منتدى علوم المنصورة
ذكريات خادعة ... إحدى قصصى القصيرة جدا Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
ذكريات خادعة ... إحدى قصصى القصيرة جدا Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionذكريات خادعة ... إحدى قصصى القصيرة جدا Emptyذكريات خادعة ... إحدى قصصى القصيرة جدا

more_horiz

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

القصة القصيرة التى نويت الدخول بها فى مسابقة القصة القصيرة فى الكلية ولكنى عرفت بالميعاد متأخرا كالعادة

القصة سميتها ذكريات خادعة

أسيبكم مع القصة وإعملوا حسابكم انها صعبة الفهم من أول قراءة فياريت تقراؤها تانى علشان تفهموا أسلوب صياغتها لأن فى ضمائر كتير متداخلة وأساليب أعتقد إنها جديدة عليكم

بسم الله

كنت مغمض العينين وأنا قابض يدى على ذكريات جميلة .. كنت مسافرا مع ذكرياتى لعالم بعيد لا أقوى على وصفه .. عالم ليس للكلمات معنى فيه .. ولكنه عالم للأفكار الجميلة .. عالم للمشاعر الصادقة .. عالم للأحاسيس الرقيقة .. ولكنى فى خضم غرقى فى هذا العالم شعرت لوهلة أن ذكرياتى ترتجف وتتراقص كأنها تريد أن تنساب من بين أصابعى .. بدأت أعود لأرض الواقع وأنا أفتح عينيى تدريجيا وقبضتى تتراخى حولها .. كانت عيناى تتسعان على حقيقة أشد وقعا من سابقتها .. حتى فتحت عينى لأجد نفسى مسلتقيا على أرض الواقع .. حاولت النهوض فخانتى يداى .. لم أستطع سوى الركوع على ركبتى وأنا أستند بيدى على الأرض محاولا النهوض .. اللعنة .. لم أكن أعلم أن حبها سيأسرنى هكذا .. أعيتنى المحاولات حتى أفضى لى عقلى بأننى أمام شاشة عرض تتسارع عليها المشاهد .. بدأ العرض بشاشة تهتز بشدة وتعلوها أرقام تأتى وتختفى برتابة إلكترونية :

3
2
1

بدأ شريط ذكرياتى معها بأحداث ومواقف مشوهة ولكن سرعان ما بدأت ملامحها الملائكية تتضح أمامى .. وكان هذا عرضى السينمائى :

*) المشهد الأول : أعتقد

ضحكة .. نصف عين شبه مغمضة .. صوت ضحكة خفيفة كأنها النسيم .. يد تحضن أخرى واصبع كبير يداعب ظهر يدها .. مكان بلا معالم واضحة .. فى الخلفية خيالات ثابتة لأجسام طويلة تتمايل رؤوسها التى تشبه الأغصان .. صوت ضوضاء خفيفة ممتزج بصوت خاطف لعصفور مغرد .. لم يكن المشهد كافيا لأتذكر كل ما كان بيننا ، لذا كان لابد من تذكر شيئ أخر .

*) المشهد الثانى : هي

كان ذلك المشهد أكتر وضوحا .. كانت كالملاك بجوارى وكان كل ما حولنا مواتيا ليكون جوا رومانسيا .. كأن المكان نفسه يحتفل بنا فظهر ذلك فى النسيم الذى كان يداعب شعرها من أجلى .. والعصفور الذى كان يداعب أذنها بأجمل الألحان من أجلى .. والشجرة التى كانت تظلل عليها من أجلى .. كان ذلك بداية جيدة لأتذكر كلمات وحروف لم يكن علي أن أنساها أبدا .

*) المشهد الثالث : الحقيقة

كان ذلك المشهد هو ما فتح عيناى وأزال غشاوة الحب منهما .. كنت أرى أن كل ما أفعله تعب ضائع .. وكل ما بذلته لتغييرها كان جهدا فى غير محله .. رأيت الحقيقة تتعرى بأدب أمام عينيى حتى لا تصدمنى فيها .. ورأيت أنى كنت أخدع نفسى قبل أن تخدعنى هي .

لم أكن بحاجة لمشاهدة المزيد أو أن أكتشف جديدا عن شخصيتها .. أنا أعرف جيدا أهمية المشاعر المتقلبة فى النفس البشرية .. ليست التجارب هي معلم الإنسان الأول .. بل مشاعره المتقلبة هي معلمه .. فمن مشاعرى إكتشفت أن ثبات قلبى لهواها ضعيف وأن حبها لم يكن بمكان عندى لأغفر لها خطأها المتكرر فى حقى .. ولهذا آثرت أن أرفع غطائها عن عينيى .. فضلت أن أصارح نفسى بالحقيقة عن أن أخدعها بحبى لها .. وهكذا عرفت أن الحياة لها ألف وجه ووجه .. إختفت شاشة عقلى من أمام عينيى وبدأت بنفسى أتذكر كل همسة وكيف كان الخداع خلفها .. وتذكرت كل لمسة يد وكيف كان الإلهاء غرضها .. وتذكرت الحنان وكيف كان مبالغا فيه .. وتذكرت الشوق وكيف كان مزيفا عليه .. وتذكرت كيف كانت روحى تحوم حول روحها بلا جدوى .. وكيف كنت أشعر تجاهها بلا إستجابة .

تمالكت نفسى حتى وقفت على قدمى لأراها ماتزال أمامى .. أخفضت رأسى وعندما فتحت راحة يدى وجدت أنى أقبض على سراب .. أمسك فى يده جرح كبير .. أمتلك الآن قلبا مفطورا .. لدي الحين عينين مكسورتين .. لهذا لم أتردد وأنا أقول لها بصوت ثابت :
- لقد أخطات عندما شربت من سيجارة شرب منها أحد قبلى .. ولهذا سأتركك قبل أن تحرقى أصابعى .
إبتعدت عنها وأكملت طريقى والمشاعر تتضارب فى داخلى نحوها بشكل عنيف ...
بكيت فلم يجد البكا ...

حزنت فلم يجد الحزن ...

غضبت فلم يجد الغضب ...

توحدت فلم يجد التوحد ...
ماذا أفعل بقلبى إن لم أكن سيد أمره ؟ .. ماذا أفعل بقلبى إن كان عصيانه متكررا ؟ .. دوما يقودنى فى طريق أحسب أنى أعرفه .. ولكن أخر تلك المرات أصبح أخرها .. كنت أظننى أفهم المقدمات .. واعتقدت أن تصورى للنهاية صحيح .. فسرت فى الطريق الذى إختاره قلبى .. ولكن لشدة تعجبى سبقنى قلبى بخطوة فغير ملامح الطريق .. أجد نفسى وسط طريق مشوة بلا معالم .. لا بأس فلأعد أدراجى .. أدور على عقبى فلا أجد إلا الصمت .. أتسأل .. جئت من هنا .. فأين ذهب طريقى ؟ .. يجيب الصمت بالصمت .. أرى السماء تنشق عن ضوء يخرج من بين طياته طيرا أبيض اللون .. يحوم فوق رأسى ويلقى بين يدى رسالة .. ما زلت لا أفهم وأنا أنظر لرسالتى فأرجع للصمت أعاود الكرة .. أين أنا ؟ .. يجيب الصمت بالصمت .. أفتح رسالتى وأقرأ فلا أفهم .. أقرأ ثانية فلا أصدق .. أنظر للصمت ولا أسكت عليه .. لماذا أنا ؟ .. يجيب الصمت بصمت رهيب أفهم منه .. أخرج نفسك قبل أن أطبق عليك .. يحين دورى أنا فلا أنبس ببنت شفة .. فيعاودنى الصمت .. لئن لم تفهم فستظل معى .. بك آنس وبى تستوحش .. إنكسر الضوء فى عينى وأنا أحكم قبضتى على رسالتى لتتداخل حروفها وتتساقط واحدا تلو الأخر لتتلاشى على أرض الضباب ..‎ ‎رفعت رأسا ويدا وأنا أقول .. لا .. بل بك آنس وبى تأنس .. حينها أدركت الحقيقة التالية .. ليس بالضرورة أن تحمل الذكريات معنى للانسان .. لان هناك ذكريات لا تحمل سوى العدم .. وعبقرية العدم فى عدم قدرتنا على فهمه .. يتحرك الصمت ليلفنى بأذرعه ويغطينى تماما فى طياته دون أن ينطق .
أتمنى إنها تعجبكم ومستنى مناقشاتكم فيها

شكرا ليكم

عدل سابقا من قبل Mano في الثلاثاء مارس 24, 2009 6:12 pm عدل 1 مرات

descriptionذكريات خادعة ... إحدى قصصى القصيرة جدا Emptyرد: ذكريات خادعة ... إحدى قصصى القصيرة جدا

more_horiz

ورأيت أنى كنت أخدع نفسه قبل أن تخدعنى هي .
نفسه عائده على مين؟؟؟؟؟؟؟؟

شربت من سيجارة شرب منها أحد قبلى

ليه شبهتها بالسيجاره؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ماذا أفعلى بقلبى إن لم أكن سيد أمره ؟

مش فاهمه معنى الجمله؟؟؟؟؟؟؟؟

ساعتها أدركت الحقيقة التالية
انا شايفه ان لو غيرت كلمه ساعتها
بكلمه
وقتها
تبقى احسن

كل ده يطلع منك يا عم مانو
ده انت طلعت فعلا استاذ فى الكتابه اذا كان شعر او قصص

لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا

لازم تكتب كل حاجه انت ابدعتها

مش هنسيبك متحاولش

descriptionذكريات خادعة ... إحدى قصصى القصيرة جدا Emptyرد: ذكريات خادعة ... إحدى قصصى القصيرة جدا

more_horiz

شكرا لمرورك الجميل يا دعاء وانا مبسوط انك قرأتى وكشفتينى

هيا المفروض نفسى بس انا قلت اعملها كدا علشان اشوف حد هيقرأ بتمعن ولا لآ خاصة وانى نبهت لها فى اول القصة على حتة الضماائر دى i hate you

بس الحمد لله انك قرأتيها كاملة وفهمتيها

ما علينا من السؤال دا خلى قلبك طيب

ولكن الفكرة فى الجزء دا هو محاولة اصلاح ما فشل فيه الاخرون ولكن الشيئ الى مفروض يتم تصليحه لم يستجيب وفضل كما هو بل زاد سوءا ... كالسيجارة تماما عندما تتركينها تحترق اكثر حتى لو حاولتى النفخ فيها لاطفائها

ماذا أفعلى بقلبى إن لم أكن سيد أمره ؟

مش فاهمه معنى الجمله؟؟؟؟؟؟؟؟

أعمل اية فى قلبى لو مكانش بيسمع كلامى ولو ماكنتش انا سيده وصاحب أمره ونهيه

تمام كدا المعنى ؟؟؟ .. أفعل وليس أفعلى دى غلطة سينمائية مش أكتر

ساعتها أدركت الحقيقة التالية
انا شايفه ان لو غيرت كلمه ساعتها
بكلمه
وقتها
تبقى احسن

ساعتها كلمة عربية فصحى وليست عامية زى ما البعض مفكر

ولكن علشان برضه ما يكونش شكل الكلمة غريب وسط القصة عدلتها وخليتها ... حينها

شكرا جدا جدا جدا لمرورك يا دعاء

وياريت القصة تكون عاجبة باقى الاعضاء المهتمين زيك

more_horiz
طبعا الموضوع فوق الروعه والجمال والابداع
بجد بحييك عليه يا ماااااااااااااااااااااااااانو

مقاله:

حينها أدركت الحقيقة التالية .. ليس بالضرورة أن تحمل الذكريات معنى للانسان .. لان هناك ذكريات لا تحمل سوى العدم .. وعبقرية العدم فى عدم قدرتنا على فهمه .. يتحرك الصمت ليلفنى بأذرعه ويغطينى تماما فى طياته دون أن ينطق .

مقالة:

دى من احلى الكلمات اللى عجبتنى بجد لان فيها حكم كثيره ارجو الاهتمام بها.
وارجو منك المزيد يا مااااااااااااانو......

more_horiz
بجد يا مانو القصه عجبتنى جدا

بس انا مش شايفه انها قصه ولكن خاطره

ولانى بحترم جدا كتابات الغير لازم تاخد قيمه اكبر

من الموضوعات المنقوله طبعا مع احترامى

وشكرا على توضيحك ليا النقاط دى وبجد

ده كان رايى فيها جديا

more_horiz
بكيت فلم يجد البكا ...

حزنت فلم يجد الحزن ...

غضبت فلم يجد الغضب ...

توحدت فلم يجد التوحد ...
ولكنى اختارت التبعثر فربما يــجــدى
شكرا مانو-سما على تلك الخاطرة

more_horiz
رأيت الحقيقة تتعرى بأدب أمام عينيى حتى لا تصدمنى فيها .. ورأيت أنى كنت أخدع نفسى قبل أن تخدعنى هي .

بكيت فلم يجد البكا ...

حزنت فلم يجد الحزن ...

غضبت فلم يجد الغضب ...

توحدت فلم يجد التوحد

لا بأس فلأعد أدراجى .. أدور على عقبى فلا أجد إلا الصمت

...فيعاودنى الصمت .. لئن لم تفهم فستظل معى .. بك آنس وبى تستوحش

ليس بالضرورة أن تحمل
الذكريات معنى للانسان .. لان هناك ذكريات لا تحمل سوى العدم .. وعبقرية
العدم فى عدم قدرتنا على فهمه .. يتحرك الصمت ليلفنى بأذرعه ويغطينى تماما
فى طياته دون أن ينطق .

esloooooooooooooob akthar men ra2e3 bgad ya Mano

more_horiz
شكلي وحش اوي وأنا جاية متأخر كده
لان بجد كان نفسي أكون اول حد يرد علي الموضوع الروعة ده يا مانو

بجد بجد اكتر من رائعة
وعجبتني جدا وتحس كده ان اسلوبك سهل ممتنع وده اللي بيميزه
لان التعبيرات سهلة ومع ذلك القراءة فعلا محتاجة تركيز

وكمان اسلوبك في السرد وتقسيمه لمشاهد خلي الواحد فعلا يرسم كل مشهد في خياله
ويتخيله يعني انا كنت بشوف كلامك مش بقرأه بس

لقد أخطات عندما شربت من سيجارة شرب منها أحد قبلى .. ولهذا سأتركك قبل أن تحرقى أصابعى

اما بقي التعبير ده فهو لوحدة حكاية
لانه علي قد ما هو غريب وأول مرة اسمعه
علي قد ما عجبني اوي اوي اوي
حسيته مختلف

بجد انت موهوب يا مانو استمر علي كده
ومتبخلش علينا بكتباتك بعد كده
ومستنين منك كتر واكتر

more_horiz

لو كانت النعامة تدفن رأسها فى الرمال جبنا

فأنا سأدفن رأسى فى الرمال خجلا وتواضعا من مجاملاتكم الرقيقة دى

مهند
دعاء
Tanto - Sensei
tootibella
دكتورة بوسى

متعرفوش والله انا سعيد قد اية بكلامكم دا وطاير بيه للسما

مش كل الناس اللى وريتهم كتاباتى من برا المنتدى كانوا بيقدروها ما عدا Tanto - Sensei

والحمد لله إنها عجبتكم وإن شاء الله مش هبخل عليكم بالمزيد

دعاء

هيا قصة قصيرة وليست خاطرة لأن الخاطرة بتكون أشبه فى كتابتها بالمقال وبتكون لتوضيح موقف الكاتب تجاه حاجة حدثت له وأثرت عليه فكتبها

أما القصة القصيرة فهيا عبارة عن مشهد واحد وحدث واحد يتناول فيه الكاتب موضوعا ما بشكل شديد التكثيف بمعنى أصح عبارة عن صورة الكاتب بيلقطها من حدث كبير وبيلخصها فى الجزء الصغير دا ودا سبب صعوبة كتابتها

شكرا لمروركم الطيب كلكم وربنا يبارك فيكم

more_horiz

وهكذا عرفت أن الحياة لها ألف وجه ووجه .. إختفت شاشة عقلى من أمام عينيى وبدأت بنفسى أتذكر كل همسة وكيف كان الخداع خلفها .. وتذكرت كل لمسة يد وكيف كان الإلهاء غرضها .. وتذكرت الحنان وكيف كان مبالغا فيه .. وتذكرت الشوق وكيف كان مزيفا عليه .. وتذكرت كيف كانت روحى تحوم حول روحها بلا جدوى .. وكيف كنت أشعر تجاهها بلا إستجابة .

دي حقيقه الحياه
ودي اجمل جزء في قصتك
وبجد برافو يا مانو
وفعلا اتاثرت

Sad

more_horiz
بكيت فلم يجد البكا ...

حزنت فلم يجد الحزن ...

غضبت فلم يجد الغضب ...

توحدت فلم يجد التوحد ...

قصه جميله جدا يا مانو بهنيك عليها
ولازم تكمل وتكتب اكتر واكتر
بس متنساش تنزل كتاباتك على المنتدى عشان نستمتع بيها

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

more_horiz

وسام - هنود

شكرا على مروركم الجميل والحمد لله إن القصة عجبتكم

وان شاء الله هشارككم قريب بخاطرة بقى المرة دى

more_horiz
قصه جميله اوووووووووووووى

more_horiz
يا سلااااااااااااااااااااااااااام على المواهب

بجد يا يا مانو منتدانا كله بيفخر بيك

وبابداعاتك وان شاء الله تشارك فى المسابقة الجاية

طبعا...........زى العادة جاية متاخرة

وكان نفسى انقض قصتك
بس للاسف خبرتى بمجال الشعر والقصص
او مفيش خبرة اصلا

ا دى فعلا اول مرة ادخل فيها قسم القصص والروايات
طولنا عليك يا مانو
ومستنين بقيت خواطرك واشعارك
والجائزة بتاعت الكلية لينا طبعا

more_horiz

lolo_lolo

شكرا لمرورك الجميل

نور

ميرسى لذوقك وشكرا لاهتمامك

مش مهم انك تكونى خبيرة بالأدب علشان تنقضيه المهم انك تحكمى حلو ولا وحش

شكرا لمرورك

more_horiz
gamela gdn gdn gdn gdn
w eloslooob ra2e3 f3lan w mfesh moshkela 2abletny f eldma2er bsra7a aktr mn ra2e3a
gr8 work Mano ... keep it up Wink

more_horiz
doaa كتب:
بجد يا مانو القصه عجبتنى جدا

بس انا مش شايفه انها قصه ولكن خاطره

ولانى بحترم جدا كتابات الغير لازم تاخد قيمه اكبر

من الموضوعات المنقوله طبعا مع احترامى

more_horiz
مانو
لن أتحدث عن مضمون القصة فهي ليست واحدة ،كثير من الفتيات يعبثن بقلوب الشباب والشباب كذلك لكن السؤال لماذا ...؟
لماذا تلجأ الفتاة أو الشاب الى الخيانة الى قتل الحب في جسد الاخر
قضية كبيرة تحتاج الى نقاش هي ليست مجرد متعة ،ربما تكون استفاضة لألم في الروح ...!!!

بالنسبة لي قليل من الشبان رأيتهم في حياتي يتعذبون لأجل فتاة ،انما معظم ما أراه هو فتيات يعذبن لأجل شاب ،ربما أن كبرياء الشاب لا يسمح له بالتصريح بذلك بينما حساسية البنت ورهافة قلبها لا تحول دون ذلك .
انا سعيدة بما قدمت سواء أكانت قصتك تجربة شخصية أم لاخر ،جميل ان نعترف بالهزيمة امام الحب لو لمرة واحدة
أما بالنسبة لقصتك بشكل عام فهي رومانسية في فكرتها ومضمونها لكن عليك اذا اردت أن تستمر في الكتابة أن تزيد من مطالعتك للكتب والروايات المتعلقة بهذا الموضوع حتى تكتسب مصطلحات وتشبيهات أكثر جمالا ولكي يتسع أفق الخيال عندك وكل ذلك لا يتسنى لك الا بمداومة القراءة فهي متعة للذات والروح معا
هناك بعض الأخطاء النحوية انتبه اليها في المرة المقبلة
تقسيمك القصة الى مشاهد سينمائية جميل وموفق بعض الشيء يجعل القارئ يحيا بجو القصة
عندي استفسار ماذا قصدت ب: نصف عين شبه مغمضة (استحال علي تخيل المشهد أرجو التوضيح لي)

شكرا لك على ما قدمت
تمنياتي بالاستمرار
تحية من القلب

more_horiz

شكرا ليكى مروة على مرورك الكريم

بالنسبة للقراءة فانا متفق معاكى انى لازم ازود نسبة القراءة اكتر من كدا لان ليا فترة منقطع بسبب الدراسة

ولكن انا بقرأ من وانا فى سن ال 8-9 سنين لحد ما قربت دماغى تنفجر من اجتماع الافكار

واللى شجعنى على كدا هو الوالد بحكم شغله لانه دكتور فى جامعة اللغة العربية قسم ادب ونقد ومكتبته بصراحة فيها كل العلوم والاداب

بالنسبة للاخطاء النحوية فانا معترف بيها برغم انى مش واخد بالى منها لكن باب النجار مخلع زى ما بيقولوا

التشبيهات المختلفة موجودة والحمد لله لكنى بختار افضل ما يعبر عن فكرتى ولا اختار حسب ما يكون اكثر جمالا او اكثر تنسيقا وتنميقا

المشاهد السينيمائية ليست كما هو ظاهر ولكنها تعبير عن ومضات من العقل لذكريات سابقة وهيا تأتى على شكل فلاش او مشاهد متسارعة وغير واضحة المعالم ويغلب عليها الجو الضبابى

وهنا بتناول فكرة الذكريات وكيف يمكن أن يجعلها العقل الباطن تطفو على السطح فى صورة رسائل وكيف يمكنك ان تنفصلى عن نفسك لتتلقى هذه الرسائل

وأعتقد تعبير نصف عين شبه مغمضة جاء موفق تمام ويخدم ضبابية المشاهد دى

الشبة مغمضة دا تأثير للضحك بالتأكيد لان الانسان ساعة الضحك عيناه تميل للاغماض تلقائيا ... ونصف العين تظهر ان الكاميرا هنا تبين ربع الوجه وبالمناسبة انا فى رأى الشخصى دى جملة ممتازة جدا مش علشان انا اللى كاتبها والله ولكن علشان هنا استخدمت أسلوب محدش استخدمه قبل كدا لوصف الضحكة ورقتها ... الكل بيلعب على وتر الشفاة ورقة الضحكة ونعومتها ... لكن هنا قمت بتناول الضحكة من منظور أعلى بعض الشئ وهو العين ... بالاضافة الى استخدام ربع الوجه لتظهر نصف العين مناسب جدا لان هنا أظهرت ان دا انعكاس لصورة محفورة فى العقل الباطن عن ضحكتها وكيف أتذكرها وكيف تقلب عالمى رأسا على عقب .

معلش انا طولت ولكن عجبنى جدا ردك لانك ناقشتينى واعتقد دا راجع لدراستك الأدبية

نصحيتى ليكى وهيا ما اعمل به فى أغلب الأعمال

ان أخر حاجة يتم كتابتها فى القصة هيا الكلمات

ممكن يكون كلامى غريب شوية ... لكن أفضل أسلوب علشان كلامك يوصل للقلب هو اهتمامك بالفكرة نفسها ... تخيلى قصصك كلها كأنها فيلم أو حلم تعيشيه وتتحركى فيه بدون كلمات ... أفكار تطفو وتشكل لك تفاصيلا غاية فى الدقة والفنية والموضوعية اللى تخدم تصورك الداخلى لشكل القصة

بعد أن ترسمى عالمك وترسمى فكرتك كل ما عليك هو الخروج من اطار لوحتك واضافة الكلمات المناسبة اللى تعبر عن افكارك اللى لطختى بيها لوحتك الفنية

وعلشان كدا تلاقينى بوصف كتير جدا اعتمادا على مكان الكاميرا ونظرتها للأبطال ودا صعب بعض الشئ انك توصلى للناس شئ انتى متخيلاه

على فكرة الكتابة من أروع وأصعب المهام اللى ممكن تأديتها

لأن قوة الكلمة رهيبة جدا ودا لأنها بتستمد قوتها من العقل ذلك المارد النائم

وعلشان تقدرى تعبرى عن نفسك بقلمك فدا محتاج سيطرة مناسبة على عقلك والا هيكون الكلام خارج بلا هدف ويصيب لا هدف

شكرا ليكى واسف مرة تانية على التطويل

more_horiz
جميل جدا تعقيبك
أشكرك
شكرا كتير على توضيح معنى الجملة أنا لم أعترض عليها وانما استحال فهمها لي لذلك أحببت السؤال عنها لكي تكتمل الفكرة
وعلى فكرة أنا بغبطك بشي اللي هو مكتبة والدك الله يخليلك اياه (شجعتني اعمل زيارة لمصر وأشوف المكتبة ) أنا من عشاق الكتب
ونصيحتك أنا متبعتها دون شك ...

شكرا جدا لك
تمنياتي لك بالتوفيق والاستمرار

تحية من القلب
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد