منتدى علوم المنصورة
خبر مهم للخرجين Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
خبر مهم للخرجين Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionخبر مهم للخرجين Emptyخبر مهم للخرجين

more_horiz
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

descriptionخبر مهم للخرجين Emptyرد: خبر مهم للخرجين

more_horiz
مع انى لسه طالب بس عندى بعض القلق وعندى سؤال مهم هو احنا بعد التخرج هنشتغل فى ايه فى برنامج الاحصاء وعلوم الحاسب
accept my passing

more_horiz
شكرا على مرورك احب اقولك بدل انت لسه بتدرس متشغلش نفسك بموضوع الشغل والكلام ده اعمل اللى عليك الاول وخلص دراستك والمستقبل ده بتاعنا ربنا وخط الموضوع خطوه خطوه

more_horiz
السلام عليكم
أحب اطمنكم ياجماعه
الحمد لله كلية العلوم من أجمل الكليات وحاليا متاح ليها فرص عمل كتير
وانا خريج علوم والحمد لله ربنا كرمنا جدا بشهادتى
بس المهم انك تسعى كويس
والكلام ده للشباب والبنات
والله يوفق الجميع

more_horiz
مع احترامى لحضرتك ا دكتور نور المصرىانا شايفة ان حضرتك متفائل زيادة عن اللزوم انا واحدة اهو خريجة علوم كيميا 2009 بتقدير جيد جدا بمجموع 78% ورغم كدة من شهر 6 بدور على شغل ولحد دلوقتى ملائتش ومرت بفترات اكتئاب كتيرة اوى وبجد زعلانة اوى انى كليتى اللى بحبها مالهاش اى سعر اليومين دول

more_horiz
انا متفق ان موضوع الشغل ليس بالسهولة اللي متخيله نور ، بس برده متفق إن اللي يسعى لازم هيلاقي ، على فكرة انا خريج 2002م كيمياء بتقدير جيد ، ولم اجد عمل في مصر ، ولكن الحمد لله اعمل في مكان مرموق في السعودية (في غير مجال الكيمياء خالص) ، وده مش عيب في الشخص ولكن انا مقتنع انه يجب ان تنجح في اي مجال تعمل به

more_horiz
عادي يا جماعه لازم نضور ع شغل و منلقيش و لازم برده نسعي اكتر

و مش هنشتغل بالستاهل يعني بعض الناس بتلاقي شغل بسرعه حظهم كده وو الباقي اللي مش لاقي شغل يصبررررررررررررر و ربنا هيكرمه

more_horiz
انا خريج علوم منذ ثلاثين سنة جيولوجيا -كيمياء واخذت كورسات ودورات فى ذلك الوقت كانت مكلفة جدا وغير مجدية ولا تسال عن النقابة اسفا فقد وئدت قبل ان اراها اتكلم عن نفسى ...المهم اخوانى الخريجين الجدد وانتم كذلك فى عمر اولادى..كنت اظن اننى ساتخرج كى اصبح باحثا ثم عالما ولكن الحقيقة المؤلمة هىاننا راينا العجب من الاساتذة ولكى اكون منصفا بعضهم ولقد رايت بعض الاسماء لازالت موجودة ...للاسف اصابونا بالاحباط ثم اجهزت الدولة علينا بعد ذلك ...هى كلية عظيمة ولكن ليس فى مصر او العالم العربى مكونات الخريج ضعيفة وامكانات الكليات فى مصر واقصد كليات العلوم تكاد تكون منعدمة فاولادى درسوا فى كليات الطب والصيدلة وبالطبع درسوا اعدادى فى هذه المفرمة اسف للتعبير ..المهم بعد انتقالهم لكلياتهم الاصلية يشرحون الفرق الهائل..طبعا ان نصحتهم بما فيه الكفاية من شر هذه الكلية واقصد بعض هيئة التدريس وهم ليسوا فى المنصورة لقد تخرجوا ولله الحمد ..لقد مررنا بهذه التجربة فى علوم المنصورة فى قسم الجيولوجيا ..نصيحتى من يستطيع الافلات من هذه الكلية فليفعل وقد تركها زملاء لنا فى السنة الثانية وذاكروا الثانوية العامة والتحقوا بالطب والصيدلة..انصح الكل الا يتقدم لهذة الكلية ..والان الكل متساوى بل الاخرون افضل ..وليفرح الاجلاء العلماء سامحهم الله..

more_horiz
يا ريت يا جماعه يبقا فيه تفائل بلاش احباط
ومع احترامى لحضرتك يا مدام جهاد
كلامك مش صح كليه علوم اعظم كليه فى الكليات كلها بس احنا منفعدش فى البيت ونحلم اننا نكون علماء او نشتغل لازم نجتهد اكتر واكيد ربنا مش هيضيع جهد حد

more_horiz
اسعدنى الرد وانت فهمت كلامى من ناحية التشاؤم ..االعكس صحيح انا متفائل جدا ولولا هذا التفاؤل لما استمرت حياتى الى الان وانا اعمل ولله الحمد انا متميز على مستوى البلد الذى اعمل به ..شكرا لله على نعمته فانا من القلائل جدا فى مجال العمل الذى يشار اليهم بالبنان..ومن ناحية اخرى انا موش مدام فقط للتصحيح... كما لابد وان تلاحظ ان رؤيتى ترجع الى ثلاثين سنة قبل الان ولكن مازال خريج العلوم على الرغم من مادتة العلمية القوية الا ان مجالات عمله محدودة ..ولايثاب على قدر تعبه فى دراسته..وانا موش قاعد فى البيت انا لفيت الدنيا ابنى العزيز اما عن المجهود فقد مكثت اربع سنوات كما يقولون اشتغل على حالى...وزمان كان الحال غير الحال...فالميسور منا هو الذى اكمل ...وحتى الان هو كذلك ..والله بنى العزيز القصد هو ماقلت اننى افتخر اننى خريج هذة الكلية المظلومة ...اسف ان لم تصل رسالتى ولعلى لم افلح فى صياغتها ولكن لابد من العمل الشاق لخريج هذه الكلية ..اجتهد حتى تتخرج وربنا معك ومع الاباء هذه الايام..ولا نعفى الاساتذة من المسؤلية عما يحدث لخريجى الكلية ..وكفى

more_horiz
انا اسف يا جهااااااااااااااااااااااااااااااااااد على سوء الفهم
بس هعلق على نقطه واحده بس انت بتقول ان مجلات العمل محدوده
اعتقد اننا بالنسبه لاى كليه تانيه فاحنا مجلات العمل بتاعتنا اكتر بكتير

more_horiz
كلية العلوم من اعظم الكليات واعرقها
انا اول ما خلصت لسه من شهرين دخلت الجيش بسبب الكلية اصل ما رحتش بالمواليد انا دخلت الجيش عن طريق الكلية والتخصص اللى هو رياضيات شفت الكلية حلوة ازاى
بس ان شاء الله اول ما اخلص ليا فرص عمل حلوة قوى بس فى مجال التدريس وربنا يوفقنى ويوفق الجميع

more_horiz
بالنسبة للاستاذ علي
ممكن تقولي مجال واحد محترم الاقي فيه شغل
خريج كيميا وفيزيا
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد