منتدى علوم المنصورة
حوار مفتوح حول اقسام الكليه...... Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
حوار مفتوح حول اقسام الكليه...... Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionحوار مفتوح حول اقسام الكليه...... Emptyحوار مفتوح حول اقسام الكليه......

more_horiz
الموضوع ده كان نابعه نابع شخصى لانى عايز حد يفيدنى بصدق لانى مش لاقى حد صدقنى القول كل واحد بيقول راى عكس الاخر

طبعا الموضوع مفتوح لكل الاعضاء من جميع الاقسام للاستفسار عن اى شئ فى القسم الخاص بهم ممن هم اكبر منهم و لديهم من المعرفه ما هو حقيقى
----------------
بالنسبه ليا زى ما هو ظاهر انى فى تانيه بيولوجى
كنت عايز اعرف الفرق بين كيميا خاص / نبات و كيميا / حيوان و كيميا
ايه الفرق بينهم فى مجال العمل بعد التخرج؟
ايه الفرق او الشروط المطلوبه لدخول اى قسم منهم فى سنه التخصص؟
كيف اكتب رغبتى بدخول قسم ما...؟
--------------
طبعا ارجو تثبيت الموضوع و طبعا عايز حد يكون من بيولوجى اكبر منى عنده معلومات صادقه تماما
و لانى اثق فى افراد اسرتى على هذا المنتدى كتبت هذا الموضوع

descriptionحوار مفتوح حول اقسام الكليه...... Emptyرد: حوار مفتوح حول اقسام الكليه......

more_horiz
أزيك يا مصطفى زى ما هو ظاهر انا فى تلتة حيوان و كيمياء
من الناحية دى أحب أقولك أن مفيش شروط بتتدخل أى قسم انت عايزة و مش شرط التقدير أو كدة مفيش غير قسم Bio اللى بياخد بأولوية التقدير.................

هو من الناحية دى كلة بيعمل حاجة أسمها- دبلومة تحاليل و مفيش فرق بينهم لأن كدة أو كدة زى مل حضرتك عارف مفيش خريج من كلية علوم بيشتغل فى أختصاصة ... بس يفضل انك متدخلش قسم خاص لأن اللى بيدخلوة بيبقوا دخلينة عشان يكون ليهم أولوية التعيين فى الجامعة بمعنى أن الكلية لو عايزة معيد كيمياء مثلا بتفضل أنها تاخد من كيمياء خاص عن حيوان و كيمياء مثلا حتى لو ليهم نفس التقدير
بعد ما تخلص أمتحناتك فى سنة تانية و تبان النتيجة بتروح لشئؤن الطلبة و تاخد منهم طلب الرغبات و هتلاق فى الورقة 5 رغبات بتملاهم على حسب أختيارك و عموما بتتقبل من أول رغبة كتبتها
و بس هى دى كل الحكاية يا رب تكون فهمتنى..............

descriptionحوار مفتوح حول اقسام الكليه...... Emptyرد: حوار مفتوح حول اقسام الكليه......

more_horiz
اولا ازيك يا مصطفى باشا اتمنى تكون بخير

انا بشكر دينا على معلوماتها وهو فعلا كلامها مظبوط

انا فى تالتة نبات وكيميا

اولا جميع اقسام بيولوجى تقريبا ما فيش بينها فرق فى مجال العمل لان كل الاقسام تقريبا فيها كيميا فالكيميا دى بتاهلك انك تشتغل فى اى مجال سواء ادوية او مصانع او شركات او ....الخ طبعا مع مراعاة ان التقدير لية دور ااساسى فى العمل

اولا يا درش اقسام بيولوجى هى كالتالى
كيميا حيوى ودى بتطلب تقدير جيد جدا على الاقل
نبات وكيميا
ودة باى تقدير مهما كان حتى لو انتة شايل مواد ومن ضمنها النبات عادى جدا تثقدر تدخلة برغبتك وليس بتقديرك
حيوان وكيميا نفس الكلام بردة بدون تقدير
نبات خاص ودة اللى بيدخلوة بيكونوا عايزين يتعينوا معيدين نبات وطالعين اوائل الدفعة او باباهم دكتور فى القسم طبعا فاهمنى
حيوان خاص نفس الكلام
حشرات وكيميا باى تقدير وحشرات خاص اى تقدير

رغبتك بتيجى فى سنة تالتة فى بدايتها تقريبا فى اخر الاجازة بتاعة تانية بتروح الشئون بيديك ورقة بتكتب فيها رغبتك بالترتيب ودايما اول رغبة بتكتبها هى اللى انتة بتدخلها
بس ما تبقاش جايب مقبول وتكتب اول رغبة كيميا حيوى ما ينفعش دة القسم الوحيد اللى عايز جيد جدا على الاقل
وكتابة الرغبات دى حاجة سهلة جدا جدا لدرجة انك ممكن تبعت واحد صاحبك يكتبهالك لو انتة مكسل ههههههههههه

فية حاجة بقي يا صاصا عايزك تعرفها بردة
دينا قالت ان كل اقسام بيولوجى بيعملوا دبلومة تحاليل
اة كلامها مظبوط فعلا بس اية الفرق بقي
دبلومات التحاليل دى منها انواع كتير يعنى فية دبلومة اسمها بكتريولوجى وفية دبلومة كيميا حيوى ودول اكتر اتنين الناس بتعملهم
وانا ان شاء الله ناوى بكتريولوجى
والبكتريا دى علم من علوم النبات فايهما اسهل واحد دارس نبات يعملها ولا واحد دارس حيوان ولا واحد دارس كيميا حيوى
طبعا الدكاترة اللى بيدرسولى حاليا فى تالتة نبات وكيميا هما اللى بيدرسوا الدبلومة دى يعنى انتة بتكون عارف نظامهم وطريقة شرحهم والموضوع مش جديد عليك بل يعتبر تكرار
اللى انا عايز اقصدة ان بتاع حيوان وبتاع كيميا حيوى بيواجة صعوبة كبيرة لو عمل دبلومة بكتريولوجى لان هو اصلا مش بيحب النبات

شكرا واسف بجد على الاطالة
واى سؤال يا درش او استفسار فى الكلام دة انا موجود لان فية كلام كتير جدا فى الموضوع دة بس انا طولت اوى
شكرا

more_horiz
شكرا يا دينا و الف شكر يا ابو حميد انا بجد مش عارف اشكرك ازاى انا بستفيد جدا من اطالتك
و ربنا يوفقك فى الدراسه و الدبلومه ان شاء الله
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد