منتدى علوم المنصورة
انتهى زمن الاصدقاء Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
انتهى زمن الاصدقاء Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionانتهى زمن الاصدقاء Emptyانتهى زمن الاصدقاء

more_horiz

انتهى زمن الاصدقاء
ومات الوفاء
نحن بزمن نادر الاصدقاء
اذا وجد الصديق
منتهي الوفا فيه
نحن بزمن قل وفاء
زمن المصالح تعلوا علاه
اشكي هجران الاصحاب

ماهي بظرووف الزمن
لكن ظروف وخيسة الانفاس
ماهو بوقتك ياكلمه تنقال
نفسي...نفسي...نفسي
كانه يوم الحساب

انتهى زمن الاصدقاء

descriptionانتهى زمن الاصدقاء Emptyرد: انتهى زمن الاصدقاء

more_horiz
تسلم علي الموضوع الحلو ده وللاسف كلامك صح.
ومفيش حد دلوقتي بيفكر غير في نفسه وبس

more_horiz
فعلا كلام فل احنا الوقتى فى زمن الصديقات

more_horiz
لاء طبعا
كلامك مش صح
و صوابعك مش زي بعضيها
انا ليا اصدقاء و لما اقول اصدقاء معني كده اللي هما اكتر من اخواتي
و منتهي الوفاء و الاخلاص
و ليا اصحاب تانيه مش تمام
بس بجد منتهاش زمن الاصدقاء

more_horiz
معاك حق في كدا
بس صوابعك مش زى بعضها
لأن مع تقدم العمر الإنسان بيكتسب صداقات جديدة
ومع انشغال الأصدقاء بالدنيا و مشاغلها
هتلاقي في ساعة من الساعات حد منهم بيتصل بيك بيسأل عليك
بس دي سنة الدنيا

more_horiz
السلام عليكم
الكلام فيه نظر بمعني إنه مش صح علي مجملة ومش غلط علي مجملة فيه تفصيل
أوضح أكتر يعني هية هتفرق أولاً بمعني كلمة صديق أو صاحب وده موضوع ثاني مش بتاعنا دلوقتي بس المهم غالب الأحوال لو الصاحب ده مصاحبه لمصلحة بينكم خلاص يبقي مفيش مشكلة إنك عندما تنقضي المصلحة مش تلاقيه ده عادي مش يزعل ولا حاجة مثال إنك يكن ليك زميل دراسة ولما تنقضي الدراسة كل واحد يروح لحالة ولما تقالبوا بعض تسلموا علي بعض كويس وحبايب مفيش مشكلة في حاجة زي كدة دي سنة الحياة فعلاً مفيش فيها مشكلة ولو كنت مثلاً مصاحب واحد علشان مع بعض في كورس مثلاً ولما بتروح لمدرس ثاني أو حاجة من هذا القبيل عادي جدا إنك العلاقة بينكم تقل عن الأول ده طبيعي برده مفيش منه مشكلة.
أنا عايزة أقول إن لازم الأول ننظر في العلاقة التي بنيت علي أي أساس بنيت ولما بنيت ومن هنا نستطيع إن احنا نحدد هل هتستمر أم لا وهتستمر بشكل عامل إزاي.
أنا مش عايزة أطول عليكم بس أحب أقول الخلاصة لأنه موضوع كبيييييييير جدا إن احنا قبل لما نقول يا صداقة الأول نختار الصديق صح ونشوف إحنا ليه مختارين ده بالذات أو ليه هوة مخترني بالذات أو إيه بينا مشترك أو هتستمر العلاقة دي ولا هية علاقة مصلحة أو أو أو
يبقي الحل في إيدنا إن احنا مش بنعرف نختار صح بمعني إن المشكلة مش في إن زمن الصداقة مات لأ بس نقدر نقول إنه صعب اختيار صديق صدوق
وكما يقال
(الصديق من صدَقَكْ وليس الصديق من صدَّقَكْك) واحنا للأسف كلنا بنحب الصديق الذي يوافقنا الرأي وفقط وليس من يصْدُقنَا القول
تقبلوا مروري

more_horiz
السلام عليكم
شكرا علي مرورك يا الفاشل

more_horiz
انا معاكى فى كل كلمه قولتيها
nodysmsm
وكلامك مقنع جدا
يا جماعه زمن الصداقه منتهاش
بس دوروا كويس
انا عندى اصدقاء ميه ميه
ملهمش حل
بحبهم اكتر من نفسى
وبدعيلهم قبل مادعى لنفسى

more_horiz
السلام علكيم
ربنا يبارك فيكي يا doaa يارب ويكثر من أمثالك اللهم آمين بس أنا لية معلشي نصيحة صغيرة ليكي علشان إنتي واضح إنك إنسانة كويسة وطيبة خلي بالك متسلميش رقبتك لأي واحدة أياً كانت ولو أعز صديقة ليكي في الدنيا كلها وطبعاً في كلام كتييييييييييير أوي تحت الجملة دي بس أتمني إنك تفهميني.
شكرا علي زوقك وعلي مرورك علي كلامي وربنا يصلح حالك يا رب

more_horiz
شكرا يا شباب علي مروركم ويارب الكل يستفيد
علي ويكا
رئيس حزب الاوكيه
بعلوم دمنهور

more_horiz
السلام عليكم
معلشي ابق غير اللون ده علشان نعرف نقرأه الله يبارك فيك
جزاك الله خيرا

more_horiz
ارى ان الصداقه موجوده ولكن بالفعل نحن من يتحكم بها باختيارنا لاصدقاءنا
وبالفعل يجب اختيار الصديق قبل الطريق
شكر لهذا الموضوع

more_horiz
السلام عليكم
جميلة الجملة دي (الصديق قبل الطريق)
بس دي مقصود بيها الصديق ولا الصاحب ؟!؟!؟
تقبلوا مروري

more_horiz
وما الفرق بين الصديق والصاحب؟ ارى ان الصديق الصدوق هو نفسه الصاحب الذى يقف بجوار صاحبه فى السراء والضراء على حد سواء
وما ارى ان بينهم فرق فهو الزميل والصديق فالزميل من اعتاد الفرد على رؤيته وذلك فى ظل ظروف معينه فاذا ذهبت هذه الظروف ذهب الشخص مع ان هذا لايمنع السلام عليه عند رؤيته صدفه
اما الصاحب فانه يبقى بجوار صاحبه سواء كان هناك شىء ما كالدراسه تجمعهم ام ان هذا الشىء انتهى
وهذه وجهه نظرى الشخصيه
شكر للاهتمام

more_horiz
السلام عليكم
شكرا على الموضوع
الاصدقاء فعلا موجودين
وكويسين وكل حاجه
بس ا حنا لازم نختار صح علشان منندمش بعد كده
فى اصدقاء كويسين مش بيعرفوك علشان مصلحه
بس دولى انا وجدتهم قبل الجامعه
وده ده مش معناه انى مشلقيه اصدقاء كويسين فى الجامعه
بس فى الجامعه بيكون الاختيار اصعب

more_horiz
السلام عليكم

أقولك يا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] الفرق بين الزمايل والأصحاب والأصدقاء باختصار شديد:
بالنسبة للزميل هو من زاملك في أي مجال وكان عونا لك فيه كالعمل أو كالدراسة أو حتي الزميل في السفر وتكون العلاقة بينهما في نطاق العمل أو الدراسة أو السفر فقط فمثلاً في مجال العمل (لو سمحت عيزين تأشيرة هنا عيزين الختم علي الورقة دي ممكن تمضيلي علي الورقة دي..) فهو معين لك في هذا المجال فقط وفي مجال الدراسة (ممكن كشكول كذا ممكن القلم علشان أعمل كذا ممكن الجدول بتاع كذا هوة موعد المحاضرة بتاعت كذا الساعة كام ..) فهو معين لك في هذا المجال فقط وفي السفر (ممكن تحمل هذا وتضع هذا ممكن تخلي معاك الحاجة دي لحد ما اقضي حاجتي وجاي ممكن ترتب معايا الحاجة دي ). وهذه العلاقة تكون موجودة بكثرة ويمكن أن تفرض علي الشخص وهي علاقة منقطعة غالبا لمجرد انقضاء الأمر.
أما بالنسبة للصاحب فهو من صاحب في أمر ما وعاشرك أي أكل معاك وشرب معاك وذهب وراح وغذا وهكذا بمعني أنه كان يصاحبك في أي أمر وعاشرك فيه. وهذه علاقة أقوي بالطبع من الزمالة وتوجد ولكن ليس بكثرة وتكون بالاختيار التام والارتياح بين الأشخاص فقط وغالبا تستمر كثيرا هذه العلاقة ولا تنقطع إلا لظروف.
أما بالنسبة للصديق وهي من الصدق أي صَدَقَك في المودة والحب والنصيحة والصديق هو الُمصَادِق لك وكما قلنا أنه ليس الصديق من صَدَّقَك ولكن الصديق من صَادَقَك. وهذه العلاقة أقوي من السابقتين وهي قلما تجد أو في مثل هذه الأيام ندر ما نجد فمن تحصل علي صديق فقد تحصل عشيء بالفعل غير موجود ويندر وجودة وهذه تكون بعد التفحص والتمحص والاختيار التام والارتياح وحصول الأمانة من الطرفين والحب الخالص الصادق وإلي غير ذلك وهذه العلاقة تستمر إلي موتهما وليس إلا موت احدهما فحتي لو مات الصديق فلا تنقطع العلاقة لأن صديقه سيدعي له ويود أقاربه ويخدم والدي صديقه وو و و و فلا تنقطع أبدا.
ولا أحب أن أستفيض في هذا الكلام فلو أردت أن أفرد بحثاً في هذا الأمر لفعل ولكن المقام لا يتسع للمقال.
لو في أي ملاحظات علي كلامي أتمني المشاركة من الجميع وجزاكم الله خيرا
تقبلوا مروري

privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد