منتدى علوم المنصورة
هل تفاجأت من صوتك حين تسجله وتسمعه مره اخرى؟؟؟؟ Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تفاجأت من صوتك حين تسجله وتسمعه مره اخرى؟؟؟؟ Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionهل تفاجأت من صوتك حين تسجله وتسمعه مره اخرى؟؟؟؟ Emptyهل تفاجأت من صوتك حين تسجله وتسمعه مره اخرى؟؟؟؟

more_horiz
بسم الله الرحمن الرحيم

ألم تتفاجئوا بصوتكم حين سمعتموه لأول مرة في المسجل ؟

بالتأكيد نعم ,

ويفسر الباحثون ذلك بالإجابة التالية :

إن لكل إنسان صوتان , صوت داخلي وصوت خارجي .

الصوت الداخلي :

هو الصوت الذي يسمعه الشخص حين يتكلم ويكون الصوت هنا متضخما لقربه من القنوات السمعية الداخلية .

أما الصوت الخارجي :

فهو الصوت الذي يسمعه الشخص من خلال تسجيل صوته ثم عرضه بواسطة المسجل وهذا الصوت هو الصوت الذي يسمعه جميع الأشخاص الذين تتحدث معهم , ولهذا عند عرض صوتك بواسطة المسجل لا يتفا جئ احد سواك !!!

descriptionهل تفاجأت من صوتك حين تسجله وتسمعه مره اخرى؟؟؟؟ Emptyرد: هل تفاجأت من صوتك حين تسجله وتسمعه مره اخرى؟؟؟؟

more_horiz
حراااااااااااااام عليك يا ويكا

دا انا صوتى احلى وانا بتكلم احلى بكتيييييييييير منه وهوا متسجل

يعنى اروح انتحر

طيب فيه ناس بتقولى ان صوتى مختلف فى التليفون

يا ترى بقى ده الصوت المتوسط

ههههههههههههههههههههه

see you

descriptionهل تفاجأت من صوتك حين تسجله وتسمعه مره اخرى؟؟؟؟ Emptyرد: هل تفاجأت من صوتك حين تسجله وتسمعه مره اخرى؟؟؟؟

more_horiz
مش عارفه مش مصدقه
ممكن تجيب كلام موثوق
اصلى دورت وملقتش حاجه عن الموضوع ده
وانا نفسى بجد اعرف السبب

more_horiz
domeco كتب:
حراااااااااااااام عليك يا ويكا

دا انا صوتى احلى وانا بتكلم احلى بكتيييييييييير منه وهوا متسجل

يعنى اروح انتحر

طيب فيه ناس بتقولى ان صوتى مختلف فى التليفون

يا ترى بقى ده الصوت المتوسط

ههههههههههههههههههههه

see you

more_horiz
ميرسى يا ويكا على الموضوع
انا فعلا اول مره جربت فيها اتفجت اوى بصوتى وكنت حاسه انى مش انا اللى بتكلم
بس طبعا انا عارفه الكلام اللى كنت بسجله ههههههههههههههه
يعنى مش حد تانى
تقبل مرورى

more_horiz
مشكور [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] التفسير منطقي شويه

معلومه جامده و الله

more_horiz
ميرسي ليكم علي مروركم

ويا دعاء عاوز اقوليك حاجه
اني مش بقول حاجه غير لما بكون واثق منها

more_horiz
انا اتفاجئت جدا ... مكنتش اعرف ان صوتى حلو اوى كده
كروان يغرد ... بلبل يشدو

و كفاية كده لاحسن اتكشف

more_horiz
انا قصدى بحث علمى ياكد الكلام ده
وبعدين ده احنا اخوات واللى اخوات لبعض ولا ايه؟
وعادى يعنى انا طلبت طلب منك لانى مش لاقياه بجد
ونفسى اتاكد من كلامك لانى كنت بفكر فى الموضوع ده ودورت عليه بس مش لقيت حاجه

more_horiz
انا دورت ولقيت المقاله دى بتخص الموضوع

[quote]غالباً ما تُصاب بالصدمة حين تسمع صوتك عبر جهاز التسجيل أو عبر الميكروفون، لأن الصوت يكون غريباً ومختلفاً عما تسمعه لنفسك، فما هو السبب؟!
السبب هو أنك عندما تبدأ في الحديث يهتز الحلق مسبباً اهتزاز تجاويف الفم والبشرة والجمجمة. هذا الاهتزاز ينتقل بدوره إلى طبلة الأذن ليمتزج مع موجات الصوت مما يجعل صوتك أكثر عمقاً ورزانة.
أما حين تتحدث من خلال جهاز التسجيل فإن الصوت ينتقل عبر الهواء فقط فتكون تردداته أقل من ترددات العظام، مما يعطي الصوت طابعاً مختلفاً عما تسمعه لنفسك، وهذا الصوت الذي تسمعه عبر جهاز التسجيل هو الصوت الذي يسمعه الآخرون حولك.
أما عن سبب شعورك بالصدمة حينما تسمع هذا الصوت فهو أن عقلك يرقض تصديق أن هذا الصوت هو صوتك، ولذا تشعر بالاستغراب والخجل من هذا الصوت الذي تسمعه.
المصدر: مجلة Popular Sciense
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد