منتدى علوم المنصورة
الابحاث اثبتت ان الضحك يساعد فى التخلص من السمنة Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
الابحاث اثبتت ان الضحك يساعد فى التخلص من السمنة Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

descriptionالابحاث اثبتت ان الضحك يساعد فى التخلص من السمنة Emptyالابحاث اثبتت ان الضحك يساعد فى التخلص من السمنة

more_horiz
توصل أطباء الأمراض العصبية إلى طريقة جديدة للتخلص من شبح السمنة عن طريق السعادة والمرح، حيث أن الميل إلى الضحك قبل الدخول في النوم يساعد متبعي الحمية الغذائية على فقدان الوزن بصورة أسرع.
وجاءت نتائج دراسة أميركية حديثة تشير إلى أن الضحك لمدة طويلة يساعد الإنسان على حرق 50 سعر حرارية وهو ما يساعد على حرق الزوائد الموجودة في الجسم.
وقام الباحثون الأميركيون بوضع 45 من الأزواج أمام مشاهد لسلسلة من المواقف المضحكة فتبين أن حرق السعرات الحرارية لديهم ارتفع أثناء هذه المشاهدة، وهو ما يعادل قطعة مربعة من الشيكولاته ولكن لمدة تصل إلى 15 دقيقة.
وينصح العلماء الأميركيين الذين يرغبون في نقص الوزن بالبحث عن برامج تلفزيونية مضحكة لمساعدتهم على عملية إنقاص للوزن.
وأشار الأطباء إلى أن الأشخاص الذين يعتمدون في نظامهم الغذائي على الصيام لفترات طويلة أثناء النهار، وتناول وجبتهم في نهايته أكثر نجاحاً في خفض وزنهم، لأنه يخفض من الإصابة بضغط الدم.الضحك أحدث وسيلة لإنقاص الوزن

descriptionالابحاث اثبتت ان الضحك يساعد فى التخلص من السمنة Emptyرد: الابحاث اثبتت ان الضحك يساعد فى التخلص من السمنة

more_horiz
thx bs mfesh ay mwade3 3n el rfy3een ???SmileSmileSmileSmileSmileSmileSmile

descriptionالابحاث اثبتت ان الضحك يساعد فى التخلص من السمنة Emptyرد: الابحاث اثبتت ان الضحك يساعد فى التخلص من السمنة

more_horiz
ميرسى عالرد يا mu .hellal ,وان شاء الله نشوف موضوع الرفيعين دة lol!

more_horiz
معلومات قيمه جداً

شكراً على الموضوع

more_horiz
شكرا علي المعلومات الجميلة دي
وفي انتظار المزيد

more_horiz
فعلا انا مع هلال انا عاوز حاجه للرفيعين
بس شكرا ليكى على الموضوع القيم ده

more_horiz
ههههههههههههههههههههههه
ملهاش حل يا مهند غير السمنة البلدى والحاجة تتوصى بيكو شوية فى الاكل
وربنا ينفخكو شوية قصدى ينفخ فى صورتكو

more_horiz
مرسيى جدا على الموضوع الجميل ده ومنتظرين منك المزيد من التائلق

تحياتى لك

more_horiz
طيب وبعدين
كده الناس الرفيعين مش هيضحكوا خالص
وبالذات قبل مايناموا لانهم كده ممكن
يصحوا ميلاقوش نفسهم
بس على فكره انا كنت اعرف العكس
يعنى الناس اللى بيضحكوا كتير هما اللى وزنهم بيزيد
لانهم بيكونوا مقبلين عا الحياه وكده هياكلو كتير ووزنهم يزيد

على العموم انا بشكرك على موضوعك الجميل

more_horiz
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
فى رايى بقا يا نور مش مهم نتخن ولا نرفع
المهم نكون مبسوطين ودايما مقبلين عالحياة وبنضحك
وشكراا على مرورك الجميل
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد