منتدى علوم المنصورة
هل تحب ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تحب ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

هل تحب ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
Ahla Donya
chemist_bola
محمد الفقى
SAD HEART
the*prince
moustafa840
tootibella
M.Abu3rb
Sweetmoon
kamar_ellel
roka
dandoona
IN WAITING_HOPE
let me alone
مصطفى محمد
doaa
20 مشترك

descriptionهل تحب ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ Emptyهل تحب ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

more_horiz
إن لكل إنسان مهما كان أخطاء و عيوب،،،

فهو محكوم في هذا بقدر من الله عز وجل أن خلقه بشرًايعتريه النقص 'كل ابن آدم خطاء' .

وطبعاً أنا لا أقصد بالعيوب هنا العيوب الخِلقَية * ولكن أقصد
العيوب في التصرفات أو الطباع ...

على سبيل المثال : لو كان لك صديق وهذا الصديق به من الصفات
الجميلة الشيء الكثير ولكنه نمّام

أو كذّاب أو كثير الكلام ** هل ستواجهه ؟؟

واذا كانت هذه الصفات فيك ( مثلاً ) هل سترضى إذا واجهك بها .
بصراحة هل ستعتبرها هدية ؟؟؟؟!!!!!

أم ستعتبرها إهانة وتدخل فيما لايعنيني أم وقاحة؟
انتظر .. وفكر قبل الإجابة قليلاً .

إذا كنت تعتبر المصارحة بالعيوب هدية ...

كما قال عنها سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه : ( رحم الله امرأ اهدى إلي عيوبي ) .

فما هو لون الغلاف أو شكل الغلاف ( أقصد هنا الأسلوب ) الذي تحب أن تغلّف به هديتك ؟

هل تعرف عيوبك بشكل واضح وجلي ؟ وأيهما أكثر وضوحا بالنسبة لك .
عيوبك أو صفاتك الحسنة؟

بــــــــصـــــــراحــــــــــــة :

هل أنت مع هذه المقولة .. هل ترضى أن يصارحك أحد بعيوبك ؟

بإنتظار ردودكم الصريحه والواقعية ...

descriptionهل تحب ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ Emptyرد: هل تحب ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

more_horiz
انا الحمد لله عندى صديق وفى جدا
طبعا انا اتمنى ان تقال لى عيوبى بكل صراحه دون غلاف
الحمد لله انعم عليا الله بصديق يعرفنى جيدا و حينما اخطئ يوضح ليا اخطائى بكل و ضوح

descriptionهل تحب ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ Emptyرد: هل تحب ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

more_horiz
sure ,but actually most people find the problem in your behaviour, who can find the solution for it?

some people blame you to make themselves important

!even they do not aim to give you advice

more_horiz
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته؛؛؛؛؛؛؛؛

نعم احب من يصارحنى بعيوبى ولكن ان تكون باسلوب لا يجرحنى او يحرجنى

لان المعظم للاسف يصارح بس باسلوب جارح

هل تحب ان يصارحك احد بعيوبك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 6f3c75210adf5

more_horiz
احب من يصارحنى بعيوبى و لاكن بأسلوب كويس و بهدوء و أقناع

مرسى على المجهود الرائع

more_horiz
شكرا يا دعاء وموضوع جامد

انتى عايزة الصراحة Shocked

بصراحة لا مش من كل الناس يعنى مش اى حد يصرحنى بعيوبى بحب انا الى اغيرها من نفسى

وبحب اعرف عيوب مش من اى حاد من ناس معينة يعنى اصحابى القريبين منى بس و اختى و اخوى

بس لو حد قالى على عيوبى عادى مش هضربة يعنى Smile

انتى تحبى ولا لا؟

more_horiz
طبعا افضل ان تصارحتي صديقتي بعيوبي
افضل من ان حد غريب يصارحني
ووقتها هعرف ان
مافيش صديقه من الاساس
لان معني الصداقه ليس مقتصر علي حل المشاكل
والبوح بالاسرار لبعضنا نظرا للوثوق
في بعضنا فقط
ولكن ايضا
معرفه عيوب بعضنا البعض
ونقول لبعضنا عليها
وبأسلوب طبعا لائق وهادئ
لكي لا يشتد الحوار ....

ميرسي الموضوع جميل

more_horiz
بجد يادودو موضوع جامد جدا انا بحب النقد البناء جدا بس بدائ ان حد يضيع مجهودي جدا انا بحد ان اي حد يقول عيبي عشان اصلحه وامحية من حياتي

more_horiz
بجد يادودو موضوع جامد جدا انا بحب النقد البناء جدا بس بدائ ان حد يضيع مجهودي جدا انا بحد ان اي حد يقول عيبي عشان اصلحه وامحية من حياتي

more_horiz
موضوع جامد
انا الحمد لله انا واصحابى على طول مع بعض من 1 اعدادى كل فتره كل واحد فينا يقول حاجه حلوه فى كل واحد وعيب موجود فى كل فرد بكل صراحه بس طبعا كلنا بنكون متفقين على ذلك ونيجى بعد فتره نشوف ان كانت العيوب بدات تزال ام لا؟
بس بجد شكرا عالموضوع

more_horiz
awalan el mwdoo3 gamd gdn
thanian a7eb el yesar7ni be3yoobi whatever el taree2a la2ny 7ata lw wa2tha z3lt menno b3deen lama a3od m3 nafsy w afakar fe hdoo2 ha7awel eni at5allas men el 3eeb da 3ashan ma7adsh ye2olli 3aleeh tani w bel taali hat2el 3yoobi bass tab3an mesh hatroo7 kolha 3ashan mafeesh ensan kamel bas momken elli shayfo wa7ed 3eeb fia yshoofo 7ad tani meeza
كاتب هذه المساهمة مطرود حالياً من المنتدى - معاينة المساهمة

more_horiz
بالنسبة لسؤالك .. طبعا احب ان الناس تصارحنى بعيوبى و خصوصا الناس اللى رايهم يهمنى و ياثر فيا ... و حتى لو الواحد مننا اتضايق من ده بس اكيد لو قعد مع نفسه هتعلم من الكلام اللى بيتقاله

نقطة تانية عايز اتكلم فيها و هى انى اعتقد ان كل واحد فينا عارف عيوبه اكتر من اى حد ... و خصوصا الناس اللى بتحاسب نفسها اول باول ... لكن للاسف فى ناس مش بتحاول تبص على نفسها خالص و دول هما اللى بيبقوا محتاجين حد يكون زى مراية ليهم يقولهم على التصرفات الخطا و العيوب اللى فيهم

شكرا على الموضوع

more_horiz
المصارحة بالعيوب بتتوقف على نوع الاسلوب
وجزاكى الله خيرا على المجهود

more_horiz
بجد موضوع جميل جدا بس مافيش اختلاف انة حساس شوية عند بعض الناس
وانا عن نفسى فى حيرة من الرد ولكن ارى انة من الافضل ان يصارحنى صاحبى واصارحة لان لو اى حد عادى هو اللى صارحنى ممكن ازعل او ماخدشى بكلامة بس بردة انا شايف ان اصلاح الامور اولا باول افضل من تركها تتراكم على بعضها وبعد ذلك يصعب على الانسان ان يدركها

more_horiz
ميرسى على موضوعك يا دعاء

وانا فعلا عندى احلى صديق بيصارحنى بعيوبى

وانا بقبلها منه باى طريقه علشان انا عارف انه بيحب ليا ان اكون

امام الناس فى احسن صوره

وميرسى على الموضوع مره تانيه

بولا
budorz budorz

more_horiz
طبعا كل دى وجهات نظر
يسلم تفكيركم وردودكم الجميله

more_horiz
الف شكر على الموضوع دعاء ..

وفعلا مفيش مشكله في ان حد يصارحني بعيوبي بس ساعا المشكله بتكون

في الأسلوب والطريقه مش اكتر ..

كمان ممكن لو هي حد مش قر يب مني ممكن اضايق ساعات

بس لازم يكون عندك صديقة واخت دايما تشاركوا بعض وتصارحوا بعض

في اي خطأ ..

وتسلم ايديك دودي ..

more_horiz
يا ريت يا جماعه حد يصارحنى بعيوبى

والله مرارا وتكرارا اطلب من زمايلى فى يواجهونى بعيوبى بس للأسف محدش بيعرف يقول حاجه وده على يد المعلم الكبير ليو قائد الجناح العسكرى لقسم الجيولوجيا

انا افضلى جدا ان حد يقولى انا فيا كذا وكذا وكذا احسن ما يقولها من ورايا
عشان كده لو حد قال فيا حاجه وانا واقف بس بيتكلم مظبوط مش بزعل منه بجد بكون مبسوط لانه كده هيتكلم عنى من ورايا زى قدامى

شكرا على الموضوع المتيمز من عضو اكثر من متميز

see you

sir antwan domeco

more_horiz
شكرا يا دعاء
طبعا افضل ان اي حد يصارحني بعيوبي بس بطريقة مهذبة شوية وياريت تكون في وشي مش من ورايا
مش كدا ولا ايه يا دوميكو انا قائد الجناح العسكري اوك تدور نفسك مكتب بعد الفطار هتودينا في داهية
شكرا يا دعاء مرة تانية
رمضان كريم

more_horiz
انا بحب ان اي حد يصارحني بعيوبي و بحب كمان ان اي حد غلط فيه بدون قصد واو زعل مني يصارحني مش ياخد فكره عني مش تمام ويبعد
بس في ناس ومنهم كتير لما يحجبوا بتصرف او موقف الواحد عمله يحبوا يطلعوه غلطان بس بسبب الغيره فطبعا لازم ناخد بالنا مش اي حد يقولنا حاجه نصدقه
شكرا دعاء

more_horiz
شكرا دعاء موضوع جميل جدا
بصراحه انا احب اصدقائى يصارحونى
بعيوبى بس بطريقه جميله ومهذبه
لان كدة يبقى بيحبونى ويحبوا انى
ابقى كويسه انما لو شافوا فيا عيب
ومقلوليش دة طبعا يزعلنى
واحب انى انا اصارح نفسى بعيوبى
حتى اكون افضل ولا اكرر الخطا
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد