منتدى علوم المنصورة
مركز الأرض Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
مركز الأرض Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionمركز الأرض Emptyمركز الأرض

more_horiz

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

اغلبنا شاهد فيلم The Core و البعض لم يشاهده

المناقشة تدور حول المادة العلمية المستوحاة من الفيلم

ماذا لو توقف لب الارض عن الدوران؟
ماذا سنفعل اذا حدث هذا؟

كل هذا بيد الله وحده

ولكن نفتح مجالا للمناقشة لنري تصوراتكم

descriptionمركز الأرض Emptyرد: مركز الأرض

more_horiz
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

من المعروف ان دوران الكرة الارضية حول نفسها مرة واحدة كل يوم , فيتولد عن هذا الدوران المستمر الليل والنهار . وبسبب اتجاهه تبزغ الشمس من المشرق.

اكد العلماء ان الارض تبطىء من سرعة دورانها حول نفسها جزءا من الثانية خلال كل مائة عام . فقبل حوالي 4000 مليون سنة كانت مدة كل من اليل والنهار اربع ساعات فحسب. واستمرت حركتها بالتباطؤ حتى تساوت فترتي الليل والنهار. وكنتيجة طبيعية لهذا التباطؤ سوف ياتي وقت تتوقف فيه الارض تماما عن الدوران . وعلميا بعد فترة توقف قصيرة تبدا الارض مرة اخرى بالدوران بشكل عكسي مما يحتم ظهور الشمس من المغرب .

وعلى الرغم من معرفتنا لنسبة التباطؤ , لا يمكننا تحديد الوقت الدقيق الذي تتوقف فيه الارض تماما عن الدوران. لان عملية التباطؤ معرضة للازدياد بنسب معينة اذا حدثت امور خارجة عن الماءلوف, مثل استخدام القنابل الهيدروجينية او اصطدام نيزك او نجم بكوكب الارض وغيرها . هذا الاكتشاف العلمي الناتج من جهد جهيد , اخبرنا به رسول الله (ص) ,حيث روي في كتاب مستدرك الوسائل في الجزء الحادي عشر . في وصية طويلة للرسول (ص) عن اشراط الساعة حتى قوله(......ثم تطلع الشمس من مغربها معاشر الناس اني راحل عن قريب , ومنطلق الى المغيب , فاودعكم واوصيكم بوصية فاحفضوها اني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي اهل بيتي ......) . وفي هذا المجال لا يسعنا ان نقول الا ما قال الله تعالى في محكم كتابه العزيز( وما ينطق عن الهوى ان هو الا وحي يوحى).

لو تصفحنا كتاب نهج البلاغة في كلام لامير المؤمنين(ع) يتبرا فيه من الظلم نقرا قوله( والله لو اعطيت الاقاليم السبعة بما تحت افلاكها على ان اعصي الله في نملة اسلبها جلب شعيره ما فعلته). فمن اين لرجل عاش قبل 14 قرنا في صحراء الجزيرة العربية ان يحدد عدد قارات الكرة الارضية والتي كناها بمصطلح الاقاليم السبع؟ في زمن لم يعرف فيه سوى اجزاء من اوروبا واسيا وافريقيا؟ كيف له ان يحدد سعة البر في عهد ناءى عن التطور العلمي وعجز عن النهضة التكنلوجية ؟ ولا عجب في قول الامير (ع) وقد قال فيه رسول الله (ص) (انا مدينة العلم وعلي بابها).

more_horiz
سلام عليكم
شكرا يا روما علي البدء في المناقشة
بس كون دوران الارض دا موضوع تاني
القصد بالكلام ان لب الارض عبارة محرك كبير بيسبب حاجات كتير منها :
1 - دوران الارض
2 - المجال المغناطيسي للارض
3 - الجاذبية
هنا الكلام عايزين نتصور ايه اللي ممكن يحصل لو توقف اللب عن الدوران
هو دا المطلوب
والسلام ختام

more_horiz
ممكن ان الارض تلف فى الاتجاه المعاكس
وبكده الشمس هتشرق من الغرب
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سبحان الله
وممكن تتوقف خالص وبكده يا ما هنفضل نهاااااااااار على طول او لييييييييييل على طول
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سبحان الله
وممكن تفقد جاذبيتها واحنا نطير فى الفضاء بقى
نخبط على الكواكب اللى جمبنا
ويا سلام بقى لو نزلنا على الشمس
بس اهم حاجه اننا ننزل عليها بالليل عشان متبقاش الدنيا حر
هههههههههههههههه
سبحان الله
لا وكمان دوران الارض ممكن يكون
يكسب الارض الدوران
بس فى ثبات
يا سلام لو الارض اتحركت بقى
وبقى فى عدم توازن
وسابت النظام الشمسى
الارض هتقع
؟
طيب هتقع فين
ولو نزلت هتنزل تروح فين
حرام عليك انا دماغى لفف من كتر التفكير

more_horiz
الاول سلام عليكم
ثانيا بقي حرام عليا ليه يا دعاء انا عملت حاجة
ثالثا اسف لتاخري في الرد
اوك نرجع للمناقشة بتاعتنا
لب الارض ماهو الا تركيبة متجانسة من المعادن زي الحديد و النيكل بنسبة كبيرة وعناصر اخري كروم زيركون ...الخ يعني لب الارض عبارة عن مغناطيس كبير موجود في درجة حرارة تعادل3600F وضغط بيساوي 8.6طن/بوصة مربعةيعني الكرة الكبيرة دي تحت الضغط والحرارة بتولد مجال مغناطيسي بيغلف الارض
لو ان لب الارض بقي توقف عن الدوران (اللي حصل في الفيلم ممكن يتحول لحقيقة) زي
العواصف الرعديةالمستمرة

معروف عن البرق انه مش يضرب مكان مرتين لأن مغناطيسية الارض تحول دون حدوث ذلك وكمان العواصف دي ناتجة عن التفريغ
المستمر للشحنات الكهربية في الغلاف الجوي و الجدير بالذكر ان تلك العواصف من المحتمل ان تصل قوتها الي مئات الاضعاف من العواصف العادية و هذا مايطلق عليه Super Storm

ظاهرة الشفق القطبي Aurora

عارفين الظاهرة دي بتحدث نتيجة ايه
بتحدث نتيجة عمليات التهدم في المجال المغناطيسي للارض جراء التعرض لمجال الشمس المغناطيسي الذي يبلغ الاف المرات ضعف مجال الارض فيحدث كما مبين بالشكل
الاماكن المشار اليها بالون الاصفر هي خطوط فيض تؤول الي النهاية وعند نهايتها مع تلامسها للغلاف الجوي يحدث الشفق القطبي بالوانه الرائعة
اما الاماكن المشار اليها بالون الأزرق فهي تمددات في المجال نتيجة معارضته لمجال الشمس
العواصف الشمسية

الجدير بالذكر ان العواصف الشمسية ما هي الا Micro Waves موجات قصيرة عالية الطاقة(جسيمات مشحونة)المجال المغناطيسي للارض بيمنع دخول تلك الجسيمات الي الارض
كل هذا من رحمة الله
فالحمد لله علي كل شئ

more_horiz
معلش يا leo
انا مش قصدى حرام عليك بجد
كتير من الناس اللى بيعرفونى يفتكرو انى متضايقه منهم
انما ما هو الا تعبير عن الذعر او عن التعب
اللى انا فيه لما فكرت فى كلامك بجد خلانى اتصور حاجات مكنتش على بالى ولا فى مخيلتى
وفعلا الفيلم ممكن يبقى حقيقه ربنا يرحمنا من اننا نعيش ونشوف الحاجات دى
ربنا يستر
وفعلا الاستفاضه بتعاتك جميله اوى
ويا رب الصور دى متتقلبش لحقيقه

more_horiz
ايه يا جماعه خلاص دا انتو مشرفين اقسام يعنى متزعلوش من بعض

الحاجه الوحيده اللى تمنع الكلام ده كله LEO
هيا رحمة ربنا بعباده دى الحاجه الوحيده اللى تمنع كل الكلام اللى انتا عايزنا نتخيله

فقط الاستفاده الحقيقيه من الموضوع ده اننا نعرف مدى عظمة ربنا ورحمة يينا غير كده انا اصلا محبش افكر فى ما قد يترتب على اختلال نظام الكون
لان ده معناه ببساطه نهاية الحياه لان ربنا هوا اللى حاكم الكون فمستحيل ان ده يحصل الا بقدر الله وارادته
وما شاء الله كان وما لم يشأ لم يكن

WRITTEN BY :
SIR ANTWAN DOMECO
FROM THE C. OF L.

more_horiz
سلام عليكم
اولا: مفيش حاجة يا دعاء عادي انا فعلا صدعت من كتر التفكير
ثانيا : نشوف الاستاذ انطوني دوميكو عايز ايه شوف يا بشمهندس الموضوع كله بيد الله ولو تلاحظ كتبت كدا في اول المناقشة اما الغرض الاساسي وراء المناقشة هو لب الارض وما يحدثه من تأثيرات علي الحياة انت عارف هقولك كلمة مفاعل نووي اول ما يبادر الي ذهنك هي القنبلة النووية وما تحدثه من تدمير بس مفكرتش في توليد الكهرباء او العلاج ما علينا احنا هنا عملنا كدا بس مع الارض
فقط النقاش مفتوح اكتب تصوراتك وتحول الي مناقشة علمية
نسيت ارحب بيك عضو جديد معانا
سلامي ختامي

more_horiz
ههههههههههههههههه
كلام جميل بس للأسف ظنك خاب لان القنبله النوويه مش اول ماتبادر الى ذهنى
وللأسف انا ذهنى مش صافى عشان افكر دلوقتى فى اى تصور ز اناعايز انام جدا لانى منتمش من امبارح
بس حبيت ارد عشان متأخرش
وكمان شكرا على الترحيب
بس على فكره انا مش استاذ ومحبش حد يقولى استاذ كنت دخلت بقى تربيه عشان اكون استاذ رسمى
انا شايف فيها تهكم شويه
بس مش مشكله نعديها
لانى مش بدقق جدا فى الحاجات اللى زى دى
وطبعا نفس الكلام بالنسبه لباشمهندس
WRITTEN BY:
SIR.DOMECO

more_horiz

بما ان الموضوع له فترة طويلة بدون مشاركة

فان شاء الله هيتم اغلاق باب المناقشة فى الموضوع دا

شكرا ليكم يا جماعة وان شاء الله نشوفكم فى مناقشة جديدة

privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى: