم

دمتم بكل ود

more_horiz
قبل ما اقول رايى فى الموضوع .. حابب اعبر عن استيائى من لغة الحوار فى هذا الموضوع .. نادرا ما ارى تدنى لغة الحوار فى منتدانا لهذا المستوى .. مش باطعن فى حد لا قدر الله .. لكن حسيت ان ثقافة الاختلاف معدومة فى هذا الحوار .. كل واحد بيقاتل علشان يثبت صحة كلامه بغض النظر عن صحته فعلا او انه مجرد راى يحتمل الصواب و الخطأ .. حسيت ان كل واحد مستنى غلطة للتانى .. علشان يمسكها عليه .. قد اكون مش باشوف كويس .. بس ده اللى انا حسيته

نرجع للموضوع
الموضوع جرىء .. و يعبر عن راى ناس كتير فى مجتمعنا
و لكن فى ناس كتير كمان مش مقتنعة بالكلام ده .. سواء عن علم او لانهم لا يريدون الاقتناع

* ان يكون فى كلمات لا يمكن للبنت قولها فى البيت فده له شقين
1- ان كنا بنتكلم على حاجات زى انا رايحة رحلة مع اصحابى الصبيان .. او انا خارجة مع حبيبى .. ما الى ذلك .. فده مش مقتصر على البنت .. الولد كمان مش هيقول فى البيت انا رايح رحلة مع بنات صحباتى او خارج مع حبيبتى .. فعدم المقدرة على قول هذا الكلام يأتى من احساس المتكلم بانه بيعمل حاجة غلط و ان اهله مش هيوافقوا على كلام زى ده
2- اما الكلام على الجسم و غيره .. فهذا جزء من الحياء .. بيختلف من حد للتانى ... فى بنات من حيائها و ادبها مش بتقدر تتكلم و تعبر عن حاجات كتير فى حياتها
فى نقطة كمان لازم اخدها فى الاعتبار و هى مساحة الخصوصية عند كل شخص و دى عند الولاد و البنات على حد سواء .. تزيد او تقل

* بنت الخمسينات مش هى بنت القرن الواحد و العشرين .. ممكن جدا .. فى ظل كل المتغيرات اللى حدثت ممكن اوى تكون بنت 50 غير 2010 بس المتغيرات دى كمان على الولد .. فالولد فى 50 غير 2010 ... لكن وقفة هنا .. فاذا كان فى متغيرات كالنت و التلفزيون و المحمول ففى حاجات مش ممكن تتغير .. زى الدين .. فلو الولد او البنت متربيين تربية دينية صحيحة .. هتلاقى فى الخمسينات كلام البنت مع ولد غريب او العكس حرام .. و برضه فى 2010 حرام .. فاللى بيحافظ على كينونة الرجل و المرأة هو الدين و ليس متغيرات الزمن .. فاذا كنت شايف ان فى تغيير كبير يبقى التغيير فى ان ناس اكتر مش ملتزمة باوامر ربنا

* فى حاجات مش لازمة البنت تقولها علشان يبقى ابوها و امها فاهمينها . مش لازم تقول عايزة اتجوز .. لكن ابوها و امها لازم يبقى عندهم فهم و وعى لكل مرحلة بيعدى بيها ابنهم او بنتهم

* حته الخبره .. و عايزة اجرب .. مصطلحات احنا اللى بنرسم ليها شكل مختلف فى خيالنا و بنتعامل بيه .. بس انا شايف ان الولد كمان مش مفروض انه يجرب يمشى مع بنات .. او انه يبقى خبره " بالمعنى اللى تقصده "

ليا تعليقات كتير اوى لسه .. بس عارف انى اخدت مساحة كبيرة
شكرا على الموضوع الجدلى اللى بيعبر عن راى ناس كتير .. بس مش ضرورى يكون صح
و انا قلت بعض ارائى عن اجزاء من الموضوع
و اتمنى يكون فى مساحة من الخلاف البناء بيننا فى حواراتنا المقبلة

more_horiz
والله فكرك اقنعنى بجد وشكرا ع ردك الجميل جدااا

more_horiz
the*prince كتب:
قبل ما اقول رايى فى الموضوع .. حابب اعبر عن استيائى من لغة الحوار فى هذا الموضوع .. نادرا ما ارى تدنى لغة الحوار فى منتدانا لهذا المستوى .. مش باطعن فى حد لا قدر الله .. لكن حسيت ان ثقافة الاختلاف معدومة فى هذا الحوار .. كل واحد بيقاتل علشان يثبت صحة كلامه بغض النظر عن صحته فعلا او انه مجرد راى يحتمل الصواب و الخطأ .. حسيت ان كل واحد مستنى غلطة للتانى .. علشان يمسكها عليه .. قد اكون مش باشوف كويس .. بس ده اللى انا حسيته

نرجع للموضوع
الموضوع جرىء .. و يعبر عن راى ناس كتير فى مجتمعنا
و لكن فى ناس كتير كمان مش مقتنعة بالكلام ده .. سواء عن علم او لانهم لا يريدون الاقتناع

* ان يكون فى كلمات لا يمكن للبنت قولها فى البيت فده له شقين
1- ان كنا بنتكلم على حاجات زى انا رايحة رحلة مع اصحابى الصبيان .. او انا خارجة مع حبيبى .. ما الى ذلك .. فده مش مقتصر على البنت .. الولد كمان مش هيقول فى البيت انا رايح رحلة مع بنات صحباتى او خارج مع حبيبتى .. فعدم المقدرة على قول هذا الكلام يأتى من احساس المتكلم بانه بيعمل حاجة غلط و ان اهله مش هيوافقوا على كلام زى ده
2- اما الكلام على الجسم و غيره .. فهذا جزء من الحياء .. بيختلف من حد للتانى ... فى بنات من حيائها و ادبها مش بتقدر تتكلم و تعبر عن حاجات كتير فى حياتها
فى نقطة كمان لازم اخدها فى الاعتبار و هى مساحة الخصوصية عند كل شخص و دى عند الولاد و البنات على حد سواء .. تزيد او تقل

* بنت الخمسينات مش هى بنت القرن الواحد و العشرين .. ممكن جدا .. فى ظل كل المتغيرات اللى حدثت ممكن اوى تكون بنت 50 غير 2010 بس المتغيرات دى كمان على الولد .. فالولد فى 50 غير 2010 ... لكن وقفة هنا .. فاذا كان فى متغيرات كالنت و التلفزيون و المحمول ففى حاجات مش ممكن تتغير .. زى الدين .. فلو الولد او البنت متربيين تربية دينية صحيحة .. هتلاقى فى الخمسينات كلام البنت مع ولد غريب او العكس حرام .. و برضه فى 2010 حرام .. فاللى بيحافظ على كينونة الرجل و المرأة هو الدين و ليس متغيرات الزمن .. فاذا كنت شايف ان فى تغيير كبير يبقى التغيير فى ان ناس اكتر مش ملتزمة باوامر ربنا

* فى حاجات مش لازمة البنت تقولها علشان يبقى ابوها و امها فاهمينها . مش لازم تقول عايزة اتجوز .. لكن ابوها و امها لازم يبقى عندهم فهم و وعى لكل مرحلة بيعدى بيها ابنهم او بنتهم

* حته الخبره .. و عايزة اجرب .. مصطلحات احنا اللى بنرسم ليها شكل مختلف فى خيالنا و بنتعامل بيه .. بس انا شايف ان الولد كمان مش مفروض انه يجرب يمشى مع بنات .. او انه يبقى خبره " بالمعنى اللى تقصده "

ليا تعليقات كتير اوى لسه .. بس عارف انى اخدت مساحة كبيرة
شكرا على الموضوع الجدلى اللى بيعبر عن راى ناس كتير .. بس مش ضرورى يكون صح
و انا قلت بعض ارائى عن اجزاء من الموضوع
و اتمنى يكون فى مساحة من الخلاف البناء بيننا فى حواراتنا المقبلة

more_horiz
تصدق وتؤمن بالله انا ما عارف اقولك ايه

منا قولت اعتبر كلامى ملوش لازمه اصلا

ومش هعلقلك على اى حاجه فى ردك عشان مبقاش مستنيلك على غلطه وبنقف لبعض لا مش حلو

بس يعنى تقدر تقول كدا الحمد لله انك اقتنعت بحاجه

دى حاجه حلوه مش وحشه

hasan mido

مش عارف طلبى تقيل ولا ايه لو حضرتك تكرمت يعنى تقرا كل الردود

مش تاخد عينه وتروح تحللها

وياريت بالمره لما تقرا تفهم اللى مكتوب او حتى افهم اللى انتا كاتبه

عادى عادى كلنا كنا كدا فى الاول بنفرح لما نعمل رد

اعتقد لو كلامى اللى كتبته فوق دا مش عاجب اى حد معلش يستحمل بقى

ويحتسب عند الله

more_horiz
ليست مشكلتي إن لم يفهم البعض ما
أعنيه؟
وليست مشكلتي
..
إن لم
تصل
الفكرة لأصحابها ؟

مع كامل ووافر الحب والتقدير
لمن
يمتلك وعياً كافياً

يجبر ق
لمي على
أن يحترمه

و بالطبع فللرد على الموضوع فرحة يشعر بها من جربها لتوه
و ليست الفرحة لمصممي المواقع و المنتديات

more_horiz
ع فكره يا مدرس العربى انا هعمل ازاله خالص للموضوع علشان الغه بتاعتك وانت شكلك انا عارفك طالما احنا فى قسم واحد ومش عايزين نرد ع بعض وكل واحد يسمك للتانى كلمه مش مستهله انا قولت ده موضوه ترفيهم
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد