منتدى علوم المنصورة
ناقش العضو اللي بعدك بسؤال ..! - صفحة 2 Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
ناقش العضو اللي بعدك بسؤال ..! - صفحة 2 Ezlb9t10

منتدى علوم المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى علوم المنصورةدخول

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة

ناقش العضو اللي بعدك بسؤال ..!

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
لؤلؤه مصريه
dr.memo
memo**memo
Bueatyangle
chemist_bola
ali elsaied
federer
نور
thestar59
kamar_ellel
zomoroda
zekra
mido
ebrahemfareed
Mohand
tootibella
no comment
nony
بنت بلد
bosy
مصطفى محمد
no_name
ahmed mostafa
let me alone
beautiful_bird
University Girl
Dalia_Rose
hishamfathi
جوهرة القصر
قطر الندى
البئر
M.Abu3rb
كبو المصري
mada_shar2awy
nity
The Spy
Sweetmoon
Casper
samaa*
ندى الياسمين
hanod
Mano
cooolgirl
elmajic
sandy
Tanto
50 مشترك

descriptionناقش العضو اللي بعدك بسؤال ..! - صفحة 2 Emptyناقش العضو اللي بعدك بسؤال ..!

more_horiz
تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
هالموضوع شفته بمنتدى ثاني

وكان في تفاعل كبير عليه من الأعضاء

والموضوع هو انه يجي عضو

ويطرح سؤال قابل للنقاش

ويجي اللي بعده ويناقش

ويحط سؤال قابل للنقاش

وهكذا.....

سؤالي هو:

هل يمكن ان تخون في يوم من الايام ؟

descriptionناقش العضو اللي بعدك بسؤال ..! - صفحة 2 Emptyرد: ناقش العضو اللي بعدك بسؤال ..!

more_horiz
ربنا مش بيدي للواحد كل حاجه هو عاوزها ممكن مايكونش لي اخوات بنات او ولاد حسب انا ايه اكيد هحس بنقص ويمكن الاقي واحده زميلتي احس انها ممكن تفهمني وتقدر تديني رأيها وممكن استفيد منها بس الصداقه فعلا في حدود واكيد لما اكون انا محترم وهي كويسه واكيد ده بيبان واي حد ممكن يشوفه ويعرفه اكيد ماحدش هيعلق عليه اما اللي بنشوفه في الجامعه ده مايمدش للصداقه او الزماله او حتي الاخويه باي صله اتمني حد يفهمني اما سؤالي هو ايه رايك اكتر 3شخصيات شفتها في الكليه وعجبتك وايه سبب اعجابك بهم بس بصراحه والشخصيه ممكن تكون (دكتور_معيد_زميل(ه)ولد او بنت_في دفعتك او دفعه تانيه)المهم انه يكون عجبك ومن في الشخصيات تحب تكون زيها؟!
كاتب هذه المساهمة مطرود حالياً من المنتدى - معاينة المساهمة

descriptionناقش العضو اللي بعدك بسؤال ..! - صفحة 2 Emptyرد: ناقش العضو اللي بعدك بسؤال ..!

more_horiz
اظن ان كل الحب الى فى الجامعة دة تسالى لان الحب الى ميكونش اخرتة
جواز يبقى دا تسلية ودا الشائغ وطبعا خطأ
و بالنسبة لسؤال كبو مظنش ان فية شخصية حلوة اوى فى الجامعة تستحق انى اكون زيها
وعلى العموم انا لسة سنة اولى والى يعيش ياما يشوف
السؤال.......
اية اكتر صفة حلوة واكتر صفة وحشة فيك ...بصراحة؟

more_horiz
اولا متشكر جدا على فكره الموضوع
ثانيا بقى انت مش غلطانه خالص وبتتكلمى كلام زى الفل وانا اتفق معاكى فى رايك وانا واحد من الطلبه اللى شايفين ان الصديق لازم يكون من نفس الجنس
وفعلا دورت على مبررات كتير لتكوين علاقه صداقه مع الجنس الاخر ولكن افشل فى العصور على مبرر مقنع.
اكتر صفه بحبها فيى انى بحس فعلا انى وفى جدا ولكن اكتر صفه وحشه فيى انى خجول زياده عن اللزوم
وبالنسبه لسؤالى الواحد لازم يدور على حبه ولا يسبها كده ؟ ولو لاقاه صدفه يعبر ازاى بدون سلبق معرفه بين الطرفين ؟

بالنسبه لسؤالى بقى انت فكرت فى مستقبلك بعد الكليه (بعد عمر طويل)؟

more_horiz
انا رايي ان لا نبحث عن الحب ولا نغلق بابنا في وجهه
لان اجمل حاجة ان يبحث عنك الحب فتشعر عندها ان هذا الحب جاءهدية من القدر
ولكن لو احببنا نتيجة لبحثنا عن الحب وقتها قد يكون حب مصطنع وهنظلم في سكتنا ناس كتيير ملهاش1ذنب
وقد يكون الحب ال1ذي في قلبنا حب في الحب
ليس حب في الشخص ال1ذي احببناه
وبالنسبة للجزء التاني من سؤالك الا وهو طريقه تعبيري عن حبي
فانا بصراحة اري ان ال1ذي يحدد شكل العلاقه هو الرجل
وبما اني معنديش استعداد احب
من طرف واحد
فبالتالي لن ابادر باي طريقه للتعبير حتي لو حبيته بجد
و لو اني لا اعطي لنفسي فرصه لان احب احد دائما اجمح جماح نفسي
بس لو هو بيحبني يبقي لازم هو اللي يقول
سؤالي اختر لنفسك ما يشبهك في الطبيعة
مثل ..البحر..السما..الموجة
زي ما انا مثلا اري نفسي بئرا
فاختر لك ايضا رمز
وقول وجه الشبه بينك وبين ما يشبهك

more_horiz
انا بقى شايفه نفسى زى الندى وقطراته وده لاننا دايما منظرنا
حلو واللى بيشوفنا بيفرح لكن بعد لحظات بنموت
وبنقع على الارض ومحدش ساعتها بيفرق
بينا وبين التراب بعد ما كنا بهجه لناس
اصبحنا لاشئ على فكره الانسان بوجه
عام كده مجرد ندى يعيش ويموت فى لحظات عمرنا هو اللحظات دى
............
السؤال ايه اكتر حاجه ممكن تضايقك فى حياتك ؟ وازاى هتتفاداها

more_horiz
اكتر حاجة بالضايق منها هيا الخيانة
واتجنبها الذاى اظن بدراسة شخصية الانسان الى قدامى ومعرفة شخصيتة..........
اية اكتر حاجة بتعجبك فى كلية العلوم واية هيا اكتر حاجة بتكرها؟

more_horiz
أكتر حاجة بحبها فى علوم روح الأسرة اللى فيها يعنى بجد بحس انى فى البيت و أكتر حاجة بكرهها هى اننا مش بناخد حقنا الاجتماعى قوى بين الكليات التانية

اللى بعدى

انت ليه عضو هنا فى المنتدى؟

more_horiz
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

والسلام على من اتبع الهدى وخشى الرحمن بالغيب
اما بعد

اولا
احب اشكر كل عضو مر بذلك الموضوع ووضع سؤال قابل للنقاش
واطلب من كل من شاهد ذلك الموضوع ولم يشارك ان يحاول المشاركة

ثانيا
وكما تعرفون ان فكرة هذا الموضوع منقولة من احد المنتديات ولكننا نختلف عن الاخرين لذلك وضعت شروط لتحسين الاداءوارجو منكم عدم مخالفتها :

1-عدم وضع سؤال قابل للنقاش والاجابة علية وذلك لاعطاء الاخرين الفرصة فى المشاركة
2-عدم وضع اسئلة شخصية مثل بماذا تصف شكلك او ما لونك المفضل ....الخ من الاسئلة الشخصية ارجوا ان تكون الاسئلة عامة وقابلة للنقاش ومن الدرجة الاولى

اعرف انة لا احد قام بتلك المخالفات ولكن حفاظ على الشكل العام
اما الان نكمل مسار موضوعنا

انت ليه عضو هنا فى المنتدى؟

اولا لانى اعلم تمام العلم ان هذا المنتدى قام بغرض المصلحة العامة وليس المصالح الشخصية مثل الشهرة او الاموال او حتى التعارف
وهدفه الاول هو تنمية قدراتنا النقاشية والعلمية وايضا الترفية
لذلك انضممت للمنتدى علوم المنصورة

سؤالى

كيف نسيطر على العادات السيئة التي تراها في المجتمع ..؟؟

more_horiz
نسيطر على العادات السيئه بأن يبدأ الانسان بنفسه ثم باخوه وأخته ثم أصدقاؤه ينصحهم ولا يمل
ثم للاهل والاقارب والجيران فتلك هو مجتمعنا حتى تنتهى من مجتمعنا كل العادات

أما سؤالى
ما معنى كلمة السعادة فى نظرك وأكثر شىء بيجعلك سعيد

more_horiz
انا بجد كان نفسي يبقي في موضوع موجود كده من زمان
نتناقش في روح رائعه ونبني افكارنا
وهو ده المطلوب مننا كلنا علشان نرتقي بفكرنا قبل علمنا
وشكرا علي الموضوع يا تانتو
ولو استمر علي كده هيبقي مثبت قريب بس استمروا علي نفس الاداء
ويا ريت ذي ما تانتو قال نبعد عن الاسئله اللي مش ليها معني ونركز علي اسئله في كافه المجالات
ونعرف منها مدي ثقافتنا وفكرنا وصل لايه
فشكر تاني للجميع

اما بالنسبه للسؤال
ما معنى كلمة السعادة فى نظرك وأكثر شىء بيجعلك سعيد؟
السعاده دي كلمه كلمه كبيره اوي وبجد اعظم حاجه لما تشوف انسان مبسوط وسعيد
كثير ناس سئلوني من المنتدي ومن اماكن تانيه
ايه اكثر حاجه بتحب تعملها
وكانت الاجابه واضحه وصريحه اني اسعد الناس
وهي دي غايه علمي وفكري وثقافتي
لان بالعلم ممكن تسعد اي حد وبالثقافه والفكر ممكن تنمي نفسك لخدمه الناس
وايضا الدين الاسلامي يحثنا علي سعاده الناس فهو من اسباب سعاده الناس
{مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِن ذَكَرٍ أو أُنثى وهو مُؤمِن فَلَـنُحيـينّهُ حَياةً طَيبة}.
لذلك وجب علينا ارضاء الله لكي نحيا حياه سعيده
وتبقي كلمه اخيره
ان ما نحن فيه الان من ضيق واحزان انما هو من المجافاه والقسوه التي يعامل الناس بها بعضهم ببعض
ولذلك اترككم مع هذه الكلمه لعلها تكون ذكري
عامل الناس بمثل ما تحب ان يعاملونك به وستجد السعاده

ييجي الدور علي سؤالي بقي

متي تصبح كليه علوم في مصر معتمده عالميا مثل باقي دول العالم؟
وهل تري اننا نصلح للاعتماد في الوقت الحالي؟

more_horiz
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فى البداية أحب أشكر تانتو على اهتمامه بموضوعه ومتابعته له وحرصه على تنظيمه بشكل جيد , واوعدك انى أبدأ بنفسى واتبع القوانين دى لان فعلا كان فى اجابات على اسئلة سابقة فى غير محلها واسئلة شخصية وكتير من البعد عن الاسئلة الموجهة .

ثانيا اشكر هشام على انه نور الموضوع بطلته وانا بصراحة كنت مستنى تدخل من زمان علشان نتبارز بالاسئلة بتاعتنا ونفيد الناس كلها .

متي تصبح كليه علوم في مصر معتمده عالميا مثل باقي دول العالم؟
بالتاكيد كلية علوم وباقى كليات مصر مش مستعدة حاليا لانها تكون معتمدة عالميا لان عندنا معايير كتيرة غائبة فى التعليم العالى , ولكن الحمد لله جامعة المنصورة فى اخر السنة اللى فاتت دخلت فى نظام جودة التعليم وتقييم الأداء ودا نظام تجديد شامل من اول تنظيم ورش عمل لأعضاء هيئة التدريس لتوجيههم الى وسائل التعليم والمناقشة الحديثة إلى المناهج الجديدة ونظام الساعات المعتمدة , ودى طبعا خطوة مهمة جدا هتهيئ كليه علوم انها تكون معتمدة فى القريب العاجل .

وهل تري اننا نصلح للاعتماد في الوقت الحالي؟

برغم انى شايف ان السؤالين تقريبا واحد لكن هجاوبك , حاليا احنا مش صالحين لا للاعتماد ولا لاى شئ اخر , ولكننا محتاجين شغل ومجهود مشترك من كلا الطرفين .... أ‘ضاء هيئة التدريس .... وطلاب علوم .... لان لازم الطلاب يغيروا نظرتهم لمفهوم التعليم المصرى ويتحولوا من طلاب محاضرات وسكاشن وامتحانات الى طلاب علم حقيقين عايزين يعملوا لبلدهم وكليتهم حاجة , واعتقد ان التفوق اقل حاجة ممكن تتعمل .

ودا مش فخر والله ولا حاجة , ولكنى اعتقد اننا فى المنتدى بنساعدفى بدا لان منتدانا علمى بالدرجة الاولى واحنا على قد ما نقدر بنفتش فى العلوم كلها ونجيب ليكم اخر اخبار العلوم المختلفة علشان نفيدكم ونهيئ لكم اساس علمى مضبوط .

معلش طولت عليك يا اتش انت والاعضاء اللى اكيد زهقوا من الكلام دا ... انا شايف الكابتن ابو احمر بيتاوب هناك ... اصحى معايا يا كابتن الله يسترك .

احم احم ... المهم ... نيجى بقى لسؤالى واكيد هيتعبكم فى الرد عليه

اية رأيك فى مستوى البحث العلمى فى مصر ؟

وكيف السبيل إلى النهوض بمستوى مراكز البحوث المصرية ؟

more_horiz
سؤالك يا مانو فعلا متعب
اية رأيك فى مستوى البحث العلمى فى مصر ؟
مستوى البحث العلمى فى مصر مضمحل جدا وده بسبب الاهمال

لان الشعب المصرى دلوقتى مش عايز يفكر فى البحث العلمى هو عايز يعيش وبيكافح علشان كدة
اما البحث العلمى لأ
وكيف السبيل إلى النهوض بمستوى مراكز البحوث المصرية ؟
الطريق للطوير يبدء من الاطفال والتعليم الاساسى لان لازم الاطفال يتعلموا ازاى يبدعوا ويفكروا

وميدرسوش كدة عشان الامتحان وبعد كدة ينسوا الا اتعلموه
سؤالى
السبب فى غيبوبه الشعب المصرى هل بسبب الاحوال الاقتصاديه ولا ايه؟
وليه بنصعب كا حاجة على نفسنا فى مصر؟

more_horiz
السبب فى غيبوبه الشعب المصرى هل بسبب الاحوال الاقتصاديه ولا ايه؟
ممكن نقول الاحوال الاقتصادية
ولكن الاهم اننا فعلنا بانفسنا اشياء ليست لنا بها من سلطان ليس ذلك فقط كما اننا لم نعد الشعب المصرى الذى يعرفة العالم بل اصبحنا كالبلوررات وكل مننا تبلور حول نفسة وانعزالنا عن العالم وعن بعضنا
فالشاب ولست اقصد الولد فقط بل البنت ايضا يريد ان يصبح غامض كما انه ينظر الى كبار السن على انهم كالسيارة من سنة 1900 خارج الخدمة واغبياء وضعفاء
ولذلك سبب غيبوبة الشعب المصرى انهم يقلدون الغرب فى تقليد اعمى متجاهلين كل قيمنا وعاداتنا الشرقية
وان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم
وليه بنصعب كا حاجة على نفسنا فى مصر؟

علشان نبقى على نور اجنا المصرين نستاهل كدة لان لم نعد امناء ولم نعد نهتم بالنظام ولذلك يجب ان نواجهة العقابات وعلى رراسها الروتين
سؤالي
هل تستطيع مواجهة صديقك بعيوبه التي تراها فيه ؟(طبعا هو مش شايف عيوبه وهذا حال كل الناس)
وماذا لو اعتبر هذه المواجهه نوعا من الغيرة او الحسد اوانك تريد احباطة ؟(طبعا تابع للسؤال اللي فوق )
السؤال للجنسين البنات والشباب صديقك او صديقتك

more_horiz
انا مع مانو مينفعش صداقة بينهم طب ماانتي معاة يبقي كل واحد يبقي في حالة اصل احنا في مجتمع متخلف نبعد منعا للقيل والقال سؤالي امتي وقفت مع نفسك وقفة وشوفت حساباتك مع نفسك زعلت مين كدة يعني وعدت حساباتك تاني

more_horiz
طيب أرد على السؤال الاول ولا التانى

على العموم النصييحة للاصدقاء مهمه لان الصديق مرآة صديقه
لكن النصيحه تكون بطريقه كويسه وبكلمه طيبه
انا عن نفسى انصح صاحبى لكن بطريقة تنبيه وليست نقد مباشر
ولو زعل يبقى مش قابل النصيحه اعتذر له على انى دورت على مصلحته

أما اجابة السؤال التانى
أنا بقف مع نفسى كتير وبحاول أصلح من عيوبى
لكن فتن الدنيا كثيره فأعود للخطأ ولكن سرعان ما اقف مع نفسى وأعود لصوابى

أما سؤالى بس عاوز جواب بصراحة وصدق
هل انت راض على علاقتك بأهلك وصلة رحمك؟ولماذا الناس قطعت أرحامها؟

more_horiz
انا راضية الى حد ما عن غلاقتى باهلى وصلة الرحم بس طبعا مفيش حد راضى كل الرضا ودا طبعا راجع لمشاغل الحياة والضغوط الى كل المصريين عايشينها والى حاطين نفسهم فيها
سؤالى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لو انت وزير التعليم فى مصر اية الاجراءات والقرارات السريعة الى تتحذها لتحبيب الطلبة فية؟

more_horiz
لو انا وزيره اول حاجه هعملها هو انى اخفف المناهج كلها وهحذف الى ملوش لازمه لان فى حاجات كتيره الطلبه بيدرسوها ومش بيحتجوها وهخلى التخصص من بدرى يعنى مثلا الى ميوله رياضيه يدرس رياضه وفيزياء وهكذا يعنى ميبقاش عنده مواد تانيه
وانا راى لوالطالب عنده مادتين وفاهمهم احسن لما يكون عنده خمس مواد ومش فاهم فيهم حاجه
سؤالى بقى (ايه رايك فى رحلات الجامعه بالنسبه للبنات)
كاتب هذه المساهمة مطرود حالياً من المنتدى - معاينة المساهمة

more_horiz
الصراحة مفيش حد معين لكن كل شخص بقابله بحتذي بجيده يعني بالصفة الحلوة فيه
سؤالي ما الوزارة التي تتمني ان تكون وزيرها واماذا
وما هي الخطة التي ستضعها

more_horiz
ما الوزارة التي تتمني ان تكون وزيرها واماذا
وما هي الخطة التي ستضعها

اكيد وزارة الاعلام لانها تخصص دراستى
واول شئ سوف افعلة وضع قوانين صارم على الصحف الصفراء التى
اساسها الاخبار المكذوبة
هل تقبل او تقبلى الجواز من شخص ذو اعاقة؟
ولماذا...؟
سؤال صعب يحتاج التفكير

I love you I love you I love you I love you I love you I love you I love you I love you I love you I love you I love you I love you I love you

more_horiz
هل تقبل او تقبلى الجواز من شخص ذو اعاقة؟
ولماذا...؟
[b]سؤال صعب يحتاج التفكير
****************[color=indigo]
يمكن السؤال يكون صعب لكن بالنسبالي لا
لاني سالته لنفسي قبل كده..وقت ما درسنا قصة الايام..و وجدت سوزان قبلت الزواج من طه حسين..
السؤال فرض نفسه عليا وسالت نفسي هل ممكن اتزوج كفيف..و بعد تفكير قلت اني اذا وجدت شخص يحبني حقا واحبه وكان فيه ما اتمني بالتاكيد هوافق مع اني هحزن كثيرا لانه لا يستطيع رؤيتي و قلت اني فقط لن استطيع ان اتزوج من اصم او ابكم....ليس لشئ الا اني اهوي النقاش و الجدال ولن احتمل غيابهم....و اعتقد اني استطيع الارتباط بمن فيه اي اعاقة ما عدا السمع والنطق
واعتقد ايضا اني بقبولي الارتباط من شخص هكذا ساكون قدمت له دليل حبي برهانا لا كلاما
سؤالي
قرات في احد المواقع ان الان بيتم دراسة قرار بالغاء كلية العلوم و توزيع اقسامها علي باقي الكليات
ياريت تتكرموا وتقولوا رايكم في الموضوع دة
عن نفسي انا شيفاها كارثة

more_horiz

قرات في احد المواقع ان الان بيتم دراسة قرار بالغاء كلية العلوم و توزيع اقسامها علي باقي الكليات

انا شايفا انها لا كارثة ولا حاجة انا من الواضح انى لا انتمى لكلية العلوم ولكن صديق لى ارشدنى الى ذلك المنتدى وكنا فى ذات الايام يتكلم كل منا عن المواد التى يدرسها وكان نص كلامة انكم تدرسون تاريخ العلوم وليس لكم اى علاقة بالعلوم الحديثة تاريخ حاسب وفيزياء قديمة....الخ
سؤالي
ماذا تعني لك حياة اجدادنا ؟؟؟

more_horiz
لو تسمحيلي اقول سبب رؤيتي الغاء كلية العلوم كارثة بغض النظر عن صحة الخبر_الغاء الكلية_
مع احترامي لوجهة نظرك.و لكني انافيك فيها.اولامن قال لكي ان مناهجنا تدرس تاريخ العلوم لا العلوم الحديثة اولا انا لا ارى هذا وفكرتك هذه قامت علي راي فرد لا يمكن تعميمه والاخذ به كشئ مسلم
ثانيا معتقدش ان تاريخ العلوم بالطول الذي يجعل اقسام الكلية تتعدد هكذا تدرس 4سنين لكل قسم
ولو فرضنا جدلا هذا الزعم فهل معني هذا ان نلغي الكلية...هل من الواجب اذا واجهتنا مشكلة نعطي ظهرنا لها ام نعالجها!!!
ندخل باه في سلبيات الغاء الكلية:
اولا دوله نامية كدولتنا هذه كل كلية لا توفي ما عليها بالشكل الامثل
بمعني ان كلية الاداب مثلا لا تخرج ادباء..وتجارة لا تخرج الا كل فين وفين عالم اقتصاد ناجح
والصيادلة اصبحوا تجار ادويه لا مصنعين ..يعني كل كلية لا تخرج علماء في تخصصها..فعنداذن
كلية العلوم ستعني محو للواجهة العلمية السقيمة التي نملكها
اضافة طبعا الى ان الغاء كلية العلوم هيعمل انقلاب في موازين تنسيق الثانوية العامة
وهيحدث تكدس في الكليات
اضافة ان مثلا لو وزعت اقسام كلية العلوم علي كليات مثل صيدلة التي ستتناول كيميا العقاقير والادويه
وطب الي سياخذ قسم التحاليل ...فعنداذن تحدث مشكلة في متطلبات سوق العمل..يعني انا مثلا كنت بقرا الوظائف الشاغرة في الجريدة فوجدت مطلوب كيميائين للعمل في مصنع سجاد..ممكن باة تقولولي يجيبوا دول منين لو الغيت كلية العلوم
يا جماعة كل العلوم دي مفروض تخرج علماء..والغألها الغاء للعلماء
وفوائد وجود كلية العلوم كمان تندرج تحت تقسيم العمل والتخصص الائي هم من الاساليب الاقتصادية اللازمة للتقدم
وفي اسباب كتيييييييييييييييييييير بس كفاية رغي كدة وياريت كلامي ميكونش غلس عليكي وشكرا

more_horiz
احم احم هجاوب باة علي سؤالك:
ماذا تعني لك حياة اجدادنا ؟؟؟
تعني لي تراث اعتز به و لا افخر به بما ذم من الفخر
وطبعا الفخر المذموم هو ذلك الذي ينشد بالماضي غافلا عن الحاضر
انما انظر ايه لاستفيد منه و يحفز بداخلي رغبة لان نحفر بصمة لنا يعتز بها اولادنا
وان قيمتنا ليس بالماضي انما بالحاضر
سؤالي
ما هو اعظم داء تراه طبعا داء نفسي
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد