منتدى علوم المنصورة
ماذا لو بنينا سدا عند نهايه النيل Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
ماذا لو بنينا سدا عند نهايه النيل Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionماذا لو بنينا سدا عند نهايه النيل Emptyماذا لو بنينا سدا عند نهايه النيل

more_horiz
السلام عليكم
فى الاول كلنا نعرف ان النيل بيصب فى البحر الابيض عملنا زمان انجاز عظيم اسمه السد العالى وحتى الان هو من اعظم انجازات مصر فى العصر الحديث

بس السؤال هو دلوقتى احنا لو عملنا سد عند نهايه فرع دمياط وسد عند نهايه فرع رشيد بحيث ان احنا نتحكم كمان فى الماء اللى خارج مش بس اللى داخل وممكن نعمل ممرات مائيه اوترع او اى شئ ندخل بيه الماء الى الصحراء الغربيه والشرقيه ويكون مصدر كبير جدا للماء ويسهل كتير علينا اسيصلاح الصحراء

عاوز من كل واحد يفكر اصلا الفكره دى هتنفع ولا لا ولو مش هتنفع ليه ولو هتنفع ايه الطرق اللى ممكن ننفذ بيها الفكره دى

يلا مستنى ردودكم عاوز اشوف مفكرين وعلماء مصر طلبه كليه علوم

budorz budorz budorz budorz budorz budorz budorz

descriptionماذا لو بنينا سدا عند نهايه النيل Emptyرد: ماذا لو بنينا سدا عند نهايه النيل

more_horiz
موضوع اكتر من رائع يا حازم
أ هنيك علي اختياره

وان شاء الله تلقي فيه التفاعل المطلوب

ولكن حاليا في موضوع تم طرح مناقشته بالفعل
علشان كده انا هقفل موضوع حضرتك مؤقتا
لحين الانتهاء من مناقشة الموضوع الحالي
بعدها سيتم طرح موضوعك للنقاش ان شاء الله

تحياتي

cool cool cool

descriptionماذا لو بنينا سدا عند نهايه النيل Emptyرد: ماذا لو بنينا سدا عند نهايه النيل

more_horiz

تم فتح باب المناقشة النهاردة ان شاء الله

نرجوا التفاعل من كل الأعضاء

more_horiz
احب اشكرك يا حازم على فكرتك الرائعه
بس انا بعتقد انه من الصعب بناء اى سدود اخرى فى هذا التوقيت الصعب
لما تمر به البلاد بل والعالم اجمع من ازمه طاحنه
ولكن اذا وضعت الفكره محل التفكير فسوف تاخذ سنين من العمر للتنفيذ
انا مش بعمل احباط ولا حاجه
بس ده الواقع
نفسى اعرف راى باقى الاعضاء

more_horiz
انا عارف انها هتاخد سنين كتير علشان تتنفذ بس هى هتوفرلنا كتير لوعملناها واستصلحنا الصحراء بها
وشكرا على الرد
giver cool cool giver

more_horiz
بس انا على ما اعتقد يا سيد حازم ان كل حاجة الوقتى اصبح فيها تدخلات من دول تانية يعنى اكيد في اتفاقات تمنع اللى انت عاوز تعمله
هى فكرة كويسة بس اكيد التكلفة هتكون كبيرة
لو احنا قدرنا نعمل كدة يبقى السودان او الدولة اللى قبلنا فى نهر النيل كانت فكرت تعمل كدة

more_horiz
اولا شكرا على الرد
بس السودان مينفعش تعمل سد تمنع بيه المياه عننا واحنا ممكن نعمل السد لاننا اخر دوله بيمر بيها النيل وكده كده المياه بتنزل فى البحر الابيض ومحدش بيستفاد منها ومهما كانت التكلفه هتوفر علينا كتير الايام الجايه وعلى الاقل نزرع قمح بدل اللى احنا بنستورده
وبعدين احنا نعمل المشروع على كذا مرحله والناس مش هتتاخر فى التبرعات طبعا وهيبقى مشروع قومى
فعلا لو نفع هينفعنا كتير وبعدين المفروض كل دوله بتفكر تعمل ايه لحل الازمه الاقتصاديه واعتقد ان دا احد الحلول مع العلم ان مصر دوله زراعيه
وبشكرك على الرد وبحترم آراء الاخرين جدا واختلاف الراى لا يفسد للود قضيه
devil budorz budorz giver budorz budorz devil

more_horiz

الفكرة ممتازة يا حازم خصوصا انها هتوفر كمية طاقة كهربائية ضخمة جدا 

الموضوع من 2009 تخيل !!

اليوم 2013 احنا ف أمس الحاجة للفكرة دي يا حازم !!

نحتاج كهرباء ونحتاج قمح ونحتاح استصلاح ونحتاج كل شئ ..

في دول كثير خلاص سبقتنا وتوقعاتك انها مش هتنفع غلط ، لانها شافت ان ده من حقها وبدأت تبني سدود ف اثويبيا ..

بصراحة بلادنا ما كنتش محتاجة حكام جهلة ، كانت محتاجة حكام بتحب تفكر مثلكم .. !! 

تحياتي ..
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد