منتدى علوم المنصورة
الحلقة التالتــــــــــــــ حوار فى الجامعة ــــــــــــــــــه Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
الحلقة التالتــــــــــــــ حوار فى الجامعة ــــــــــــــــــه Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionالحلقة التالتــــــــــــــ حوار فى الجامعة ــــــــــــــــــه Emptyالحلقة التالتــــــــــــــ حوار فى الجامعة ــــــــــــــــــه

more_horiz
(الحلقه الثالثه)

ما زادت تحذيرات شيرين احمد الا فضولا, ومازاده الفضول الا رغبة في التقرب من منى , ورغم وعده شيرين انه سيترك مني في حالها , الا انه قرر ان ينتقل بما بينهما الي قليل من الخصوصية , فقرر الاتصال بها.
................................*
تسمرت مني امام تليفونها والهاتف يرن ,لقد تعرفت على الرقم جيدا, فقد حفظته رغم انفها ,ماذا عساها تفعل؟؟, ترددت قليلا قبل ان تصمت صوت الهاتف لتتركه وتبتعد.
لم ترد , ماذا افعل ؟, لا لليأس سأتصل مرة أخري ,مالذي سأخسره ؟ , ليس هناك شيء غير عادي , اني اتصل بها لاسأل عليها لا غير .
لا ....غير معقول انه مصر, حسناً ...سأرد ,مالذي سأخسره؟ ,ليس هناك شيء غير عادي , سأرد لأعرف ماذا يريد.
مني بصوت مرتعش
منى: ....الو.

احمد: مني ؟

مني : ايوة مين معايا؟
*انا هعمل نفسي مش عارفة

احمد: انا احمد امام .
*ايه الكسوف دا ياريتني ما اتصلت

مني: اه ازيك ؟ اخبارك ايه؟

احمد: الحمد لله انتي ازيك؟

منى :تمام , ايه فيه حاجة؟
قال وقد بدا عليه شيء من نفاذ الصبر والغيظ الي شعر به

احمد: يعني هو فيه حد في الدنيا بيقول الو فيه حاجة؟

مني :ههههه لا والله عادي انا بس قلت فيه حاجة.
* خفي يا مينو شوية على الولد دا شكله ظريف

احمد :لا يا ستي انا مش متصل عشان حاجة , انا متصل اسأل عليكي.
منى:...............
* اوباااا

احمد: مش انا النهاردة شفت ميرنا صاحبتك

منى: اه .... بجد؟

احمد: انتو هتطلعو الرحلة؟.

منى : رحلة ايه؟

احمد: العين السخنة , انتي مش طالعة , دي ميرنا قالتلي النهاردة انكو طالعين.
وطبعا كان هو الذي ارسل كريم ليقنع ميرنا واصحابها واستغل الامر

منى : مش عارفة ؟ هسأل ماما .

*

متزنش خليها تيجي منها.
احمد: طب لوهتطلعي ابقي بلغيني عشان اظبتكو قبل العدد ما يبقي كومبليت .

منى: اوكاي.

احمد : ماشي يا موني , عايزة حاجة؟

* اههه احنا فينا من موني
منى : لا شكراً , سلام .

احمد: ايه دا انتي عايزة تقفلي كده ليه ؟

منى :...... مفيش , عادي.

احمد: هو كل حاجة عادي, ما علينا هبقي اكلمك تاني, باي باي.
واغلق السماعة وكلمة " هكلمك تاني ترن في اذنها.

........................*

قررت منى منذ حادثها ان تذهب الرحلة , ولكن , لم تكن تريد ان تبدو متلهفة , فآثرت الانتظار فترة حتى لا يبدو عليها ,ولكنها اخبرت سارة الامر.

سارة: وانتي بقي مالك من ساعتها .

منى : شايفاني بقي بتنطط من الفرحة ولا مالي يعني.

سارة : لا , شايفاكي هتطقي كأنه قالك تعالي نتجوز عرفي , دا واحد كل الي عمله انه اتصل بواحده يعرفها من بعيد بيستهبل, عايز يلم عدد للرحلة الي هو مطلعها , مالك واخدة الموضوع كأنه شخصي اوي؟ , وكأنه مطلع الرحلة مخصوص علشانك.

منى : انتي ايه؟ , بلدوزر محدش يعرف يتكلم معاكي ابدا.

سارة: انا عشان بقولك الحق ابقي بلدوزر ,بدل ما تحمدي ربنا ان ليكي صاحبة خايفة على مصلحتك, طيب يا ستي انتي حرة, والرحلة بتاعتك دي انا مش طلعاها.

منى : انتي بتهرجي , لا طبعا هتطلعي.

سارة: طب والله منا طالعة وخلي ست ميرنا تنفعك.
............................................

قبل الرحلة بيوم

كريم: يا ابني كلمها اسألها هتطلع ولا لأ.

احمد: قلتلك ميت مرة مش هتصل , مينفعش ,هو انا هتحايل عليها؟, وبعدين احنا مفيش بينا كلام اصلا الا من بعيد لبعيد.

كريم:امال ايه بقي نرفزتك دي عليا من ساعة ما عرفنا من ميرنا ان احتمال هي بس الي تطلع؟

احمد:انا مش متنيل متنرفز وبعدين ايه يعني ما عنها ما طلعت معادش الا عيلة كمان الي هتوجع لي دماغي.

وانصرف عن كريم غاضبا.
كريم يتمتم لنفسه

كريم: لا ابدا ,لا متنيل متنرفز ولا كان هيضربني ولا حاجة.
........................................*
بعد قرار سارة انها لن تذهب الرحلة , اضطرت منى للامتثال ,بعد ان اقنعتها بأن من الافضل الا تنجرف لمشاعرها التي ستؤذيها ,وانها يجب ان تعود لعقلها وبالفعل قررت منى ان تنسى احمد ,وتقتنع بأنه لم يفعل شيئاً اصلا ليعلقها به ,وأن الأمر كله عادي , وماتتوهمه هو من نسج خيالها فقط, وأن مازرعه أخوتها الكبار فيها من الخوف من اصدقائها الشباب ماهو الا اوهام وتعنت من جانبهم ,وان الحياة في الكلية غير ما يفكرون به تماما, أوكأنهم لم يدخلو كليات من قبل؟, وانها لم تعد طفلة , انها فتاة كبيرة وتعرف حدودها جيدا.

مر يوم الرحلة على احمد كسابق الرحلات,جميل ظريف ,بل والادهي انه مليء بالوجوه الجديدة , ومر عليه اليوم وقد نسي غضبه,بل نسي وجود مني اصلا.
صحيح ان منى قررت الا تفكر في احمد , الا ان عقلها الباطن كان ينتظر منه مكالمة يستفقدها في الرحلة, الم يتصل بها مخصوص ليدعوها , وتعب عقلها الباطن من التفكير طوال اليوم ,مما اوصلها لحالة من الانكار الشديد لما يحدث لها.

*انت عبيطة؟, احمد مين دا الي بيفكر فيكي؟, اسمعي كلام سارة , مفيش حاجة من الي في دماغك اصلا, وبعدين مش انتي مش بتاعة الكلام ده, بتفكري فيه ليه بقي دلوقتي ؟؟؟ّّّّّ!!
وقررت غلق الموضوع والالتفات لدراستها فقط.
........................................
بعد هذا اليوم , عاد احمد ومني كل لحياته, صحيح ان منى تراه كثيرا في الكلية , وكيف لا ؟وهو مثل بخارالماء , الا انها قست نفسها واعانتها سارة على ذلك , اما احمد فكاد ينسي منى لولا انه كان يلمحها في بعض الايام , اما داخلة الكلية , اوخارجة , او عند الكافيتيريا , لكنه لم يشغل باله ان يتكلم معها.

* والله انا عرضت عليها وهي الي رفضت, بتتنك على ايه انا مش فاهم, خلى الادب ينفعها, انا عمري ما اتحايلت على بنت , وبعدين البنات اكتر من الهم على القلب.
يارب الحلقة تعجبكم وعايزة ردود كتير

مستنية ردودكم

descriptionالحلقة التالتــــــــــــــ حوار فى الجامعة ــــــــــــــــــه Emptyالحلقة الثالثة(حوار فى الجامعة)

more_horiz
بجد أنتى أنهيتى القصة نهاية كويسة ومنى رجعت تانى لعقلها
ومش عيب ان الانسان يعرف خطأه ويصلحه ويتعلم منه
وسارة دى طلعت بنت كويسة جدا
وياريت كل واحدة تحافظ على صديقة لها تساعدها وتنصحها
تقبلوا مرورى

descriptionالحلقة التالتــــــــــــــ حوار فى الجامعة ــــــــــــــــــه Emptyرد: الحلقة التالتــــــــــــــ حوار فى الجامعة ــــــــــــــــــه

more_horiz
السلام عليكم
بصراحة شديدة أنا بقول الحمد لله إنها انتهت القصة علي كدة بس ده علشان ربنا ستر بس
وبالنسبة لسارة الله أعلم بنيتها كويسة أو مش كويسة دي بتاعت ربنا أما الظاهر إنها كويسة والسرائر لا يعلمها إلا الله ومش هقول أكتر من كدة
اما بالنسبة لمني هية عندها استعداد ولو أحمد ضغط شوية كانت قالت معاه بس بقولكم الحمد لله إنها جت علي أد كدة
وفعلاً علي رأي هالة (ومش عيب ان الانسان يعرف خطأه ويصلحه ويتعلم منه) بس الكلام ده لما يكون عرفه فعلا واتعلم منه ورجع عنه بمزاجه باختياره مش الظروف هية إلي خلته يرجع ويكون عنده استعداد يكرره ثاني.
واللهي أنا رأيي الشخصي إن بلاش القصص إلي من النوع ده خالص لأن واللهي واللهي أنا شايفة إن الضرر منها أكبر من النفع وجايز محدش يكون حاسس بالكلام ده دلوقتي بس أدام شوية هنحس إنها بتغير مننا حاولوا تصدقوني ويبقي بصراحة جزاكي الله خيرا
وكما أسمع أبي يقول دائماً: (قلوب العارفين لها عيون تري مالا يراها الناظرون)
اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وأرنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
تقبلوا مروري

descriptionالحلقة التالتــــــــــــــ حوار فى الجامعة ــــــــــــــــــه Emptyرد: الحلقة التالتــــــــــــــ حوار فى الجامعة ــــــــــــــــــه

more_horiz
شكرا جدا ع ردودكم بس انا مقلتش ان دى نهاية القصة الحكاية مازالت مستمرة
ولسة فية حلقات تانية دى لة مجرد البداية ولى حسيتة من كلام nodysmsm
وهو دا الى قالتة اما بالنسبة لمني هية عندها استعداد ولو أحمد ضغط شوية كانت قالت معاه بس بقولكم الحمد لله إنها جت علي أد كدة
وتقريبا دا الى هيحصل
واتمنى ان الباقى يعجبكم

more_horiz
السلام عليكم
أنا عارفة إن مستحيل تكون دي النهاية دي البداية فعلاً وأنا عارفة النهاية كويس بس عشان هالة بس بنت مؤدبة وطيبة ومحترمة متخيلة إن دي النهاية أو الطبيعي تكون دي النهاية عند الناس المحترمين بس الكلام ده عند الناس إلي زيك يا هالة مش زي مني وسارة وأحمد والناس دول
علشان كدة يا روما أنا بطلب منك بالله عليكي توقفيها علي كدة وخلاص حلوة النهاية دي وجميلة وزي العسل Wink
جزاكي الله خير
تقبلوا مروري

more_horiz
الى مش قادرة افهمة انتوا لية مش متقبلين القصة ومحسسينى انها حرام او عيب
دى مجرد قصة الغرض منها زى ماقلت قبل كدة الاستفادة
بقيت القصة مش وحشة ولا حاجة
بس انا متأسفة انا كنت عايزة انزل حلقات تانية
ويارب ما اكون زعلت حد من كلامى دة

more_horiz
السلام عليكم
أنا إلي متأسفة يا روما مش قصدي أزعلك خالص بس فعلاً هية من جهة فيها حاجات حرام وعيب وفهية فيها فعلاً حاجات حرام وحاجات عيب ولا إنتي إيه رأيك إن الكلام ده عادي ولا إيه ؟!؟!؟
وبعدين بالنسبة لتنزيل حقات ثانية طبعاً دي حاجة محدش يقدر يمنعك منها تحت أي ظروف أو تحت أي بند إلا المشرفين أنا بس كأخت ليكي طبعاً وعضوة في المنتدي بقول رأيي وطبعاً علي سبيل النصيحة وطبعاً لكي الاختيار الكامل في إنك تقبلي أو ترفضي.
وجزاكي الله خيرا علي أسلوب الجميل وطريقة المريحة في التعامل
شوفي يا روما مش عارفة بصراحة أوصلك إلي جوايا إزاي بس الحاجات دي بتأثر علي الشخصية وعلي المبادئ العامة عند الشخص وانحراف مستوي الفكر والحد الفاصل بين الحلال والحرام والصح والغلط أمور كثيرة لا يتسمع المقام لهذاالمقال ولكن يحدث ذلك ببطء شديد وتأثيرها لا يأتي مرة واحدة بل يأتي بعد مرور كثير من الوقت.
تقبلوا مروري

more_horiz
اولا انا اكيد مش بزعل من الكلام الى انتى بتقولية اولا لأن اختلاف الاراء لايفسد للود قضية

ثانيا يمكن انتى عايزة توصليلى حاجة انا لحد دلوقتى مش فاهمها او بمعنى اصح انا حسة انها مجرد قصة عادية

يمكن بالنسبة لية

ثالثا انا كنت عايزة اطلب منك طلب وبناء علية انا مش هكمل الحلقات بتاعت القصة دى

انا عايزة منك تقولقلى اية الحرام فى القصة دى الحرام فى ان الناس تقرأها

انا معاك ان الى بيحصل فيها هو الى عيب

لكن الى عايزة اوضحة انى بجد قرأتها قبل ما انوى حتى انى انزل اول حلقة فيها

وبجد انا اتفدت منها كتير جدا مش اثرت بالسلب علية ولا حاجة

ودايما احنا بنتفيد من اخطاء الاخرين علشان منتحطش فى تجربة زى دى لقدر الله بعيد عن اى حد

ونقدر نتصرف

يعنى مثلا لو فرضنا لقدر الله ان حد من اننا اتحط فى موقف زى دة مش كدة هيكون عندة خلفية

واول حاجة هتيجى فى دماغة هو الموقف دة وهيفكر فى كل كلمة بتتقالة

دا كانت وجة نظرى

وبردة احب انى اسمع وجة نظرك ويشرفنى كمان

يمكن انا فى نقطة غايبة عنى وممكن كلامك او تعليقك ع الرد بتاعى يفدينى وتفهمينى ايةالغلط

اتمنى ان كلامى ميكنش زعلك

انا بجد بحب ان حد ينصحنى ويفهمنى حاجة يمكن اكون مش فهمها

وانا سعيدة جدا ع سرعة ردك ومشركتك الى بجد بتسعدينى

اتمنى مكنش زعلتك

more_horiz
السلام عليكم
جميل أوي إنك مش بتزعلي وأنا متأكدة طبعاً من كدة لأننا اخوات ولأنك واضح جداً إنك بسم الله ماشاء الله راقية في الفكر فربنا يبارك فيكي وجزاكي الله خيرا علي الرد الجميل ده
أنا فعلاً عايزة أوصلك حاجات كتيرة واللهي بس دي مش قصة وخلاص لأ أي قصة أو أي موقف بنسمعه أو بنشوفه بيأثر علينا أكيد وده معروف طبعاً في علم النفس والتربية والحاجات دي يعني المهم انتي بيهيئ إليكي إنها عادي بس هية مش عادي.
بدليل إن في أصول التربية للأطفال لو أن الطفل شاف موقف خارج عن حدود الأدب مثلاً لازم الأب أو الأم يعلق علي الموقف علشان مش يتعلق في زهن الطفل الموقف ده بالشكل السيئ ده إلا بالتعليق عليه ده.
(انا معاك ان الى بيحصل فيها هو الى عيب) عيب فقط يعني مش حرام؟!؟
(لكن الى عايزة اوضحة انى بجد قرأتها قبل ما انوى حتى انى انزل اول حلقة فيها وبجد انا استفدت منها كتير جدا) يا تري استفدتي إيه لحد الجزء إلي أحنا وصلنا له؟؟؟
(مش اثرت بالسلب علية ولا حاجة) مين قالك إنها مأثرتش عليكي بالسلب وحكمتي إزاي مع إن الحاجة دي بتكون بتراكم أمور فوق بعضها وبتكون علي مر السنين.
(ودايما احنا بنتفيد من اخطاء الاخرين علشان منتحطش فى تجربة زى دى لقدر الله بعيد عن اى حد ونقدر نتصرف) فعلاً احنا بنستفيد من أخطاء الآخرين في الأمور التي يمكن حدوثها لينا أما في مثل هذا الأمر لا يمكن حدوثه طبعاً إن شاء الله لينا أو لأمثالنا لأننا ملناش صحاب ولاد زي أحمد ولا لينا بنات صحبتنا زي شرين والناس الحلوين دي إلي بتكلموا مع الولاد بالطريقة الغريبة دي علي أساس إنهم صحاب وزمايل وانتي فاهمة بأه الكلام الفاضي ده والحاجات الغريبة دي.
يعني مثلاً ينفع أجيب قصة الراقصة (فلانة) وكانت بتتعامل إزاي مع الناس والناس بيتعملوا معاها إزاي وإنها كانت بتعمل وبتعمل ولما بيحصل ليها موقف وهية بترقص علي المسرح كانت بتتصرف إزاي وفي حالة لو حد قالها كذا تقوله إيه ....ينفع؟!؟! طبعاً لأ لأن دي مش سكتنها وطبعاً هتقولي دي مش زي الثانية لأن الثانية طالبة في الجامعة زينا وفي سننا تقريباً وبتحصل المواقف دي في الجامعة عادي هقولك آسفة مش بتحصل معانا احنا بتحصل مع ناس ليهم سكة غيرنا خالص إلا إذا كنا بأه من البنات إلي بنكلم ولاد غير محارم علينا ومفيش أي علاقة بينا وحاجات زي كدة عادي عندنا.
وهقولك كمان افترضي جدلاً إن كلامك صح هقولك ينفع إن احنا علشان ننصح الناس مثلاً نجيب موقف منه نعلم الناس حاجات غلط وهجيبلك مثال جميل جداً بالنسبة للجن والسحر والحاجات دي هل ينفع علشان أعلم الناس إزاي تتقلي شره مثلاً أقول للناس السحر ده بيتعمل إزاي وأقول فالساحر يفعل كذا وكذا وفي الحالة دي علينا إن احنا نقرأ أية كذا وكذا في الحالة دي أنا علمت الناس إزاي يعمل السحر من غير ما أنا أخد بالي (الشيخ وحيد عبد السلام وهو من هو في هذا المجال بعد ما نزل في هذا المجال شرائط انتقد نفسه إنه علم الناس السحر بدون ما يشعر وحاول جاهداً يرجع عن كلامه) مع إنه شيخ محترم جدا وكل شرايطة كانت في كيفية الاتقان من الجن والعلاج من السحر وهكذا.
خلاصة القول:
إن في مستويات في المجتمع لا كنا نسمع عنهم ولا بنشوفهم ولا نعرف عنهم حاجة والحمد لله بس للأسف بالحكايات دي بنتعرف عليهم وده مش كويس ولو فضلنا مش نسمع عنهم حاجة أفضل وكمان بأه ودي الطامة الكبري إن احنا كدة بنعلم الشباب إزاي يلاغوا يعني عرفتي الشباب الوقت المناسب إنه يكلم واحدة ويدخلها إزاي وياخد رقم موبايلها إزاي والطريقة الكويسة والظريفة للملغية وحاجات كدة يعني وعلي هذا فقس.
وجزاكم الله خيرا
تقبلوا مروري
اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وأرنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه يا رب العالمين

more_horiz
تمام انا اقتنعت وشكرا للتوضيح بس ع فكرة انا استفدت منها بجد والله

وفعلا ماثرتش فية

ويمكن اكون انا بس الى كدة يعنى ممكن حد تانى يتاثر بيها

بس انا اقتعنت بكلامك

وشكرا ع الافادة

جزاك الله خيرا

more_horiz
السلام عليكم
جزاكي الله خيرا وربنا يبارك فيكي يا رب وشكرا علي أسلوبك وطبيعتك الجميلة وأنا بصراحة مش لاقية كلمات أعبر بيها عن مدي امتناني بيكي أنا فعلاً مبسوطة بيكي جدا وبالمناقشة معاكي والرجوع للحق وإنك بتقتنعي لما يكون الكلام صح فعلاً ودي حاجة بصراحة مش موجودة كتير اليومين دول خالص.
وعموماً أنا مش قصدي إلا الخير وأتمني إنك تجيبي قصص بس مش من النوع ده تخليها قصص جميلة ويا حبذا لو مضحكة ومفيدة في نفس الوقت يكون ربنا يبارك فيكي ونشوفها مع بعض كدة وربنا ييسر وتكون كويسة
بجد حاولي تشوفي قصة جميلة كدة وشكرا
تقبلي مروري
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد