منتدى علوم المنصورة
هل من الممكن ان تحب شخص لم ترة فى حياتك؟ Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل من الممكن ان تحب شخص لم ترة فى حياتك؟ Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionهل من الممكن ان تحب شخص لم ترة فى حياتك؟ Emptyهل من الممكن ان تحب شخص لم ترة فى حياتك؟

more_horiz
سؤال محير وشائع في هذه الايام !!

هل من الممكن ان تحب شخص لم تره في حياتك؟؟؟
هل ممكن ان تحب شخص تواجد في المنتدى اوالمسنجرمعك او تتحدث معه عبرالهاتف فقط !!!

طبعاً الكلام شامل معنى الحب في الله :

سؤال بدنا معرفة جوابه من بنات وشباب المنتدى ..

هل محادثات المسنجر او التلفون تكفي كي نحب الشخص او تؤيد ان النت
عباره عن مقالب وصدمات في الاشخاص فهو عالم خفي لا نعرف طرقه ومتاهاته ؟؟

باب حوار جديد وحول ظاهره شائعه يمشي فيها الكثير الكثير هذا ما لفت نظري إليها ..
وأعتقد الأغلبيه يتسائلون مثلي ..
فتعالوا نتناقش ونحاول أن نصل إلى حل إلى هذه المشكله الشائعه ..

اتمنى المشاركه

descriptionهل من الممكن ان تحب شخص لم ترة فى حياتك؟ Emptyرد: هل من الممكن ان تحب شخص لم ترة فى حياتك؟

more_horiz
بصراحة هي صعبة جدا لأن معظمهم كدابين جدا انا شايفة ان الحب لازم يكون حد قريب منك تعرفية مش موبيلات وشات لا طبعا احسن حاجة نبعد عن الشات لأنة قرف حتي المسنجر اخترعوا برنامج لإختراقة حاجة تشل الواحد معدتش حاسس بأمان في الزمن دة وشكرا علي موضوعك جدا جدا

descriptionهل من الممكن ان تحب شخص لم ترة فى حياتك؟ Emptyرد: هل من الممكن ان تحب شخص لم ترة فى حياتك؟

more_horiz
اولا
الحب ليس ان ترى الشخص فيعجبك شكله فتحبه
الحب هو ان تتغلغل داخل اعماق الاخر فتعرف سخصيته طباعه عاداته افعاله و ردود اغعاله كيف يتصرف فى الازمات؟
كل تلك الجوانب هى اهم من رؤيه الاخر
فاذا اعتبرنا مصداقيه الاخر فالاجابه نعم ممكن احب شخص انا ماشوفتوش
بس مش لازم اعرف كل ده منه شخصيا يكفى حديث الناس عنه و انطباع الاغلبيه عنه و عن شخصيته
ثانيا
ان كان الكلام تحديدا عن الشات و المنتديات
فالاجابه لأ
من الممكن يكون الاخر كاذب ويدهى الصفات الحسنه
--------------------------
هذا رايئ ................شكرا على الموضوع ده

more_horiz
الحب مش مجرد كلمه تتقال الحب احساس ومشاعر انت بتحس بيها قبل اى كلمه تتقال
الحب انك تفهم الى بتحبه من نظرة عنيه ومن غير ما يتكلم
الحب تفاهم ومودة وتسامح
الحب صدق واخلاص
الحب مقدرش اديه حقه ولا معناه الحقيقى
وبكدة تبقى طريقة الشات والحاجات دى طريقة فاشله

more_horiz

بالتأكيد ان الحب عن طريق الموبايل والشات فاشل بكل المقاييس

لان كل طرف يتعمد ان يجمل نفسه ويظهر افضل مافيه امام الطرف الاخر

الولد دايما يظهر بمظهر الفارس النبيل الجنتل زيادة عن اللزوم ودا حقه لان الكلام مش بفلوس

والبنت هيا الاميرة المغلوبة على امرها اللى محتاجة فارس الاحلام يظهر على الحمار ... قصدى الحصان الابيض ويخطفها لبعيد عن مشاكل البيت والجامعة وال .........

كمان علشان تقدر تحب واحد لازم تعاشره فترة وتعرف طباعه واخلاقه وكيفية تصرفه فى المواقف المختلفة لان الحب مش حاجة سهلة لان الموضوع مش انا بحب وعايزاه يا بابا ... لا دى اسرة وعيلة وحياة كاملة هتقضيها مع الشخص دا وبالتالى لازم تبقى عارفه كويس وواثق منه ومش تعجب بيه بس لان كلامه حلو .

شكرا على مواضيعك المميزة دى يا beautiful_bird فى الفترة الاخيرة

ولكن اتمنى انك تقتصرى على 3 مواضيع فى اليوم فى القسم الواحد علشان تدى الفرصة لباقى الاعضاء ينزلوا بمواضيعهم وتظهر فى الصفحة الاولى ... ودا بالمناسبة احد القوانين فى المنتدى انك تنزلى ب 3 مواضيع كحد اقصى فى اليوم الواحد .

more_horiz
لا طبعا فاشل فاشل فاشل
غير انه حرام

more_horiz
Mano كتب:
بالتأكيد ان الحب عن طريق الموبايل والشات فاشل بكل المقاييس

لان كل طرف يتعمد ان يجمل نفسه ويظهر افضل مافيه امام الطرف الاخر

الولد دايما يظهر بمظهر الفارس النبيل الجنتل زيادة عن اللزوم ودا حقه لان الكلام مش بفلوس

والبنت هيا الاميرة المغلوبة على امرها اللى محتاجة فارس الاحلام يظهر على الحمار ... قصدى الحصان الابيض ويخطفها لبعيد عن مشاكل البيت والجامعة وال ........

انا معى مانو

more_horiz
اولا احب احيكي علي الموضوع لانه ظاهرة حية
بالنسبة ليا انا فلا اعتقد اني ممكن احب حد من خلال النت
لاسباب عدة
اولا انا لا احب بسهولة يجوز اني قد اعجب بشخصية او بفكر و لكني لا اربطها بالشخص
فلابد ان اري الشخصية المستترة لان اللقاء ياتي بانطباعات اخري
ثانيا انا لا احب ان اغامر بقلبي لان صدمته في اول حب له ستكون هلاك
علي المستوي العام باة
فكثيييييييييير يتجملون ويبدون في احسن ثوب لهم متالقييين و يستتر وراء ه>ا الثوب عيوب كثييييييييرة
و بعدين الحب في نظري تآلف ارواح و تجاداب
قلوب و اعتقد ان النت ليس كفيل بدلك

more_horiz
موضوع جميل جدا يا beautiful bird احييكى علية

انا من راى ان اللى بيحصل واللى بنسمعة على النت دة مش حب
دة يعتبر مجرد اعجاب بس مش اكتر
بمعنى ان انا ممكن اعجب بشخصية معينة فى المنتدى وبارائها وردودها وممكن اعجب بشخصية على المسنجر من خلال طريقة تفكيرة او اسلوبة فى الكلام لكن مش ممكن ابدا اسيب نفسى واسيب مشاعرى تتطور ناحيتة لدرجة انى احبة لان فية عقل بيفكر قبل القلب وزى ما تفضلوا اخواتى هنا وقالوا ان الايام دى ما بقيناش عارفين الكداب من الصادق خصوصا فى حكاية المشاعر والحب دى
اذن هنا النت يعتبر وسيلة للاعجاب وعمر النت ما كان ولا هيكون وسيلة للحب
ممكن يكون وسيلة للتعارف فقط اة وبعدين لما اشوف الشخصية دى اللى انا معجب بيها واقابلها مرة واتنين وتلاتة ساعتها بقي تحدد اذا كان الموضوع هيتطور لحب ولا هيتوقف عند مرحلة الاعجاب

اذن ما فيش حاجة اسمها حب على النت
دة مسمى معظم الشباب والبنات اخترعوة لمجرد التسلية ولمجرد تعويض النقص اللى بيشعروا بية فى الواقع بانهم يلاقوا نفسهم على النت ويحققوا الحب اللى مش قدروا يحققوة فى الواقع
كمان لتحقيق اهداف غير مشروعة تحت اسم وشعار الحب

اشكرك على الموضوع مرة تانية
واسف للاطالة

more_horiz
انا رايى من راى نو نيم
بس فى حاجه نسيناها هى ان الحب مش كلمه او اعجاب او كل الكلام الكتير ده
ربنا قال فى محكم اياته (وخلقنا لكم من انفسكم ازواجا لتسكنو اليها وجعلنا بينكم موده ورحمه) صدق الله العظيم
فا احنا لو فكرنا كويس فى الايه صدقونى هتحل جميع مشكلات ما يسمونه بالحب
لان الحب او اى كان ربنا هو اللى بيوفقنا عليه وبلاقى حبيبنا لو بعد ميت سنه لان مفيش غيره هو واحد وهى واحده وبس
وده بقى اللى بسميه موده ورحمه
اخ
اسفه طولت

more_horiz
i agree with no_name and qatr el nada and i say that real love can not appear right now .
i do not deny the role of love in our life ,but we should concentrate on our studies and our goals in life.
love will come on its right time.

more_horiz
وانا كمان رائى من راى
let me alone

more_horiz
طبعا اولا بشكرك يا

beautiful bird

علي موضوعك والفكرة اللي انتي طرحتيها

وبيتهيألي كل الاعضاء اجتمعوا علي نفس الرأي

ان مفيش حاجة اسمها حب من النت

وبجد كلام مانو صح جداجدا جدا

وانا معاه في كل كلمة قالها

لان علشان احب لزم اولا يكون في عشرة واكون عارفة الشخص ده

بعيوبه قبل مميزاته وشايفة هوه بيعامل الناس ازاي

وازاي اسلوبة مع اهله وعلاقته بيهم

وكمان معاملته مع اصحابة

مش بس كلامه ومعاملتة ليه

لانه اكيد ادامي هيحاول يجمل نفسة ويخفي عيوبه

مع ان انا لازم اعرفة كده علي طبيعته زي ما هو بكل ما فيه من حسنات وسيئات

وبيتهيألي ان النت والشات عمرهم ابدا ابدا ما يقدروا يحققوا المعادلة دي

واسفة ان كنت طولت عليكم

وتقبلوا مروري

more_horiz
انا الاول احب اقول لكل المنتدى وحشتونى جدااااااااااا ايام الامتحانات . وبالنسبة للسؤال الرائع دا من رايى ان الشات والحاجات دى كلها وسائل تسلية مش اكتر لان انا عن نفسى مش ممكن احب حد الا لما اشف تصرفاتة و صفاتة وطريقة كلامة ودا كلة مينفعش يكون فى الشات لان معظم الشات بيكون كدب
remove_circleمواضيع مماثلة
chat_bubbleرتب حياتك & رتب حياتك & رتب حياتك
chat_bubbleجدد حياتك فى رمضان
chat_bubbleامسك دفه حياتك
chat_bubbleسؤال غير حياتك
chat_bubbleحياتك رسم بياني
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد