منتدى علوم المنصورة
الاحباط$ موضوع مهم للنقاش Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
الاحباط$ موضوع مهم للنقاش Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionالاحباط$ موضوع مهم للنقاش Emptyالاحباط$ موضوع مهم للنقاش

more_horiz
بسم الله الرحمن الرحيم

أخواني و أخواتي الأعزاء

السلام عليكم ورحمة الله بركاته

:: الإحــــبـــــاط ::

كثيرا ما نسمع كلمة الإحباط من أشخاص نقابلهم يومياً ..

و تتعدد أسباب الإحباط ...

سواء الفشل في الوصول الى الهدف أو غيره من الأسباب ..

أو الرسوب أو ضياع الفرصه .. أو غيرها و غيرها من الأسباب ...

تتردد هذه الكلمه على ألسنتنا أو على ألسنة الغير كثيرا ...

فأحيانا نشعر باليأس و الإحباط من أمور لم نكن نتوقعها ..

فيظل الإحباط كشبح يطاردنا و يغير من تعاملنا مع الناس

أو الإبتعاد عنهم أو التهرب من مخالطة الناس و العيش بهدوء و كتمان

فإما أن تطول المده أو أن نتجاوز هذه الفتره ...

أعزائي ..

هل أحسستم بالإحباط يوما ... ؟

و كيف نتخلص من الإحباط ..... ؟

سؤالان .. أتمنى أن أرى فيهما الإجابه الكافيه من الجميع

تحيات
ى
Galaxy lol!

descriptionالاحباط$ موضوع مهم للنقاش Emptyرد: الاحباط$ موضوع مهم للنقاش

more_horiz
احب اكون اول واحد اجاوبك عليهم

حسيتى بالاحباط كتير مره فى شغالى ومره فى دراستى ومره من البيت كتير قوى بس الحمد لله باحول اتغلب على جزء منهم

انما موضوع انك كيف تتخلص من الاحباط فا كل واحد مننا له شىء بيحبه مثلا الرسم القرأة بالنسبالى انا هقولك بعمل ايه

انا لما بكون مديق قوى من موقف بكتب كل حاجة فى ورقه واشرح الموضوع قوى اكنى بتكلم مع واحد وفى الاخر بقطع الورقة مليون قطعة او بحرقها ومن هنا بتغلب على احباطى

يمكن يكون كلامى يعنى مش لذيذ بس انا بعمل كده

تقبلى منى مرورى

more_horiz
يسعدنى طبعا الرد عليك جالاكسى

الصراحة مافيش حد فى الدنيا ما جالهوش احباط ... حتى لو مجاش دلوقتى بيجى قدام .

الاحباط بيجى فى بيت فى شغل فى دراسة فى صداقة فى حب فى أى حاجة .

بس القنوط واليأس مش من صفات المؤمن علشان كدا فى الاخر أول ما ترجع لربنا تلاقيك ارتاحت نفسيا والعمليه بدأت تتحسن أكتر .

الحمد لله لما يجيلى احباط من حاجة بقولم أصلى ركعتين لله وأقوله "يا رب انا جيت أصرفها اتقفلت من عندى ... يا رب صرفها من عندك بمعرفتك" .

وبعدها أقعد مع نفسى أشوف سبب الخلل فين والمشكلة من اية , والحمد لله كتير من المشاكل اللى أحبططتنى ساعتها بتتحل .

more_horiz
ميرسى على مروركو
ميرسى لساحر العيون والحل اللى عندك كويس وفعلا بيساعد على الخروج من الحالة دى
بس طبعا افضل حل زى ما قال مانو دى افضل طريقة تقتل الاحساس بالاحباط
وده فعلا اللى بعمله
ميرسى مرة تانية عالمرور

more_horiz
انا كتير والله جالي احباط وبيجي متتالي وارا بعضه لدرجه مبلحقش افوق من اللي قبله
وبجد طريقه الخروج من الاحباط هو الصلاه ودعاء الله دول بيخففو الصدمه بس في اولها بس ميحلهاش
تيجي تاني حاجه اللي انا بعملها اني بكتب اللي مزعلني اي كلام يعني مش مترتب زي(زهقانه اناعملت ايه يارب ساعدني وكده يعني )بس انا مبقطعهاش انا بطبقها واعينها عندي وبعد اسبوع اقراءها كان حد غيري هو اللي كا تبها واحل المشكلها

more_horiz
ده مولدى اثبتت فشلها انها تحدت الملل والاحباط ..... ياعم احباط ايه مين الى جاب السيره دى اصلا الدنيه جميله جدا برا والشغل مش لاقى حد يشغله والدنيه جميله وفيه تسهيلات فى الجواز كمان ممكن تقسط وحوارت الدنيه بقت حلوه اوى بره يا جدعان انا حاسس ان هيجى علينا زمن الناس هتبدا تتكلم فيه عن التفائل وهيبقى حاجه غريبه فى مجتمعنا ده ان مكنش ده حصل فعلا دلوقتى المتافئل ده غريب فى وسط الناس
ده الدنيه بقت جامده والحياه عادت سهله جدا ومعتش فيه مشاكل عند حد الناس بقت مش عارفه تودى الفلوس فين ولا تعمل ايه بكتر الحاجه الى عندهم الناس خلاص فجرت بقت بتجيب كيلو الفول مرتين فى السنه واللحمه اللحمه الى كنا زمان بنسمع انها باسعار وهميه بقت دلوقتى برخص التراب والناس بتجيبها كل عشر سنين مره ده انا حاسس ان الواد ابن اويه الصغير ده ابوه سن سنه وشهر اما يكبر كدا وانا اكبر هقوله انت كلت زمان حاجه اسمها لحمه واقعد اوصفله شكلها متخيل انا هيجى يسالنى يعمو يعنى ايه كلمه لحمه
الشعب بره مبسوط ومزقطط ومش عارف يودى الفلوس فين من فجر الشعب زهد اللحمه البلدى وبدا يدور على اللحمه المسرطنه بتاعه بره يعنى مشاء الله علينا مش ملاحظ ان كل كلامى عن اللحمه هعهههههههههههههههههه بلاش ياعم اللحمه احنا نتكلم عن الجاز خلاص زمن لتر الجاز ابو نص جنيه انتهى الجاز دلوقتى معتش بتلقيه نزل بنزين 95 حاجه كدا الى بتشغل الطيارات فووووووو
ولا ايه الاتوبيسات عادت فاضيه والمواصلات عادت مش لاقيه الى يركبها السواقين بقى غلو سعر البنديره وبداو يوزعو ملبس فى العربيه بدل الفضه علشان يجيبو الزباين تركب معاهم شوفتو الدنيه حلوه ازى خلاص يا جدعان كل مشاكلنا اتحلت
انا مقتنع ان البلد دى حلت كل مشاكل الشعب ماعاد كام حاجه
المواصلات والسكن ورغيف العيش والنصب على البنوك والغاز والصرف الصحى والمواد المسرطنه ومشاكل الشباب وقضت على المخدرات والحشيش والشركات الى بتنصب على الناس والاحتكار والحديد والدهب والمرتبات
يعنى اعقتد ان شويه الحجات دى هى الى بقت فاضله بس فى مشاكلنا حرام علينا بقى نقول احنا جلنا احباط خلاص هانت اهى يا جماعه كلها 400/700 سنه وكل حاجه تتحل يتهيقلى بقى محدش يفكر فى كلمه احباط دى خالص

more_horiz
ههههههههههههههههههههههههههههههههه عندك حق والله يا كيميائى
احنا بنتبطر عالنعمة ومش حاسين بيها
ميييييييييييرسى على ردك

more_horiz
هو حد عنده اعتراض فى الى قولته
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد