منتدى علوم المنصورة
اريد حلا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
اريد حلا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionاريد حلا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Emptyاريد حلا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

more_horiz
انا اليوم ساروى قصه
ليست للضحك ولكن للمناقشه
وحقا اريد حلا
ما ساقوله حدث معى بالفعل
كنت ازاكر لاخى الصغير و بدأ الحوار حيث كانت هناك حدث استهوانى فقلت سبحان الله
فرد قائلا(ليه سبحان الله) فقلت لان الحدث هذا حقا عظيم
فرد قائلا( ومين اللى قال ان ربنا اللى عمله) نزلت صاعقه على اذنى
وتمالكت نفسى وقلت ومن غير الله الاحد الذى يفعل هكذا
لم يكتفى اخى بصاعقه واحده وها هى الثانيه( الاحد ايه ومين قال انه واحد) للمره الثانيه احاول التماسك
وقلت له هو اللذى قال انا الواحد الاحد الفرد الص.............لم اكمل كلامى
وقزفنى باالصاعقه الثالثه(وانا مش مصدق ان فيه ربنا حتا اصحابى بيقولوا ان فيه علما بيقولو الكون اتخلق من ذره يعنى مفيش حد خلقه) احاول ان استجمع قواى وانا فى حاله زهول من كلام اخى
وقلت له محاوله ان اتفهم كلامه
ولكن نبينا من بعثه اذن
فاجابنى( مش مؤمن بيه انا اساسا مش شفته) كل هذا وانا فى حاله سكته دماغيه
لا اعرف ما افعل ولكن الهمنى الله ان استشهد بالقرآن
فلم اكمل كلامى حتى قال( انتى بتقولى ايه القران عارفه بس مش متاكد انه صح) بالله عليكم
ماذا افعل وانا كنت فى وسط الصدمه
اخى الحمد لله قد افهمته ما يدل على انه مسلم وافهمته كل شئ ولكن ماذا افعل بجيله باكمله
ان كل جيله هكذا لا يؤمن بالله لانه لم يره ولكنه مسلم بالمظهر ويصلى ويصوم ويفعل كل ما يتطلبه الامر
ولكن من داخله لا يتقن من ولا شئ
اهذا هو الاسلام مجرد تاديه لشعائر
وكيف حال اخوانا
واولادنا ماذا يكون مصيرهم
هؤلاء بجهلم وعدم ثباتهم يكونوا لقمه سائغه لاى احد
جماعه متطرفه او فكر علمانى او شيوعى
حقا لا اعرف ما افعل ولكن لابد من فعل شئ
انتظر من منكم وضع بنفس الموقف
او من عنده حل
اريد الحل حقا

descriptionاريد حلا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Emptyرد: اريد حلا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

more_horiz
بوصى اعذرى اخوكى اصل انا و انا صغيرة كنت بعد اقول لماما استغفر اللة العظيم يارب يعنى مين الى خلق ربنا

استغفر اللة العظيم يارب بجد بس لاطفال و دمغهم بقى

بس دة بيبقى من الشيطان انتى اعدى فهمى و قوليلة انة حرام هو هيبطل بعد كدة

descriptionاريد حلا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Emptyرد: اريد حلا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

more_horiz
لا حول و لا قوة الا باللة
بصى يا قطر الندى الحل فى نظرى انك تحاولى تقعدى معاة وتفهمية يعنى اية دين و يعنى اية ربنا و تحاولى تخدية براحة و ربنا معاكى و تخلى مامتك و باباكى يشاركوكى فى كدة
و الكلام مش هيجى و يوم او اتنين بس حاولى معاة بأستمرار
و مدام هو كدة يبقى أكيد مش بيصلى
حاولى و انت بتصلى تخدية معاكى يتوضى و يصلى
و علمية الصلاة أزاى ممكن بكدة يتقرب لربنا

more_horiz
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله حمدا كثيرا مباركا اللهم إنا لا نحصى ثناءا عليك أنت كما أثنيت على نفسك

والصلاة والسلام على أفضل الخلق والمرسلين النبى الأمين حامل الرسالة للعالمين

أنا شدنى اسم موضوعك وشدنى الموضوع كمان فاسمحيلى أتكلم فى الموضوع دا بتفصيل شوية

بالنسبة لأخوكى فأنا لا أنصح بتجاهل الموضوع لأنه صغير فى السن وبكرة يعرف ويكبر وكل هذا الكلام الذى لا يفيد

بل يجب أن يتم معالجة الموضوع بحكمة أكثر وأعتقد أن الدور الأكبر يقع على عاتق الوالدين أيضا

فى البداية لا أنصح بالتعامل العنيف معاه حتى لا يربط بين كراهية العبادة والضرب مثلا لا قدر الله .

ثانيا ودا مهم جدا هو إنك تحاولى تتكلمى معاه بأسلوب هادى مهما طال الأمر وتقربى له المفاهيم الأساسية فى الدين وأعتقد إنك لو ذاكرتي معاه مادة الدين الإسلامى هتسهل الموضوع عليكى كتير ... بحيث إنك تزرعى جواه حب الدين وعبادة ربنا لأنه حق أن يعبد ولأنه هو خالقنا والسبب فى وجودنا .

ثالثا البرامج الدينية للأطفال أو البرامج البسيطة أيضا القصص الدينية البسيطة أو أفلام الكارتون الدينية إن كان متوفرا الحصول عليها سيساعد أخوكى أيضا على معرفة جوانب كتيرة عن المعاملة فى الدين الاسلامى وإزاى يكون الانسان مسلم حقا .

رابعا المواظبة على الصلاة دا شئ أساسى ولا كلام فيه ولكن يمكن أن تقرنى الصلاة بأن تقومى بإفهامه ماهى الصلاة وكيف هى وسيلة للتقرب من الله ومتى فرضت الصلاة وكيف يتم الوضوء والصلاة بصورة صحيحة .

خامسا حاولى أن تفهميه أن ليس كل ما يقوله أصدقائه فى المدرسة صحيح فى موضوع أن الكون مخلوق من ذرة لأن الله هو خالق هذه الذرة وخالق العلماء وخالق أصجقائه وخالقنا .

سادسا إذا كان يمكن التكلم مع مدرس التربية الدينية ليقوم بتحسين أسلوبه عرضه للمادة وتحبيب الأطفال فيها سيكون مناسبا جدا .

سابعا لا داعى تماما للضغط على الطفل ومعاقبته فى حالة عدم الاستجابة لأن الموضوع لن يحل بين يوم وليلة .

وفى النهاية أطلب من كل الاعضاء الدعاء له بالهداية والتعرف على الله لآنها يجب أن تكون نابعة من داخله .

أتمنى إن أى حاجة من كلامى تفيدك فى المشكلة دى وإن شاء الله نسمع عنه أخبار كويسة منك بعدين .

more_horiz
انا اسفه يا قطر الندى
بصراحه انا بردو اتصدمت من فكرة الموضوع ده وبصراحه معنديش حل يقدر يغير تفكير جيل بالكامل بس بيتهيـألى ان اضعف الايمان اننا ندعى ربنا يهديهم فعلا ويهدى الاعلام بتاعنا اللى خلا الاطفال بتوعنا بالشكل ده

more_horiz
ولا بشكركم لاهتمامكم
بس يا جماعه اخويه الحمد لله اقدرت افهمه واوعيه
بس المشكله فى الجيل كله
مش بس اخويا
دى بقت ظاهره ولو ملحقنهاش ممكن يضيعم
وانا دورنا كشباب مسلم نوعيهم
بس ازاى نقدر نوصلهم هو ده سؤالى

more_horiz
والله انا شايف اننا (معشر الشباب يعنى) لو هانعمل حاجه مش تكون بالكلام بس لكن بالفعل
ازااااااااااااى
ننشر الموضوع فى كل المنتديات والمواقع المهتمه
ودى طبعا اقل حاجه ممكن نعملها وطبعاالموضوع لو انتشر
هيكون موضوع عام وكل الناس هتتكلم عنه ونبقى عملنا حاجه
وانا اول واحد هيعمل كده
وربنا يقدرنا على عمل الخير لان ده دورنا كشباب
بيحب دينه

more_horiz
يارب يا جوبا نقدر نرجع لولادنا عقلهم
والا كده ممكن يضيعوا
وميرسى لاهتمامك وردك
بس هل حلك ممكن يحل المشكله دى
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد