منتدى علوم المنصورة
مدى الأستفادة من المقررات الدراسية Ezlb9t10


منتدى علوم المنصورة
مدى الأستفادة من المقررات الدراسية Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة


descriptionمدى الأستفادة من المقررات الدراسية Emptyمدى الأستفادة من المقررات الدراسية

more_horiz

أعزائى الطلاب أود أن أرحب بكم فى المنتدى الخاص بكلية العلوم و يسعدنى ان أعرف ماهو رأيكم بصراحة فى مدى أهمية المقررات الدراسية التى درستموها و مدى الإستفادة منها

descriptionمدى الأستفادة من المقررات الدراسية Emptyرد: مدى الأستفادة من المقررات الدراسية

more_horiz
احنا اللى نتشرف بوجود حضرتك معانا د/ممدوح
بالنسبة للقسم بتاعى اللى هوه احصاء وحاسب فانا دخلته علشان ادرس حاسب وبرمجة وللأسف لقيته قسم رياضة واحصاء مش حاسب خالص
احنا بندرس مواد ومبنعرفش هنعمل بيها ايه وقلما لما نستفيد منها ونذاكر ونحل تمارين وبعد الإمتحان كله بيتنسى والحصيلة النهائية صفر ولا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
يا ريت يبقى فيه اهتمام اكتر بالحاسب ويكون فيه كمان دكاترة متخصصين ومحترفين

descriptionمدى الأستفادة من المقررات الدراسية Emptyرد: مدى الأستفادة من المقررات الدراسية

more_horiz
[size=18]بسم الله الرحمن الرحيم

اهلا وسهلا بحضرتك معانا على منتدى علوم المنصورة

بالنسبة للمقررات الدراسية فتعتبر كلها حتى الان مسلية وشيقة فى دراستها

المشكلة التى قد تواجه بعض الطلبة او معظمهم هى اللغة

على اساس ان اول تعامل مع المصطلحات العلمية باللغة الانجليزية

معظم المشاكل تكون مع مادة الفيزياء بصفة خاصة نظرا لتعدد فروعها

شكرا دكتور\ ممدوح لطرح الموضوع[/size30]

descriptionمدى الأستفادة من المقررات الدراسية Emptyرد: مدى الأستفادة من المقررات الدراسية

more_horiz
شكراً يا شباب على تفاعلكم البناء
أنا سعيد بهذا المنتدى الناجح بجهودكم ومشاركاتكم

مشكلة اللغة الإنجليزية هي وقتية في بداية الدراسة فقط ومع التقدم في الدراسة تختفي بإذن الله، وفي المقابل فالفائدة من الدراسة باللغة الإنجليزية هي الاستفادة من مصادر العلم الأجنبية التي لا تقارن في غناها المعرفي بالمصادر العربية

زميلة الثالثة إحصاء وحاسب - بعد الإمتحان كله بيتنسى والحصيلة النهائية صفر - أم المشاكل - نعتذر إذا كانت الدراسة تعب وحفظ وفي النهاية لا حصيلة - هذا ما لا نبغاه - فالعلم والتعلم لنفهم وتزداد مهاراتنا وقدراتنا الانتاجية والابداعية - لنبني بلدنا ونرقى بمجتمعنا

كان الهدف من سؤالي عن مدى أهمية المقررات الدراسية التى درستموها و مدى الإستفادة منها
هو عندما يتاح لنا إعادة هيكلة البرامج الدراسية أي المقررات مفيد ويستمر وأيها يخفف أو يستبدل؟

في انتظار ردودكم ومقترحاتكم عن أهم المقررات الدراسية وأقلها أهمية

وسؤال آخر مهم هل توجد مقررات مكررة المحتوى تحت مسميات مختلفة؟
[b]

descriptionمدى الأستفادة من المقررات الدراسية Emptyرد: مدى الأستفادة من المقررات الدراسية

more_horiz
انا بشكر الدكتور ممدوح على طرحه السؤال ده
وبنتشرف بحضرتك معانا فى المنتدى
وفى قسمنا كيمياء وفيزياء اكيد بنستفيد بالمواد اللى بندرسها وخاصه المعامل التحليليه
والكيمياء العضويه وبعض المركبات ولكن على حد سمعى ان الشغل الخارجى مختلف عن الدراسه
وربنا يوفقنا جميعا
شكـــــــــــــرا

descriptionمدى الأستفادة من المقررات الدراسية Emptyرد: مدى الأستفادة من المقررات الدراسية

more_horiz
بنستفيد ايه ولا حاجه احنا بنروح الكليه محدش يكدب كل الطلبه بتروح الكليه عشان تعرف حاجه تقدر تبصمها فى الامتحان محدش بيروح عشان يفهم نفهم ازاى والدكتور بيقولك اكتب وهوه بيشرح مش عارف هيه الكتب لزمتها ايه وبنشتريها ليه والدكتور بيقول كلام غير اللى فى الكتب ونقعد ننقل زى اللى فى المغفلين وراه ومش فاهمين حاجه دا لو قدرنا نكتب وراهم حاجه اصلا ثانيا المفروض يكون السكشن اهم اهتماما من المحاضره كمان دا لو احنا بنروح الكليه عشان نتعلم حاجه فى الحياه العمليه ولكن اللى بيثبت كلامى اللى فوق ان السكاشن مفيش فيها اى اهتمام والمعدين اللى بيشرحوا للاسف مش فاهمين اى حاجه فى البطاطس الا قليل منهم لانهم اتعدوا على حفظ كلمتين وبصمهم فى الامتحان زينا الوقتى احنا اسوء بلد فى التعليم فى الدنيا كلها بس سبحان الله بيطلع من عندنا علماء برده سبحان الله بالك بقه لو بنتعلم زى بقيت الخلق بتوع اوروبا هنبقا ايه على فكره احنا هنفضل كده طول عمرنا لان مع احترامى لاغلبيه الدكاتره والمعيدين الجدد هما اتعدودا على طرقتنا دى مش هيقدروا يتغيروا

descriptionمدى الأستفادة من المقررات الدراسية Emptyرد: مدى الأستفادة من المقررات الدراسية

more_horiz

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أهلا بحضرتك يا دكتور ممدوح معانا

وشكرا لحضرتك لمشاركتك معانا وحرصك على التفاعل مع الطلبة ومعرفة مدى أهمية كل مادة فى المقرر

وبعتذر عن أسلوب العضو الفاشل فى الموضوع لأنه أكيد مش بيهتم بالدراسة زي معظم الطلبة فى كلية العلوم

وبالتأكيد كل شخص يختلف عن الأخر فى طريقة نظرته للكلية ومستوى الدراسة فيها وأهميته بالنسبة له

بالنسبة لمقرراتنا فيها للأسف بصفة عامة تحتوى على الكثير من المعلومات النظرية بعكس أغلب الكليات العملية والى بتهتم بالجانب العلمى والتطبيقات على أرض الواقع زى كلية هندسة مثلا

أتمنى إن نسبة النظريات فى المناهج تقل وتزيد نسبة المسائل الخاصة بالتطبيقات

ولو أخذنا قسم الاحصاء والحاسب الالى مثلا فياريت نهتم أكثر بدراسة البرامج المطلوبة فى سوق العمل بعد التخرج ودا اللى فعلا بدأنا فيه السنة دى بدراسة برنامج السى شارب والمتخصص فى صناعة البرمجيات

شكرا لحضرتك مرة تانية يا دكتور

descriptionمدى الأستفادة من المقررات الدراسية Emptyرد: مدى الأستفادة من المقررات الدراسية

more_horiz
وبعتذر عن أسلوب العضو الفاشل فى الموضوع لأنه أكيد مش بيهتم بالدراسة زي معظم الطلبة فى كلية العلوم

وبالتأكيد كل شخص يختلف عن الأخر فى طريقة نظرته للكلية ومستوى الدراسة فيها وأهميته بالنسبة له
ماله اسلوبى قولت حاجه غلط ولا اسلوبى مش ماشى مع الموضه وبعدين انت بتعلق على راى ليه هوه انت صاحب الموضوع انت تدخل تقولى رايك زيك زينا ومتعلقش على راى حد لانك مش صاحب الموضوع

descriptionمدى الأستفادة من المقررات الدراسية Emptyرد: مدى الأستفادة من المقررات الدراسية

more_horiz
بدايةً أشكر جميع المشاركات

وأعلق على نقطة اختلاف الشغل عن الدراسة:
بطبيعة الحال لابد أن يختلف الشغل عن الدراسة بدرجات متفاوتة لماذا؟
لأن خريج تربية مثلاً وجهته هي التدريس، أي يجهز لوظيفة واحدة. كذلك خريج الطب لأن يكون طبيباُ والصيدلة لأن يكون صيدلياً. أما خريج علوم فما هي وجهته - كم وجهة له؟ الجواب وجهات كثيرة حتى لو أخذنا الصناعة كوجهة فالعمل بأي مصنع يختلف عن العمل بمصنع آخر ولو أخذنا البحث العلمي فأيضاً طبيعة البحث تختلف من مركز بحثي إلى آخر. وبالتالي فيصعب أن تنطبق الدراسة على العمل إنطباق جيد. معنى ذلك أن الدراسة ليست مهمة؟ لا إطلاقاً في الدراسة نتعلم الأساسيات وبعض التطبيقات ونتعلم كيف نفكر وكيف ننمي معلوماتنا ذاتياً، ما يسمى بالتعلم الذاتي، حتى نستمر وننافس.

أما الزميل "الفاشل" الذي عتب عليه البعض. إنه ليس فاشل. إنه ناقد. لقد وضع يده على مشاكل مهمة وتحدث عنها بأسلوب الكاتب الساخر. أنا سعيد بكلمتك أيها الإبن ورغم المشاكل إلي ذكرتها إلا أنه عندنا علماء كما قلت هل تعلم لماذا؟ إنه التعلم الذاتي الذي نوهت عنه في الفقرة السابقة والذي نحتاج أن نركز عليه مع إصلاح نقاط الضعف.

زميل إحصاء وحاسب لقد ذكرت واحد من المقررات المفيدة في سوق العمل (سي شارب) وأرجو منك ومن الزملاء مزيد من أسماء المقررات المفيدة وأيضا غير المفيدة لإعادة هيكلة البرامج.

ونقطة مهمة أخرى أذكركم بها - الترتيب الزمني للمقررات هل فيه مقرر رأيت أهمية تقديمه أو تأخيره؟

في انتظار ردودكم ومشاركتكم
أ.د. ممدوح عبد المجيب

descriptionمدى الأستفادة من المقررات الدراسية Emptyرد: مدى الأستفادة من المقررات الدراسية

more_horiz
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
..


بعد الحمد لله ,

المناهج في الكلية بها عيوب كثيرة ولها مميزات كثيرة :

أبدأ بالمميزات :

- الكم الكبير والتراكمية .. بمعني نشتكي دوما من كبر المناهج لكن وعلي الارض نجد انه في المحصلة هناك فائدة كبيرة

اقيس الموضوع علي نفسي :

انا كنت في اولي بذاكر اللي انا باخدة وطبعا مش فاهم اي حاجة او في نقط كتير مش فاهمه والمنهج كبير وكده
جت سنة تانية وقوت اولي بدرجة رهيبة واصبحت مناهج اولي سهلة جدا بالنسبة لي وهكذا وانا في 3 .. يعني نقطة الكم اصبحت ميزة الان

علي العكس في الخارج .. لي اصدقاء في جامعات اجنبية ولا يدرسون ربع ما نقوم بدراسته وذلك علي مدار السنة لكن ميزة الخارج حسن تقسيم المناهج خلال فترة العملية التعليمية من الثانوي الي الجامعة .

أما العيوب :

اولا حالة المنهج من الحداثة .. يعني انا بدرس كورس تحليلية مثلا واجي علي النت او احاول اوصل لمعلومات معينة اجد اساليب جديدة ورموز غريبة وعندما اسال دكتور المادة يقول لي ان هذا الرمز اصطلح عليه عام 2006 مثلا
هذا الي جانب سقوط بعض النظريات والفروض وللاسف نعمل بها .!!

فكيف اتعامل انا مع العالم الخارجي ولست علي قدر حداثته ؟؟


ثانيا : التوزيع الغير عادل للناهج .. يعني دلوقتي تجد كورس العضوية يبقي في سنة اولي قوي جدا وفي 2 يضعف وفي 3 قوي .. طيب ليه 2 يبقي ضعيف ويبقي في نقطة صعب في اولي وسهل في 2
طيب ما احنا نوزع الكورس بعدل .. دي نقطة

ثالثا : طول المناهج مقارنة بالوقت اللازم لدراستها .. يعني تجد المنهج طويل جدا ويختزل في 6 محاضرات فتجد المحصلة مجرد معلومات باهته لا فائدة لها " مجرد افكار " ؟؟؟

رابعا : اختلاف اسلوب الدراسة " وهذه نقطة مرتبطة بالحداثة " بمعني انك تدرس نظرية ما بطريقة وبعد ذلك في كورس اخر يدرسها بطريقة اخري وفتحتار ايهما الصواب ان لم تكون علي فطنة بالامر

وغير ذلك من المشاكل التي غالبا ما يتسببها المحاضر

descriptionمدى الأستفادة من المقررات الدراسية Emptyرد: مدى الأستفادة من المقررات الدراسية

more_horiz
شكرا لقد تعرضت لكثير من النقاط المهمة

descriptionمدى الأستفادة من المقررات الدراسية Emptyرد: مدى الأستفادة من المقررات الدراسية

more_horiz
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بالنسبه للمقررات الدراسيه الي انا درستها في قسم كيميا وفيزيا كلها متميزه بس العيب هو في توزيع المواد علي الترمين وعلي كميه كل ماده وجدول الامتحان
فمثلا يعتبر الترم الاول في الدراسه مواده بسطه حيث ندرس ماده اللغه والحاسب كل منهما ماده مستقله الي جانت ماده فيزيا ومدتين كمياء وفوجئنا في الترم الثاني اننا ندرس كل المواد مواد تخصص والمنهج كبير فتوزيع المناهج بين الترمين كان عبا علينا في الترم التاني
بالاضافه الي عدم وجود اختبارات في منتصف الترم ذي امتحانات الميد ترم الي بتساعد علي فهم ومذاكره نص المنهج حتي لا يكون عبا علينا في نهايه العام فنحن نبدا مذكرتنا في نهايه العام نتعرض لكثير من النقاط يصعب علينا فهمها ولكن الدراسه بتكون متوقفه لامتحانات العملي وهكذا وكمان العامل النفسي اننا بنبقي مضغوطين جدا لاننا نري المنهج كامل امامنا ولم يبقي وقت علي الامتحانات ودا طبعا ممكن يكون عيب فينا بس بجد نظرا لان تالكليه كليه عمليه فطبعا بنقضي معظم اليوم في الكليه وبنرجع مرهقين جدا وعلشان كدا احنا مقصرين
لكن فعلا نحن في احتياج امتحاناتفي نصف الترم حتي لو كانت مكان امتحانات الشفري لتشجيعنا علي المذاكره وفهم مناهجنا بين اساتذتنا

طبعا حبه اخص بالذكر الدكتور ياسر دكتور الرياضيات هو فعلا مثال للدكتور الجيد بجد انا قبل فتره الامتحان كنت مخلصه الماده ثلاث مرات بفضله واقل نسبه دروس كانت في هذه الماده علي عكس السنوات الماضيه بالرغم من الكم الكبير من المنهج الذي كان يعطيه في المحاضره رغم اننا كنا نخرج من المحاضره فهمين بنسبه 80%ولكن كان العيب الوحيد طول الامتحان فقط

شكرا لحضرتك دكتور ممدوح لاتاحتك لنا هذه الفرصه

descriptionمدى الأستفادة من المقررات الدراسية Emptyرد: مدى الأستفادة من المقررات الدراسية

more_horiz
المقرارات مسليه ولذيذه بس لوالدكاتره التزموا بالشرح منها مباشرة هتكون اجمل من كدهة كمان
علي فكره انا طرحت باب النتاش في الموضوع مسبقا في الحوار العام
علي العموم شكرا علي الموضوع

descriptionمدى الأستفادة من المقررات الدراسية Emptyرد: مدى الأستفادة من المقررات الدراسية

more_horiz
انا لسه سنة اولى
والصراحة المناهج حلوة وجميلة
بس انا مش بدرس او بذاكر من الكتب او الورق
دا مخلياه لوقت الامتحان
لكن الدراسة بتبقى من المراجع اللى مكتوبة ورا
واهم مرجع serway طبعااااا دا اقل كلمة تتقال عليه انه رائع
هو مش موجود عندنا الطبعة السادس في المكتبة فانا منزلاه من النت وبطبعه
وفعلا دا اللى تقدر تتعلم منه فيزياء بجميع فروعها صح
سيبك من كتب القسم الفكسانة اللى تكح تراب دي
نبقى نذاكر على الامتحانات
لكن كتعليم ذاكر من المرجع
والصراحة المناهج مشوقة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد