منتدى علوم المنصورة
الفيروسات الحيوانية تهاجم الانسان Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
الفيروسات الحيوانية تهاجم الانسان Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionالفيروسات الحيوانية تهاجم الانسان Emptyالفيروسات الحيوانية تهاجم الانسان

more_horiz
ظاهرة جديدة تستحق الوقوف امامها
مهاجمة الفيروسات الحيوانية للانسان
البداية كانت انفلونزا الطيور و الرعب و الهلع يصيب العالم
مرورا بانفلونزا الخنازير و التى مازالت أصداؤها تملا العالم ضجيجاً
و أخيرا و ليس آخراً انفلونزا الماعز التى تم الاعلان عنها مؤخرا فى بعض الدول

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

رأيى الشخصى :
قدرة هذه الفيروسات الحيوانية ان تتطور لتصبح قادر على اصابة الانسان يعد تطور غاية فى الخطورة .. لان هذا يعنى ان ما يحدث الآن ليس الا انذار عن فيروسات اخرى تهاجم الانسان و ربما تكون مسئولة عن امراض اخطر بكثير من انفلونزا الطيور و الخنازير ..
و ان الايام القادمة ستشهد مزيدا من المعاناة .. و مزيدا من تجرأ هذه الفيروسات الحيوانية على اصابة الانسان - ان جاز استخدام التعبير - و هذا ما يدعمه خبر ظهور انفلونزا الماعز و اصابة العديد بها
- ان صح الخبر وفقا لما نقله بعض الوكالات الاخبارية فى العالم و نقل عنهم الخبر موقع اليوم السابع -
و وفقا لهذا الرأى فلن تكون هذه آخر الأحزان .. أو بمعنى آخر لن يكون هذا آخر الأخبار عن تطور فيرس حيوانى ليصيب الانسان .. و بناءً عليه علينا ان نستعد لحرب ضروس موقعة مع امراض انفلونزا البقر و انفلونزا الفئران بل و ربما نتخطى مرحلة الانفلونزا لندخل مرحلة جديدة من الأزمة
حيث ان الظروف اصبحت مهيئة تماما لتطور تلك الفيروسات بدليل السوابق الخطيرة التى حدثت من الطيور الى الماعز مرورا بالخنازير

الرأى الآخر :
يرى الآخرون ان هذه النظرة نظرة متشائمة جدا .. و ان الموضوع اقل كثيرا من ان يصور بهذه الصورة القاتمة .. بل ان الأمر لا يتعدى تطور احد الفيروسات ليصيب الانسان و يمكن لنا ان نسيطر على الامر باتباع سلوكيات افضل فى التعامل مع الامر .. من خلال الاهتمام بالنظافة الشخصية و زيادة الاهتمام بالبيئة .. و ان تطور فيرس او اثنين لا يعنى أبداً ان هذا سيكون سلوك دائم لجميع الفيروسات
و بالتالى فان الامر لا يتطلب الا وضع نمط سلوكى افضل للافراد و المجتمعات للحد من خطورة المواقف
و ان نتعامل مع الموقف الذى يقابلنا من خلال اجراءات حازمة دون التطرق لخيال ماذا بعد؟؟!!

و بين الرأيين أترك لكم المجال للتعبير عن أرائكم العلمية و الشخصية

descriptionالفيروسات الحيوانية تهاجم الانسان Emptyرد: الفيروسات الحيوانية تهاجم الانسان

more_horiz
اسمحلى انتشار مرض انفلونزا الطيور والخنازير واخيرا الماعز مش تطور فيروسى بس اعتقد من وجه نظرى قد تكون خاطئه ان فى اشخاص مسولين عن تحور الخلايا الوراثيه واللعب فى الجينات ودة ادى بدورة الى تطوير الفيرس ودى لا يطلق عليها الا مسمى الحرب البيولوجيه اللى بيتم فيها الاستغناء عن الاسلحه واستخدام المرض كسلاح فتاك ولذلك المفروض يتم التحقيق عن سبب الفيرس وايه اللى بيحصل ومش نسكت عن دة لاما هنفاجا كل يوم بمرض جديد يطرق ابوابنا
اسفه على الاطاله تقبل مرورى شكرا

descriptionالفيروسات الحيوانية تهاجم الانسان Emptyرد: الفيروسات الحيوانية تهاجم الانسان

more_horiz
اولا: باشكرك على مرورك الكريم و اول الآراء فى مناقشتنا
ثانيا: انتى علقتى على الامر بوجهة نظر بليغة .. و هى انه من الممكن ان الفيرس لم يتحور من تلقاء نفسه و انما من خلال تجارب غربية لفعل ذلك فى اطار الحرب البيولوجية أحد اشرس الحروب فى التاريخ ... قد يكون هذا صحيح و قد يكون كما أظهر بعض العلماء ان الظروف البيئية و المناخية هى السبب الرئيسى .. و قد يكون التعايش الغير مسبوق بين تلك الحيوانات و الانسان .. أسباب كثيرة قد تطرح نفسها كاجابة لسؤال أصبح يؤرق العالم .. لماذا انتشرت هذه الامراض ؟؟!! و لماذا الآن فقط ؟؟!! و ما معنى و مدلول ان ينتقل فيرس المفترض انه متخصص فى اصابته لكى يصيب الانسان ؟؟!! و لماذا الانسان فقط و ليس كائنات أخرى أيضاً ؟؟!!

أحيكى على هذا الطرح .. و هذا يقتح باباً جديداً فى النقاش .. فى انتظار مزيد من الآراء لأجمل أعضاء ..

more_horiz
اذا كان الانتشار والتحور اللى فى الفيروسات ده ناتج من تدخل بشرى متعمد فده ملوش حل لان يد الشر هتفضل موجوده للابد
انا مع الرأى التانى ان السبب فى انتشار وتحور الفيروسات هو خلل فى النظام والسلوكيات والتلـــــــــــــــــــــــــــوث
فعلا احنا بحاجه الى نمط سلوكى مختلف من نظافه شخصيه واهتمام بالبيئه وصحتنا وده الاهم ومناعه اجسامنا يعنى نعمل الحاجات اللى المفروض نعملها
وشايفه كمان اننا المفروض نهتم بالحيوانات اللى الفيروس فى الاسااس بيتاصل فيها وبيتحور بعد كده وندرس الظروف وبيئه كل حيوان ونشوف الخلل فيها ايه بالظبط
اما بقه لو جئنا للحل السريع - فممكن يكون بالموجات الكهرومغناطيسيه وهى اننا نوجه للفيروس اشعه كهرومغناطيسيه له نفس التررد ونفس شكل الاشارات الحيويه بعدها هيحصل تداخل بين الاشارات الخارجه من افيروس والاشارات الموجه له فيتوقف النشاط الفسيولوجى له والموضوع ده هيكون له شويه ضوابط هوضحهالكم ان شاء الله لما اجمع معلومات اكتر عن الموضوع فى منتدى الفيزياء الحيويه قريبااا
شكرا ليك يا برنس على طرحك للموضوع المهم

more_horiz
منار
اولا : باشكرك على مرورك الكريم
ثانيا : انتى مع الراى التانى و الذى يرى ان السبب فى ذلك هو التلوث و النظام البيئى المختل و اننا بتغيير سلوكياتنا و اتباع سلوكيات افضل نستطيع ان ننهى هذه الازمة ... صحيح ده مهم جدا اننا نحسن من امور كثيرة على راسها المحافظة على البيئة و الاهتمام اكثر بالنظافة الشخصية و المجتمعية ..
و لكن اسمحيلى اختلف فى نقطة و ان كنت احترم رايك كاملاً .. فانى ارى ان هذه الاشياء لن تمنحنا فرصة للتخلص من مهاجمة الفيروسات الحيوانية للانسان .. فانا اعتقد انها لن تكون النهاية .. و انما البداية لتحورات أخرى و امراض اخرى
ثالثا : الاشعة الكهرومغناطيسية .. الحقيقة انا قرأت الموضوع اللى حضرتك كتبتيه .. و عجبنى جدا .. و ارى انه يمثل طفرة فى الاساليب العلاجية و ان كنت ارى انه ليس الحل السريع بل على العكس فانه سيأخذ وقتا ربما اكث مما نتوقع كى ياخذ المكانة الاولى كطريقة علاجية

مستمتع جدا بالنقاش معاكم
جزاكم الله خيرا
فى انتظار المزيد من الآراء

more_horiz
the*prince كتب:

و لكن اسمحيلى اختلف فى نقطة و ان كنت احترم رايك كاملاً .. فانى ارى ان هذه الاشياء لن تمنحنا فرصة للتخلص من مهاجمة الفيروسات الحيوانية للانسان .. فانا اعتقد انها لن تكون النهاية .. و انما البداية لتحورات أخرى و امراض اخرى
ثالثا : الاشعة الكهرومغناطيسية .. الحقيقة انا قرأت الموضوع اللى حضرتك كتبتيه .. و عجبنى جدا .. و ارى انه يمثل طفرة فى الاساليب العلاجية و ان كنت ارى انه ليس الحل السريع بل على العكس فانه سيأخذ وقتا ربما اكث مما نتوقع كى ياخذ المكانة الاولى كطريقة علاجية

لو سمحت يا برنس ياريت توضحلى يعنى ايه لما نهتم بالبيئه والنظافه الشخصيه وصحه اجسامنا هيكون ده بدايه لتحورات اخرى ؟؟؟ انا شايفه انها هتكون بدايه لحياه افضل للاجيال القادمه ان شاء الله
بالنسبه للوقت فى موضوع العلاج الجديد بالاشعه الكهرومغناطيسيه فكل الوقت اللى هياخذه اذا طبق هو وقت تدريب افراد قادرين على التطبيق ووقت للاقتناع بالطريقه الجديده ليس الا
مادامت الطريقه العلاجيه دى مجربه وحتى اثناء العلاج بها ليس لها اى اثار جانبيه
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] وشكرااا

more_horiz
* شكرا يا منار على مرورك و اهتمامك
* النقطة اللى بتسالى عنها .. مقصدش ان النظافة الشخصية هى اللى هتسبب التحورات .. لا طبعا زى ما انتى بتقولى ده شىء جيد لنا و للاجيال القادمة على جميع المستويات طبيا و بيئيا و غير ذلك ..
اللى اقصده ان حتى فى المجتمعات البيئية النظيفة .. نجد وجود مثل هذه الامراض .. بمعنى آخر ان التحورات لن تنتهى بمرض انفلونزا الخنازير و الطيور و الماعز .. فمن وجهة نظرى ان هناك امراض اخرى و تحورات اخرى ..
و لم اقصد ابدا ان سببها النظافة .. فكلما انها هنا لا اعنى بها النظافة الشخصية و انما مهاجمة الفيرويات الحيوانية للانسان

* بالنسبة للموجات الكهرومغناطيسية .. طبعا حضرتك اعلم منى بان الجميع و ليس فى مصر فقط ليس من السهل الاقتناع بفكرة جديدة خصوصا فى مسائل الطب و العلاج و اادوية .. خصوصا ان هذا سيلحق ضررا بشركات الادوية و تجارتها .. و ما أدراك ما مافيا الادوية و شركاتها .. فأى طريقة علاجية جديدة تلقى حربا شرسة من جهات عديدة و يظهر معارضوها سريعا حاملين تكذيبات لجدوى الطرق الجديدة .. و لنا مثال على ذلك الطرق الصينية فى العلاج .. و ايضا استخدام الاعشاب فى العلاج و الذى يسمى بالطب البديل ......... اعتقد الامر ليس بالسهولة

* سعيد جدا بوجودك و بفكرك و بآرائك .. و اتمنى اكون رديت على استفساراتك
و فى انتظار مزيد من الآراء

more_horiz
سلامو عليكم يا جماعه دا اول مشاركه ليا هنا
اتمنى مش اكون ضيف رزل يعنى
مهو الاراجوز دايما خفيف
كنتو بتقولو ان الفيروسات الحيوانيه بتهاجم الانسان
هاهاهاهاهاهاهاها
هى جت يعنى عليها
مهو كل حاجه بتهاجم الانسان دلوقتى
يعنى لو مثلا مثلا يعنى لو اتكلمنا عن انفلونزا الطيور دى
مهو صاحب شركه التيمبفلو العقار الوحيد اللى بنستخدمه فى علاجه
كان جينرال سابق فى الجيش الامريكى والانفلوانزا دى كانت ظهرت اول مره وهو كان فى الخدمه
صدفه عجييييييييييييبه
هاهاهاهاهاهاها
يا لهوووووووووى انا بتكلم فى ايه
اقصد يعنى ان الفيروسات بتتحور اه
لكن باكتر من طريقه
والله وحده اللى يعلم مين وامتى وفين وليه
وكمان
احنا كطلبه علوم
عارفين تمااااااااااااااااااااااااام قوى قوى ان الحرب البيولوجيه اخطر انواع الحروب
اوعو يا جماعتنا تاخدوا على كلامى
دا انا اراجوز مفعوص

more_horiz
* اولا : يسعدنى ان اول مشاركة ليك تكون هنا .. و يا رب دايما مشاركنا فى مناقشاتنا .. و دى فرصة انى ارحب بيك معانا فى المنتدى
* ثانيا : ثانيا انت مش رزل .. زى ما قلت الاراجوز دايما خفيف
* ثالثا : انت بتتكلم ان الانسان بقى ملطشة فاشمعنى يعنى الفيروسات الحيوانية .. و بعدين اوضحت فكرتك بان هناك مؤامرة .. فصاحب الدواء هو نفسه جنرال سابق فى الجيش الامريكى عاصر فترة ظهور المرض لاول مرة .. و طبعا قلت فى الآخر متخدوش على كلامى .. لكن للاسف هناخد على كلامك لانك اراجوز خطر و مش عادى

نورت الموضوع

more_horiz
ايه يا عم فى ايه انا خطر ميييييييين
وررررررررررررررررر
انا اراجوز ولازم اكون مش عادى
هما كانو قالوللللللللى
اتكلم بطريقه علميه بلاش شغل الارجوزات ده
بس كده فى الخباسه
انا راضى ضميركم الحى ده فى الزمن المنيل اللى احنا فيه ينفع غير شغل الارجوزات
يا لهووووووووووووى عليا بتكلم تانـــــــى بره الموضوع
انا عاوزكم كطلبه علميين
تفكروا ايه هو التمحور اساساا
هو عبارة عن تغير فى شكل الصبغيات للكائن او الفيروس
وممكن دى تحصل باى شكل
اما اشعاع او حراره زايده او ممكن كيماويات
وانا راضى تانـــــــــــى ضميركم الحى دهون
هى الحاجات دى بتحصل من ذات نفسيتها ولا ااااااااااااااااااااااااااا
سلامو عليكووووووو
ورررررررررررررر

more_horiz
أولا أحب أشكر البرنس على الموضوع
لانه فعلا مهم وفعال
انا رأيي من رأى نــــــــــور
لآن التحورات الطبيعية لا يمكن أن تحدث بهذه السرعة فى الطبيعة
وخاصة انه كما درسنا يمكن تصنيع الفيروسات معملياَ
ولذلك :أنا فى اعتقادى الشخصى
اعتقد انها احدى امرين
ان يكون ناتج تصنيع معملى (الحرب البيولوجية) أو:*
الا يكون له وجود فعلى*
وذلك أيضاَ فى اعتقادى بسبب انه لايمكن ان يسبب مرض فيروسى بهذه الاهمية المشار اليها
هذا العدد الضئيل من الاصابات
وان تكون كلها ضجه اعلاميه احدثتها احدى شركات الادوية لاستغلالها فى تصريف العقاقير
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد