منتدى علوم المنصورة
هل تقبل ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟ Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تقبل ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟ Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionهل تقبل ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟ Emptyهل تقبل ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟

more_horiz
إن لكل إنسان مهما كان أخطاء و عيوب , فهو محكوم في هذا بقدر من الله أن خلق بشرًا

يعتريه النقص

وطبعاً أنا لا أقصد بالعيوب هنا ,, العيوب الخِلقَية ولكن أقصد

العيوب في التصرفات او الطباع ..

على سبيل المثال : لو كان لك صديق له من الصفات

الجميلة الشيء الكثير ولكنه نمّام

أو كذّاب أو كثير الكلام ,, هل ستواجهه ؟؟

واذا كانت هذه الصفات فيك ( مثلاً ) هل سترضى اذا واجهك بها .

بصراحة هل ستعتبرها هدية ؟؟؟؟!!!!!

أم ستعتبرها إهانة وتدخل فيما لايعنيه و وقاحة؟

انتظر .. وفكر قبل الإجابة قليلاً .

هل تعرف عيوبك بشكل واضح وجلي ؟ وأيهما أكثر وضوحا بالنسبة لك . عيوبك أو صفاتك الحسنة؟

بصراحة :

هل أنت مع هذه المقولة .. هل ترضى أن يصارحك احد بعيوبك ؟

descriptionهل تقبل ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟ Emptyرد: هل تقبل ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟

more_horiz
الموضوع جميل والاجابه انه لازم كل انسان يصارح الاخر بعيوبه حتى يغير من نفسه
ويصبح احسن

descriptionهل تقبل ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟ Emptyرد: هل تقبل ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟

more_horiz
ميرسى عالموضوع الجميل يا نور
اكيد حاجة تسعدنى انى الاقى حد يصارحنى بعيويى دة اكيد هيغيرنى
وشايفة ان دة دور الاصدقاء تجاه بعض

more_horiz
انا بشكرك على الموضوع الجميل ده
وطبعا مااجمل ان يعرف الانسان عيوبه ويحاول من اصلاحها حتى يحبه الاخرون
وانا اتمنى ان اكون واحدا ممن يحاولون اصلاح انفسهم
وشكرااااااااااا

more_horiz
شكرا لمروركم
وكمان بشكركم اكتر على ردكم الواضح
وصراحتكم ف الموضوع ده

more_horiz
موضوع جميل
اكيد هقبل لان طالما حد هيصرحنى
بعيوبى يبقى اكيد انا اهمه

more_horiz
انا عندى راى مختلف شويه عن الناس التانيين
انا احب فعلا ان الناس تصارحنى بعيوبى بس الاول على حسب درجه صلتى بالناس دى يعنى مش يبقى حد اول مره اتعامل معاه
والاقيه بيصارحنى بعيوبى لا مش للدرجه دى
لكن لو اصحابى او اهلى واخواتى اه طبعا احب انهم يصارحونى بعيوبى وانا الحمد لله عارفه عيوبى
وكمان اسلوب المصارحه حلو يعنى على حسب اسلوب المصارحه بالعيوب
اقدر اشوف اذا كنت هتقبل النصيحه دى ولا لا
بس عامه انا فعلا احب الناس تصارحنى بعيوبى بس القريبين منى
وانا واصحابى كنا بنعمل حاجه حلوه قويييييييييييييييييييييييييى كنا كل فتره نقعد مع بعض فى الجامعه وكل واحده تقول مميزات وعيوب الباقى
ودى كانت احلى حاجه بحبها نعملها
ولان درجه صداقتى وثقتى فى اصحابى فوق الوصف كنا برده مع الاعتراف بالعيوب والمميزات دى كان كل حد يسال التانى اى سؤال وهو يجاوبه
وعلى فكره دى طريقه جميله وصحيه لان كده لو حد شايل من التانى او مضايق منه كان بيقوله ويبقى ارتاح واتصالحوا
يعنى من الاخر قعده صراحه كله يسال كله ويصارح كله
والحمد لله يارب انا من الناس اللى مميزاتى اكتر من عيوبى او بمعنى اصح سهل اى حد يعرفنى او ميعرفنيش من اقل كلام معايا يعرف ايه مميزاتى لكن عيوبى وهما فى نظر اصحابى عيب واحد
مش ممكن حد يعرفه الا لما يدخل معايا فى نقاش فى موضوع يعنى مش نقاش كده على الطاير لا نقاش كبير وهنا هيبان ايه عيبى وخاصه لو انا مقتنعه بوجهه نظرى والطرف التانى عنده وجهه نظر مضاده ليها
بس موضوعك جميل فعلا
وسورى طولت عليكى بس مش عارفه ليه النهارده طالبه معايا اتكلم كتير

more_horiz
طبعا بشكركم على صراحتكم
وطبعا فكرتك واضحه يامون لايت
وماشاء الله الردود كلها بتدل بجد
على ان اصحابها ناس دماغهم كبيره
وبيفكروا صح

more_horiz
انا بايد فكرة ان حد يصارحنى بعيوبى طبعا بس يكون نقد بناء بمعنى انه يعرفنى عيوبى وفى نفس الوقت يساعدنى على علاجها
اما النقد الهدام اللى مابيكونش صاحبه عايز غير انه يشوة صورتك اويقلل من شأنك فده طبعا برفضه او بمعنى اصح بتجاهله من حياتى تماما
وشكرا على الموضوع ده... تقبلى مرورى

more_horiz
تسلمي نور على الموضوع واكيد احب ان حد يصارحني بعيوبي بس بطريقة زوق ومش جارحه وكمان مش من اي حد بقبلها لكن من الناس اللي قريبه اوي لانهم هيكونوا اكتر ناس عارفني فعلا وعارفين عيوبي

more_horiz
مفيش مانع ان حد يصارحنى بعيوبى
بس لازم يكون صاحبى اوى علشان يكون عارفنى كويس
و علشان اتقبلها منه بسهوله
بس فكرة مناقشة الموضوع ده رائعه
احيكى عليها
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد