السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الصراحة فى الأوقات الأخيرة شوفت أكتر من مرة الناس بتختلف على مقولة مشهورة جدا
الحقيقة أنا شايف ان المقولة دى مش شرط تكون غلط ... بل على العكس قد يكون فيها شيئ ولو بسيط من الصحة ... ربنا عز وجل بيقول "أنا عند حسن ظن عبدى بى" ... وبيقول فى موضع أخر "إنى قريب مجيب أجيب دعوة الداع إذا دعان" ... ودا معناه طبعا أنا ربنا دايما معانا بيرعانا ويشوف مصالحنا ويوجهنا للخير .
لكن الفقهاء اختلفوا كثيرا فى المقوله دى وقال كثير جدا منهم إن فيها إساءة أدب مع المولى عز وجل لان معنى المقوله دى أن الله هو اللى بيسعى فى معية العبد ... ودا غلط طبعا لاننا احنا اللى بنسعى فى معية الله وتحت إرادته وعظيم قدرته .
ولكن فى الأول والأخر كل أعمالنا حسب النية ... الرسول عليه أفضل صلاة وأفضل سلام بيقول "إنما الأعمال بالنيات" ... وعلى حسب نية كل واحد هل يقصد أنه يسعى ويطلب التوفيق من الله ... أم يقصد أساءة الأدب مع الله ؟
وطبعا كلنا لازم نحسن الأدب والكلام مع ربنا وإحنا بندعيه حتى زى ما الرسول صلى الله عليه وسلم هو والصاحبة كانوا بيعملوا علشان كدا يفضل إننا نقول : "اسع يا عبدى فى رضاى وأنا أبارك سعيك" .
ولا انتوا اية رأيكم ؟؟؟ .
الصراحة فى الأوقات الأخيرة شوفت أكتر من مرة الناس بتختلف على مقولة مشهورة جدا
اسع يا عبد وأنا أسع معاك
الحقيقة أنا شايف ان المقولة دى مش شرط تكون غلط ... بل على العكس قد يكون فيها شيئ ولو بسيط من الصحة ... ربنا عز وجل بيقول "أنا عند حسن ظن عبدى بى" ... وبيقول فى موضع أخر "إنى قريب مجيب أجيب دعوة الداع إذا دعان" ... ودا معناه طبعا أنا ربنا دايما معانا بيرعانا ويشوف مصالحنا ويوجهنا للخير .
لكن الفقهاء اختلفوا كثيرا فى المقوله دى وقال كثير جدا منهم إن فيها إساءة أدب مع المولى عز وجل لان معنى المقوله دى أن الله هو اللى بيسعى فى معية العبد ... ودا غلط طبعا لاننا احنا اللى بنسعى فى معية الله وتحت إرادته وعظيم قدرته .
ولكن فى الأول والأخر كل أعمالنا حسب النية ... الرسول عليه أفضل صلاة وأفضل سلام بيقول "إنما الأعمال بالنيات" ... وعلى حسب نية كل واحد هل يقصد أنه يسعى ويطلب التوفيق من الله ... أم يقصد أساءة الأدب مع الله ؟
وطبعا كلنا لازم نحسن الأدب والكلام مع ربنا وإحنا بندعيه حتى زى ما الرسول صلى الله عليه وسلم هو والصاحبة كانوا بيعملوا علشان كدا يفضل إننا نقول : "اسع يا عبدى فى رضاى وأنا أبارك سعيك" .
ولا انتوا اية رأيكم ؟؟؟ .